Kursplan för

Allmän och speciell medicin 4, 4,5 hp

General and specific medicine 4, 4,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT11 , HT12 , HT13 , HT14 , HT15 , HT16 , HT17
Kurskod
2LG034
Kursens benämning
Allmän och speciell medicin 4
Hp
4,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 4
Datum för fastställande
2011-05-04
Reviderad av
Programnämnd 4
Senast reviderad
2012-05-03
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2012

Särskild behörighet

För tillträde till termin 5 gäller att studenten får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet

Mål

Neuropediatrik, barn- och ungdomspsykiatri
Efter avslutat moment förväntas studenten kunna:
-redogöra för utvecklingsneurologisk samt barn- och ungdomspsykiatrisk utredning och vad denna kan leda fram till vad gäller diagnos och åtgärder
- översiktligt beskriva basal klinisk genetik inom neuropediatrik
- redogöra för olika diagnoser inom områdena, teorier om orsaker, symtom och behandling
- beskriva sådana symptom och beteendestörningar som hör samman med oförmåga att använda språket respektive beror på specifika störningar av tal- och språkutvecklingen
- kortfattat beskriva sådana tillstånd som påverkar barns och ungdomars utveckling och skolgång där logopedens specialkunskaper behövs
-översiktligt beskriva organisationen, teamarbete, behandling och annan intervention inom Habiliteringen samt Barn och ungdomspsykiatri (BUP)

Orofacial utveckling och funktion
Efter avslutat moment förväntas studenten kunna:
- förklara den embryologiska utvecklingen med avseende på huvud halsområdet och avvikelser
- beskriva normal bettutveckling och de vanligaste avvikelserna
- redogöra för normal oralmotorik, ätutveckling och sväljfunktion hos barn och ungdomar
- förklara principerna för orofacial rekonstruktionskirurgi

Innehåll

Kursen innehåller tvåmoment: Neuropediatrik, barn- och ungdomspsykiatri,  samt Orofacial utveckling och funktion.

Neuropediatrik, barn- och ungdomspsykiatri (eng. Neuropediatrics, Child and Adolescent Psychiatry) 3 hp
Momentet omfattar kunskaper om utvecklingsneurologiska/neuropediatriska sjukdomar (utvecklingsstörning, autismspektrumtillstånd, uppmärksamhetsstörning, språkstörning, cerebral pares, ryggmärgsbråck, hydrocephalus, neuromuskulära och neurometabola sjukdomar), barn- och ungdomspsykiatriska tillstånd samt specifika syndrom och deras behandling samt arbetsmetoder, organisation och teamarbete. Tonvikt läggs särskilt på de funktionsnedsättningar och avvikelser som påverkar kommunikation-, språk- och eller sväljfunktioner. Bakgrund ges utifrån hjärnans utveckling och mognad samt pre- och perinatala risker.

Orofacial utveckling och funktion (eng. Orofacial development and Function) 1,5 hp
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper kring den orofaciala utvecklingen från embryonal nivå och olika oralmotoriska funktioner. Översiktliga kunskaper ges också om odontologisk behandling och rekonstruktiv plastikkirurgi vid kraniofaciala missbildningar.

Barn- och ungdomspsykiatri, 1.5 hp

Betygsskala: GU

Neuropediatrik, 1.5 hp

Betygsskala: GU

Orofacial utveckling, 1.5 hp

Betygsskala: GU

Arbetsformer

Föreläsningar och seminarium (ev obligatoriska delar anges i schemat). Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.

Examination

Neuropediatrik, barn- och ungdomspsykiatri:
Skriftlig redovisning av utdelad seminarieuppgift som sedan diskuteras vid ett slutseminarium.
Orofacial utveckling och funktion:
Skriftlig tentamen.

Skriftlig tentamen rättas anonymt (kodnummer för varje student). Vid underkänt resultat på skriftlig tentamen har studenten enligt KI:s lokala riktlinjer rätt till sammanlagt 6 examinationstillfällen varav det första inom fjorton dagar efter delgivande av tentamensresultat. Det tredje omtentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras i enlighet med de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning och kommer i huvudsak vara webbaserad.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Neuropediatrik, barn- och ungdomspsykiatri

Övrig litteratur om max 50 sidor kan tillkomma vid terminsstart.

Child and Adolescent Psychiatry Coghill, D; Bonnar, S; Duke, S L; Graham, J; Seth, S
Axén, Brar, Huslid, Nordin, Nylander, Walch Regionalt vårdprogram – ADHD, lindrig utvecklingsstörning, och autismspektrumtillstånd hos barn, ungdomar och vuxna
Gillberg, C The ESSENCE in child psychiatry: Early Symptomatic Syndromes Eliciting Neurodevelopmental Clinical Examinations 31 (2010) :6, s. 1543-1551

Orofacial utveckling och funktion

Arvedson, Joan C; Brodsky, Linda Pediatric swallowing and feeding : assessment and management
Howard, Sara.; Lohmander, Anette. Cleft palate speech : assessment and intervention
Hartelius, L.; Nettelbladt, U.; Hammarberg, B. Logopedi

REFERENSLITTERATUR

Följande hemsidor kommer att hänvisas till under
momentet Neuropediatrik, barn- och ungdomspsykiatri
http://www.autismforum.se
http://www.dampakuten.se
http://www.sjalvhjalppavagen.se/