Typisk tal-, språk- och läsutveckling, 6 hp
Typical Speech, Language and Reading Acquisition, 6 creditsDenna kursplan gäller från och med höstterminen 2022.
- Kurskod
- 2LG076
- Kursens benämning
- Typisk tal-, språk- och läsutveckling
- Hp
- 6 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2017-04-27
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2022-03-16
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2022
Särskild behörighet
Mål
- använda, definiera och förklara termer och begrepp inom typisk tal-, språk- och läsutveckling hos barn.
- beskriva teoretiska synsätt inom området, samt i vetenskaplig litteratur identifiera och reflektera över dessa.
- beskriva och diskutera undersökningsmetoder inom barns tal-, språk- och läsutveckling särskilt med avseende på metodologiska begränsningar och dessas konsekvenser för resultattolkning.
- redogöra för tal-, språk- och läsutveckling, samt hur dessa utvecklingsaspekter relaterar till varandra.
Innehåll
Arbetsformer
Examination
Aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier, laborationer och övningar.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Övriga föreskrifter
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Kursbok
- 307 pages ISBN:9780415827133 LIBRIS-ID:14216908 Sök i biblioteket
Vetenskapliga artiklar
2017
URL: Länk
Ingår i:
Child language teaching and therapy [Elektronisk resurs].
2003
Ingår i:
Child development
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, 2017 URL: https://issuu.com/logopeden/docs/logopeden_nr2_17_issu/16 s. 2, 16-24
2004
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, 2020 URL: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0242232
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, URL: https://doi.org/10.1080/02699206.2017.1359856 s. 32(5-6), 446-458
2011
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, 2012 URL: https://doi.org/10.1177/0963721412449459 s 21(4):221-226
Rekommenderad litteratur
2017
URL: Länk
Ingår i:
Child language teaching and therapy [Elektronisk resurs].
Fourth Edition : Austin, Texas : PRO-ED, 2016 - x, 325 pages ISBN:9781416410133 LIBRIS-ID:19756405 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
2008
URL: Fritt tillgänglig här
Ingår i:
Language, Speech & Hearing Services in Schools [Elektronisk resurs]
2014
URL: Länk
Ingår i:
American journal of speech-language pathology [Elektronisk resurs].