Kursplan för

Allmän och speciell medicin 4, 4,5 hp

General and specific medicine 4, 4,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT11 , HT12 , HT13 , HT14 , HT15 , HT16 , HT17
Kurskod
2LG034
Kursens benämning
Allmän och speciell medicin 4
Hp
4,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 4
Datum för fastställande
2011-05-04
Reviderad av
Programnämnd 4
Senast reviderad
2014-04-28
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2014

Särskild behörighet

För tillträde till termin 5 gäller att studenten får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet

Mål

Neuropediatrik, barn- och ungdomspsykiatri, 3 hp
Efter avslutat moment förväntas studenten kunna:
- redogöra för utvecklingsneurologisk samt barn- och ungdomspsykiatrisk utredning och vad denna kan leda fram till vad gäller diagnos och åtgärder
- översiktligt beskriva basal klinisk genetik inom neuropediatrik
- redogöra för olika diagnoser inom områdena, teorier om orsaker, symptom och behandling
- beskriva sådana symptom och beteendestörningar som hör samman med oförmåga att använda språket respektive beror på specifika störningar av tal- och språkutvecklingen
- kortfattat beskriva sådana tillstånd som påverkar barns och ungdomars utveckling och skolgång där logopedens specialkunskaper behövs
- översiktligt beskriva organisationen, teamarbete, behandling och annan intervention inom Habiliteringen samt Barn och ungdomspsykiatri (BUP)

Orofacial utveckling och funktion, 1,5 hp
Efter avslutat moment förväntas studenten kunna:
- förklara den embryologiska utvecklingen med avseende på huvud halsområdet och avvikelser
- beskriva normal bettutveckling och de vanligaste avvikelserna
- redogöra för normal oralmotorik, ätutveckling och sväljfunktion hos barn och ungdomar
- redogöra för normal velofarynxfunktion och för velofarynxinsufficiens
- förklara principerna för orofacial rekonstruktionskirurgi

Innehåll

Kursen innehåller två moment:
 

Neuropediatrik, barn- och ungdomspsykiatri, 3 hp Momentet omfattar kunskaper om utvecklingsneurologiska/neuropediatriska sjukdomar (utvecklingsstörning, autismspektrumtillstånd, uppmärksamhetsstörning, språkstörning, cerebral pares, ryggmärgsbråck, hydrocephalus, neuromuskulära och neurometabola sjukdomar), barn- och ungdomspsykiatriska tillstånd samt specifika syndrom och deras behandling samt arbetsmetoder, organisation och teamarbete. Tonvikt läggs särskilt på de funktionsnedsättningar och avvikelser som påverkar kommunikation-, språk- och eller sväljfunktioner. Bakgrund ges utifrån hjärnans utveckling och mognad samt pre- och perinatala risker. Orofacial utveckling och funktion, 1.5 hp Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper kring den orofaciala utvecklingen från embryonal nivå och olika oralmotoriska funktioner. Översiktliga kunskaper ges också om odontologisk behandling och rekonstruktiv plastikkirurgi vid kraniofaciala missbildningar.

Arbetsformer

Föreläsningar och seminarium (ev obligatoriska delar anges i schemat). Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

 

Examination

Neuropediatrik, barn- och ungdomspsykiatri:
Skriftlig redovisning av utdelad seminarieuppgift som sedan diskuteras vid ett slutseminarium.
Orofacial utveckling och funktion:
Skriftlig tentamen.

Skriftlig tentamen rättas anonymt (kodnummer för varje student). Vid underkänt resultat på skriftlig tentamen har studenten rätt till ytterligare fem examinationstillfällen varav det första inom fjorton dagar efter delgivande av tentamensresultatet. Det tredje omtentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
 

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett och ett halvt år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av tre år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Kurstvärdering kommer att genomföras i enlighet med de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning och kommer i huvudsak vara webbaserad.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Neuropediatrik, barn- och ungdomspsykiatri

Övrig litteratur om max 50 sidor kan tillkomma vid terminsstart.

Rey JM (editor). IACAPAP e-Textbook of Child and Adolescent Mental Health, Geneva. Internationel Association or Child and Adolescent Psychiatry and Allied Professions 2013. E-bok via iacapap-textbook-of-child-and-adolescent-mental-health

Axén, Brar, Huslid, Nordin, Nylander, Walch Regionalt vårdprogram – ADHD, lindrig utvecklingsstörning, och autismspektrumtillstånd hos barn, ungdomar och vuxna
Gillberg, C The ESSENCE in child psychiatry: Early Symptomatic Syndromes Eliciting Neurodevelopmental Clinical Examinations 31 (2010) :6, s. 1543-1551

Orofacial utveckling och funktion

Howard, Sara.; Lohmander, Anette. Cleft palate speech : assessment and intervention
Hartelius, L.; Nettelbladt, U.; Hammarberg, B. Logopedi
Groher, ME. Dysphagia - Clinical management in adults and children

REFERENSLITTERATUR

Följande hemsidor kommer att hänvisas till under
momentet Neuropediatrik, barn- och ungdomspsykiatri
http://www.autismforum.se
http://www.dampakuten.se
http://www.sjalvhjalppavagen.se/