Kursplan för

Allmän och speciell medicin 4, 4,5 hp

General and specific medicine 4, 4,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT11 , HT12 , HT13 , HT14 , HT15 , HT16 , HT17
Kurskod
2LG034
Kursens benämning
Allmän och speciell medicin 4
Hp
4,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 4
Datum för fastställande
2011-05-04
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2011

Särskild behörighet

För tillträde till termin 5 gäller att studenten får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet

Mål

Barn och ungdomspsykiatri Efter avslutat moment förväntas studenten kunna: -redogöra för barn- och ungdomspsykiatrisk utredning samt vad denna kan leda fram till vad gäller diagnos och åtgärder - redogöra för olika barn- och ungdomspsykiatriska diagnoser, teorier om orsaker, symtom och behandling - beskriva sådana barn- och ungdomspsykiatriska symptom och beteendestörningar som hör samman med oförmåga att använda språket resp. beror av specifika störningar av tal- och språkutvecklingen - kortfattat beskriva sådana tillstånd som påverkar barns och ungdomars utveckling och skolgång där logopedens specialkunskaper behövs -översiktligt beskriva organisationen av Barn och ungdomspsykiatri (BUP), lagstiftning kring denna samt barnpsykiatriskt teamarbete Neuropediatrik Efter avslutat moment förväntas studenten kunna: - redogöra för utvecklingsneurologisk utredning samt vad denna kan leda fram till vad gäller diagnos och åtgärder - översiktligt redogöra för olika utvecklingsneurologiska/neuropediatriska diagnoser (utvecklingsstörning, autismspektrumtillstånd, uppmärksamhetsstörning, språkstörning, cerebral pares, ryggmärgsbråck, hydrocephalus, neuromuskulära och neurometabola sjukdomar samt specifika syndrom) - översiktligt beskriva basal klinisk genetik inom neuropediatriken - översiktlig beskriva habiliteringens organisation samt neuropediatrikens/habiliteringens teamarbete, behandling och annan intervention Orofacial utveckling Efter avslutat moment förväntas studenten kunna: - förklara den embryologiska utvecklingen med avseende på huvud halsområdet och avvikelser - beskriva normal bettutveckling och de vanligaste avvikelserna - redogöra för normal oral motorik, ätutveckling och sväljfunktion hos barn och ungdomar - förklara principerna för orofacial rekonstruktionskirurgi

Innehåll

Kursen innehåller tre moment: Barn- och ungdomspsykiatri, Neuropediatrik samt Orofacial utveckling. Barn- och ungdomspsykiatri (eng. Child and Adolescent Psychiatry) 1,5 hp Kursen syftar till att ge en översiktliga kunskaper om barn- och ungdomspsykiatriska sjukdomar och tillstånd med särskild betydelse för kommunikation, språk- och sväljfunktioner samt barn- och ungdomspsykiatriska arbetsmetoder, organisation och teamarbete. Neuropediatrik (eng Neuropediatrics) 1,5 hp Momentet omfattar kunskaper om utvecklingsneurologiska/neuropediatriska sjukdomar och deras behandling samt barnneurologiska arbetsmetoder och teamarbete. Tonvikt läggs särskilt på de funktionsnedsättningar och avvikelser som påverkar kommunikation-, språk- och eller sväljfunktioner. Bakgrund ges utifrån hjärnans utveckling och mognad samt pre- och perinatala risker. Orofacial utveckling (eng. Orofacial development) 1,5 hp Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper kring den orofaciala utvecklingen från embryonal nivå och olika oralmotoriska funktioner. Översiktliga kunskaper ges också om odontologisk behandling och rekonstruktiv plastikkirurgi vid kraniofaciala missbildningar.

Barn- och ungdomspsykiatri, 1.5 hp

Betygsskala: GU

Neuropediatrik, 1.5 hp

Betygsskala: GU

Orofacial utveckling, 1.5 hp

Betygsskala: GU

Arbetsformer

Föreläsningar och seminarium (ev obligatoriska delar anges i schemat). Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.

Examination

Barn- och ungdomspsykiatri: Kortfattad skriftlig redovisning av utdelad seminarieuppgift som sedan diskuteras vid ett slutseminarium. Neuropediatrik: Skriftlig individuell inlämningsuppgift. Orofacial utveckling: Skriftlig tentamen. Skriftlig tentamen rättas anonymt (kodnummer för varje student). Vid underkänt resultat på skriftlig tentamen har studenten enligt KI:s lokala riktlinjer rätt till sammanlagt 6 examinationstillfällen varav det första inom fjorton dagar efter delgivande av tentamensresultat. Övriga omtentamenstillfällen är nästkommande ordinarie examinationstillfällen på kursen. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras i enlighet med de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning och kommer i huvudsak vara webbaserad.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Barn- och ungdomspsykiatri

Child and Adolescent Psychiatry Coghill, D; Bonnar, S; Duke, S L; Graham, J; Seth, S

Neuropediatrik

Övrig litteratur om max 50 sidor kan tillkomma vid terminsstart.

Axén, Brar, Huslid, Nordin, Nylander, Walch Regionalt vårdprogram – ADHD, lindrig utvecklingsstörning, och autismspektrumtillstånd hos barn, ungdomar och vuxna
Gillberg, C The ESSENCE in child psychiatry: Early Symptomatic Syndromes Eliciting Neurodevelopmental Clinical Examinations 31 (2010) :6, s. 1543-1551

Orofacial utveckling

Obligatorisk litteratur kommer att presenteras i samband med terminstart.

REFERENSLITTERATUR

Följande hemsidor kommer att hänvisas till under momentet NEUROPEDIATRIK
http://www.autismforum.se
http://www.dampakuten.se
http://www.sjalvhjalppavagen.se/