Kursplan för

Språkstörningar hos vuxna, 4,5 hp

Language Disorders in Adults, 4,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT12 , VT13 , VT14 , VT15 , VT16
Kurskod
2LG042
Kursens benämning
Språkstörningar hos vuxna
Hp
4,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Logopedi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 4
Datum för fastställande
2011-11-02
Reviderad av
Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad
2022-10-10
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2016

Särskild behörighet

För tillträde till termin 6 gäller att student får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom logopedprogrammet.

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • identifiera och kontrastera olika språkstörningar hos vuxna
  • föreslå och motivera åtgärder för bedömning och diagnostik
  • föreslå och motivera individanpassad intervention vid språkstörningar hos vuxna
  • beskriva hur alternativ och kompletterande kommunikation-interventioner (AKK-interventioner) kan genomföras i samarbete med nätverket kring vuxna med funktionsnedsättningar och hur kognitivt stöd kan öka delaktigheten för vuxna med olika typer av språkstörningar 
  • reflektera över likabehandlingsfrågor i förhållande till språkstörningar hos vuxna samt över den logopediska yrkesrollen i interdisciplinära team

Innehåll

Kursen omfattar grundläggande kunskaper om förekomst och orsaksteorier vid förvärvade språk- och kommunikationsstörningar. Vidare beskrivs symtom och differentialdiagnostik vid förvärvade språk- och kommunikationsstörningar samt möjliga följder för aktivitet och delaktighet. Metoder och instrument för att bedöma språk- och kommunikationsstörningar behandlas också, samt olika typer av intervention, inklusive alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) och kognitivt stöd. Därtill behandlas också för området relevanta likabehandlingsfrågor, inklusive begreppen kommunikativ och kognitiv delaktighet.

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, metodövningar

Obligatorisk närvaro vid alla undervisningsmoment förutom föreläsningar om inget annat anges på schemat.

Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för kompletteringsuppgift. Kursansvarig bedömer hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Skriftlig tentamen samt aktivt deltagande vid obligatoriska lärandeaktiviteter (anges i schemat).
Skriftlig tentamen rättas anonymt (kodnummer för varje student). 

Vid underkänt resultat på skriftlig tentamen har studenten rätt till ytterligare fem tentamenstillfällen varav det första inom fjorton dagar efter delgivande av resultat. Det andra innan nästkommande terminsstart. Det tredje omtentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Inlämning av blank skrivning räknas som ett provtillfälle. Provtillfälle till vilken studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

 

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. 

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Papathanasiou, Ilias; Coppens, Patrick Aphasia and related neurogenic communication disorders
Beukelman, David R.; Mirenda, Pat; Beukelman, David R. Augmentative and alternative communication : supporting children and adults with complex communication needs
Artiklar motsvarande ca 150 sidor tillkommer.