Allmän och speciell medicin 4, 4,5 hp
General and specific medicine 4, 4,5 credits- Kurskod
- 2LG034
- Kursens benämning
- Allmän och speciell medicin 4
- Hp
- 4,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Programnämnd 4
- Datum för fastställande
- 2011-05-04
- Reviderad av
- Programnämnd 4
- Senast reviderad
- 2012-05-03
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2012
Särskild behörighet
För tillträde till termin 5 gäller att studenten får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet
Mål
Neuropediatrik, barn- och ungdomspsykiatri
Efter avslutat moment förväntas studenten kunna:
-redogöra för utvecklingsneurologisk samt barn- och ungdomspsykiatrisk utredning och vad denna kan leda fram till vad gäller diagnos och åtgärder
- översiktligt beskriva basal klinisk genetik inom neuropediatrik
- redogöra för olika diagnoser inom områdena, teorier om orsaker, symtom och behandling
- beskriva sådana symptom och beteendestörningar som hör samman med oförmåga att använda språket respektive beror på specifika störningar av tal- och språkutvecklingen
- kortfattat beskriva sådana tillstånd som påverkar barns och ungdomars utveckling och skolgång där logopedens specialkunskaper behövs
-översiktligt beskriva organisationen, teamarbete, behandling och annan intervention inom Habiliteringen samt Barn och ungdomspsykiatri (BUP)
Orofacial utveckling och funktion
Efter avslutat moment förväntas studenten kunna:
- förklara den embryologiska utvecklingen med avseende på huvud halsområdet och avvikelser
- beskriva normal bettutveckling och de vanligaste avvikelserna
- redogöra för normal oralmotorik, ätutveckling och sväljfunktion hos barn och ungdomar
- förklara principerna för orofacial rekonstruktionskirurgi
Innehåll
Kursen innehåller tvåmoment: Neuropediatrik, barn- och ungdomspsykiatri, samt Orofacial utveckling och funktion.
Neuropediatrik, barn- och ungdomspsykiatri (eng. Neuropediatrics, Child and Adolescent Psychiatry) 3 hp
Momentet omfattar kunskaper om utvecklingsneurologiska/neuropediatriska sjukdomar (utvecklingsstörning, autismspektrumtillstånd, uppmärksamhetsstörning, språkstörning, cerebral pares, ryggmärgsbråck, hydrocephalus, neuromuskulära och neurometabola sjukdomar), barn- och ungdomspsykiatriska tillstånd samt specifika syndrom och deras behandling samt arbetsmetoder, organisation och teamarbete. Tonvikt läggs särskilt på de funktionsnedsättningar och avvikelser som påverkar kommunikation-, språk- och eller sväljfunktioner. Bakgrund ges utifrån hjärnans utveckling och mognad samt pre- och perinatala risker.
Orofacial utveckling och funktion (eng. Orofacial development and Function) 1,5 hp
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper kring den orofaciala utvecklingen från embryonal nivå och olika oralmotoriska funktioner. Översiktliga kunskaper ges också om odontologisk behandling och rekonstruktiv plastikkirurgi vid kraniofaciala missbildningar.
Barn- och ungdomspsykiatri, 1.5 hp
Neuropediatrik, 1.5 hp
Orofacial utveckling, 1.5 hp
Arbetsformer
Föreläsningar och seminarium (ev obligatoriska delar anges i schemat). Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.
Examination
Neuropediatrik, barn- och ungdomspsykiatri:
Skriftlig redovisning av utdelad seminarieuppgift som sedan diskuteras vid ett slutseminarium.
Orofacial utveckling och funktion:
Skriftlig tentamen.
Skriftlig tentamen rättas anonymt (kodnummer för varje student). Vid underkänt resultat på skriftlig tentamen har studenten enligt KI:s lokala riktlinjer rätt till sammanlagt 6 examinationstillfällen varav det första inom fjorton dagar efter delgivande av tentamensresultat. Det tredje omtentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras i enlighet med de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning och kommer i huvudsak vara webbaserad.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Neuropediatrik, barn- och ungdomspsykiatri
Övrig litteratur om max 50 sidor kan tillkomma vid terminsstart.
Oxford University Press, 2009 ISBN: 978-0-19-923499-8
SLL-rapport, 2010 URL: Länk
2010 Ingår i: Research in developmental disabilities.
Orofacial utveckling och funktion
2. ed. : San Diego : Singular Thomson Learning, cop. 2002 - 644 s. ISBN:0-7693-0076-6 (softcover : alk. paper) ; CIP rev. LIBRIS-ID:8307087 Kap 2-5 Sök i biblioteket
Chichester, West Sussex, UK : John Wiley & Sons, 2011. ISBN:978-0-470-74330-0 (pbk.) LIBRIS-ID:12293019 Kap 4,5 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 540 s. ISBN:978-91-44-03886-5 (inb.) LIBRIS-ID:10352718 Kap 2,6 Sök i biblioteket
REFERENSLITTERATUR
Följande hemsidor kommer att hänvisas till under
momentet Neuropediatrik, barn- och ungdomspsykiatri
http://www.autismforum.se
http://www.dampakuten.se
http://www.sjalvhjalppavagen.se/