Allmän och speciell medicin 4, 4,5 hp
General and specific medicine 4, 4,5 credits- Kurskod
- 2LG034
- Kursens benämning
- Allmän och speciell medicin 4
- Hp
- 4,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Programnämnd 4
- Datum för fastställande
- 2011-05-04
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden Clintec
- Senast reviderad
- 2016-04-28
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2016
Särskild behörighet
För tillträde till termin 5 gäller att studenten får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet
Mål
Neuropediatrik, barn- och ungdomspsykiatri, 3 hp
Efter avslutat moment förväntas studenten kunna:
- redogöra för utvecklingsneurologisk samt barn- och ungdomspsykiatrisk utredning och vad denna kan leda fram till vad gäller diagnos och åtgärder
- beskriva översiktligt basal klinisk genetik inom neuropediatrik
- redogöra för olika diagnoser inom områdena, teorier om orsaker, symptom och behandling
- beskriva sådana symptom och beteendestörningar som hör samman med oförmåga att använda språket respektive beror på specifika störningar av tal- och språkutvecklingen
- beskriva kortfattat sådana tillstånd som påverkar barns och ungdomars utveckling och skolgång där logopedens specialkunskaper behövs
- beskriva översiktligt organisationen, teamarbete, behandling och annan intervention inom Habiliteringen samt Barn och ungdomspsykiatri (BUP)
Orofacial utveckling och funktion, 1,5 hp
Efter avslutat moment förväntas studenten kunna:
- förklara den embryologiska utvecklingen med avseende på huvud halsområdet och avvikelser
- beskriva normal bettutveckling och de vanligaste avvikelserna
- redogöra för normal oralmotorik, ätutveckling och sväljfunktion hos barn och ungdomar
- redogöra för normal velofarynxfunktion och för velofarynxinsufficiens
- förklara principerna för orofacial rekonstruktionskirurgi
Innehåll
Kursen innehåller två moment:
Arbetsformer
Föreläsningar och seminarium (ev obligatoriska delar anges i schemat). Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Neuropediatrik, barn- och ungdomspsykiatri:
Skriftlig redovisning av utdelad seminarieuppgift som sedan diskuteras vid ett slutseminarium.
Orofacial utveckling och funktion:
Skriftlig tentamen.
Skriftlig tentamen rättas anonymt (kodnummer för varje student). Vid underkänt resultat på skriftlig tentamen har studenten rätt till ytterligare fem examinationstillfällen varav det första inom fjorton dagar efter delgivande av tentamensresultatet. Det tredje tentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Neuropediatrik, barn- och ungdomspsykiatri
Övrig litteratur om max 50 sidor kan tillkomma vid terminsstart.
Rey JM (editor). IACAPAP e-Textbook of Child and Adolescent Mental Health, Geneva. Internationel Association or Child and Adolescent Psychiatry and Allied Professions 2013. E-bok via iacapap-textbook-of-child-and-adolescent-mental-health
2010 Ingår i: Research in developmental disabilities.
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 382 s. ISBN:978-91-44-07187-9 LIBRIS-ID:13535642 Kap 4, 11, 13 och 14 Sök i biblioteket
Stockholm : Stockholms läns landsting, 2010 - 159 s. ISBN:91-85211-73-7 LIBRIS-ID:11907964 URL: REGIONALT VÅRDPROGRAM. ADHD, lindrig utvecklingsstörning och autismspektrumtillstånd hos barn, ungdomar och vuxna URL: https://www.1177.se/Dokument/Stockholms_lan/Regionala%20vardprogram/RV_ADHD_webbversion.pdf Sök i biblioteket
Orofacial utveckling och funktion
Chichester, West Sussex, UK : John Wiley & Sons, 2011. ISBN:978-0-470-74330-0 (pbk.) LIBRIS-ID:12293019 Kap 4, 5 Sök i bibliotekskatalogen Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 540 s. ISBN:978-91-44-03886-5 (inb.) LIBRIS-ID:10352718 Kap 2, 8 Sök i bibliotekskatalogen Sök i biblioteket
1ed. Mosby Elsevier. ISBN: 978-0-323-05298-6, 2011 Kapitel 3 och 4
REFERENSLITTERATUR
Följande hemsidor kommer att hänvisas till under
momentet Neuropediatrik, barn- och ungdomspsykiatri
http://www.autismforum.se
http://www.dampakuten.se
http://www.sjalvhjalppavagen.se/