Språkstörningar hos vuxna, 4,5 hp
Language Disorders in Adults, 4,5 credits- Kurskod
- 2LG042
- Kursens benämning
- Språkstörningar hos vuxna
- Hp
- 4,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Programnämnd 4
- Datum för fastställande
- 2011-11-02
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2022-10-10
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2016
Särskild behörighet
För tillträde till termin 6 gäller att student får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom logopedprogrammet.
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- identifiera och kontrastera olika språkstörningar hos vuxna
- föreslå och motivera åtgärder för bedömning och diagnostik
- föreslå och motivera individanpassad intervention vid språkstörningar hos vuxna
- beskriva hur alternativ och kompletterande kommunikation-interventioner (AKK-interventioner) kan genomföras i samarbete med nätverket kring vuxna med funktionsnedsättningar och hur kognitivt stöd kan öka delaktigheten för vuxna med olika typer av språkstörningar
- reflektera över likabehandlingsfrågor i förhållande till språkstörningar hos vuxna samt över den logopediska yrkesrollen i interdisciplinära team
Innehåll
Kursen omfattar grundläggande kunskaper om förekomst och orsaksteorier vid förvärvade språk- och kommunikationsstörningar. Vidare beskrivs symtom och differentialdiagnostik vid förvärvade språk- och kommunikationsstörningar samt möjliga följder för aktivitet och delaktighet. Metoder och instrument för att bedöma språk- och kommunikationsstörningar behandlas också, samt olika typer av intervention, inklusive alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) och kognitivt stöd. Därtill behandlas också för området relevanta likabehandlingsfrågor, inklusive begreppen kommunikativ och kognitiv delaktighet.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, metodövningar
Obligatorisk närvaro vid alla undervisningsmoment förutom föreläsningar om inget annat anges på schemat.
Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för kompletteringsuppgift. Kursansvarig bedömer hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Skriftlig tentamen samt aktivt deltagande vid obligatoriska lärandeaktiviteter (anges i schemat).
Skriftlig tentamen rättas anonymt (kodnummer för varje student).
Vid underkänt resultat på skriftlig tentamen har studenten rätt till ytterligare fem tentamenstillfällen varav det första inom fjorton dagar efter delgivande av resultat. Det andra innan nästkommande terminsstart. Det tredje omtentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Inlämning av blank skrivning räknas som ett provtillfälle. Provtillfälle till vilken studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Second edition. : Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning, [2016], 2017 - xvii, 571 pages ISBN:978-1-284-07731-5 LIBRIS-ID:19578746 Sök i biblioteket
4. ed. : Baltimore : Paul H. Brookes Pub., cop. 2013 - 593 s. ISBN:978-1-59857-196-7 (inb.) LIBRIS-ID:13496609 Kap. 7, 15-16. Sök i biblioteket