Språkstörningar hos vuxna, 4,5 hp
Language Disorders in Adults, 4,5 credits- Kurskod
- 2LG042
- Kursens benämning
- Språkstörningar hos vuxna
- Hp
- 4,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Programnämnd 4
- Datum för fastställande
- 2011-11-02
- Reviderad av
- Programnämnd 4 (Audionom- och Logopedprogrammen)
- Senast reviderad
- 2012-10-22
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2013
Särskild behörighet
För tillträde till termin 6 gäller att student får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom logopedprogrammet.
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för förekomst, etiologi, genes och symtom vid språk- och kommunikationsstörningar hos vuxna.
- redogöra för och jämföra olika logopediska diagnoser vid språkstörningar hos vuxna, samt differentialdiagnostik gentemot andra angränsande diagnoser.
- identifiera syfte med och beskriva innehåll och uppbyggnad av bedömningsinstrument och analysmetoder gällande funktion, aktivitet-delaktighet samt person- och omgivningsfaktorer som kan användas vid språk- och kommunikationsstörningar hos vuxna.
- bedöma behov av intervention vid språk- och kommunikationsstörningar hos vuxna samt beskriva och motivera val av intervention utifrån aktuell teori och tillgänglig information.
- reflektera över likabehandlingsfrågor i förhållande till språkstörningar hos vuxna
Innehåll
Kursen omfattar grundläggande kunskaper om förekomst och bakomliggande orsaksteorier vid förvärvade språk- och kommunikationsstörningar. Vidare beskrivs symtom och differentialdiagnostik vid förvärvade språk- och kommunikationsstörningar samt möjliga effekter avseende aktivitet- och delaktighet. Metoder och instrument för bedömning och analys av språk- och kommunikationsstörningar samt olika typer av intervention, inkl alternativ och kompletterande kommunikation, AKK, diskuteras också. Betydelse och konsekvenser för bedömning och intervention av att ha flerspråkig bakgrund belyses likaså för området relevanta likabehandlingsfrågor.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, praktiska övningar individuellt och i grupp
Obligatorisk närvaro vid alla undervisningsmoment förutom föreläsningar om inget annat anges på schemat
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag Kan tas igen.
Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet
med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt ut kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Skriftlig tentamen samt aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier (anges i schemat).
Skriftlig tentamen rättas anonymt (kodnummer för varje student). Vid underkänt resultat på skriftlig tentamen har studenten enligt KI:s lokala riktlinjer rätt till sammanlagt 6 examinationstillfällen varav det första inom fjorton dagar efter delgivande av tentamensresultat. Övriga omtentamenstillfällen är nästkommande ordinarie examinationstillfällen på kursen. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursvärderingen kommer i huvudsak vara webbaserad
Litteratur och övriga läromedel
Litteratur kan komma att revideras innan kursstart
Kursbok enligt nedan som kommer att läggas in inför kursstart:
H.Halpern, RGoldfarb (2013). Language and motor speech disorders
in adults. Tredje upplagan. Burlington, MA: Jones & Bartlett Learning.
ISBN:978-1-4496-5267-8. Kap 1 och 3-7
3. ed. : Baltimore : Paul H. Brookes Pub. Co., cop. 2005 - xv, 634 s. ISBN:978-1-55766-684-0 (hardcover) LIBRIS-ID:9889107 Kap. 4, 6-8, 15 och 18, s 133-233, 435-504, 517-533 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 540 s. ISBN:978-91-44-03886-5 (inb.) LIBRIS-ID:10352718 s. 213-219, 220-224, kap 18, s 235-241 Sök i biblioteket