Kursplan för

Språkstörningar hos vuxna, 4,5 hp

Language Disorders in Adults, 4,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT12 , VT13 , VT14 , VT15 , VT16
Kurskod
2LG042
Kursens benämning
Språkstörningar hos vuxna
Hp
4,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Logopedi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 4
Datum för fastställande
2011-11-02
Reviderad av
Programnämnd 4
Senast reviderad
2013-11-04
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2014

Särskild behörighet

För tillträde till termin 6 gäller att student får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom logopedprogrammet.

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • identifiera och kontrastera olika språkstörningar hos vuxna
  • sammanfatta och förklara interventionsformer vid språkstörningar hos vuxna
  • planera åtgärder för bedömning och diagnostik, analysera resultaten och föreslå individanpassad intervention vid språkstörningar hos vuxna
  • beskriva hur AKK-interventioner kan genomföras i samarbete med nätverket kring vuxna med funktionsnedsättningar och resonera om AKK i ett livsperspektiv, vuxenblivande och åldrandets betydelse för AKK
  • värdera evidens för diagnostik- och interventionsmetoder vid språkstörningar hos vuxna
  • reflektera över likabehandlingsfrågor i förhållande till språkstörningar hos vuxna samt över den logopediska yrkesrollen i interdisciplinära team

Innehåll

Kursen omfattar grundläggande kunskaper om förekomst och orsaksteorier vid förvärvade språk- och kommunikationsstörningar. Vidare beskrivs symtom och differentialdiagnostik vid förvärvade språk- och kommunikationsstörningar samt möjliga effekter avseende aktivitet- och delaktighet. Metoder och instrument för bedömning och analys av språk- och kommunikationsstörningar samt olika typer av intervention, inkl främst lågteknologisk alternativ och kompletterande kommunikation, AKK, diskuteras också och evidensläget värderas utifrån aktuell originallitteratur. Betydelse och konsekvenser för bedömning och intervention av att ha flerspråkig bakgrund belyses liksom för området relevanta likabehandlingsfrågor.

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, metodövningar

Obligatorisk närvaro vid alla undervisningsmoment förutom föreläsningar om inget annat anges på schemat.

Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för kompletteringsuppgift. Kursansvarig bedömer hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag Kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Skriftlig tentamen samt aktivt deltagande vid obligatoriska lärandeaktiviteter (anges i schemat).

Skriftlig tentamen rättas anonymt (kodnummer för varje student). Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen

Övriga föreskrifter

Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursvärderingen kommer i huvudsak ske genom mentometerknappsystem.

Litteratur och övriga läromedel

Aphasia and related neurogenic communication disorders Papathanasiou, Ilias; Coppens, Patrick; Potagas, Constantin
Hartelius, L.; Nettelbladt, U.; Hammarberg, B. Logopedi
Beukelman, David R.; Mirenda, Pat; Beukelman, David R. Augmentative and alternative communication : supporting children and adults with complex communication needs
Artiklar motsvarande ca 150 sidor tillkommer.