Kursplan för

Typisk tal-, språk- och läsutveckling, 6 hp

Typical Speech, Language and Reading Acquisition, 6 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2024.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT17 , HT18 , HT21 , HT22 , HT23 , HT24
Kurskod
2LG076
Kursens benämning
Typisk tal-, språk- och läsutveckling
Hp
6 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande
2017-04-27
Reviderad av
Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad
2024-03-13
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2024

Särskild behörighet

För tillträde krävs godkänt resultat på kurserna 2LG072 Talkommunikation och 2LG078 Kommunikation och språklig struktur.

Mål

Studenten ska kunna:

  • redogöra för tal-, språk- och läsutveckling, hur de relaterar till varandra samt till olika teoretiska synsätt. 
  • använda, definiera och förklara termer och begrepp inom typisk tal-, språk- och läsutveckling hos barn.
  • beskriva undersökningsmetoder inom barns tal-, språk- och läsutveckling särskilt med avseende på metodologiska begränsningar och och hur dessa påverkar tolkningen av resultat.

Innehåll

Kursen  ger en översikt över teorier och modeller samt diskuterar standardforskningsmetoder inom barns tal- och språkutveckling. Kursen tar upp talperception och talproduktion, barnriktat tal, betydelsen av social interaktion, utveckling av ordförråd, grammatisk förmåga, pragmatisk förmåga och diskursförmåga i förskole- och skolåldern. Ordinlärning hos personer som använder alternativ och kompletterande kommunikation, utveckling av språklig och särskilt fonologisk medvetenhet samt typisk läs- och skrivutveckling ingår också i kursen. Typisk tal-, språk- och läsutveckling belyses utifrån flerspråkighetsperspektiv och  kognitiva perspektiv.

Arbetsformer

Föreläsningar samt studentaktiva seminarier, laborationer och övningar.

 

Examination

 

Skriftlig tentamen, individuell inlämningsuppgift samt deltagande i obligatoriska läraktiviteter.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Vid frånvaro vid obligatoriska moment ansvarar studenten själv för att ta kontakt med kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

En examinerande uppgift som lämnas in för sent är ogiltig och ska inte ingå i examinationsunderlaget vid betygsbeslutet. Examinator har dock möjlighet att ta hänsyn till om studenten har särskilda skäl för förseningen. 

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Kursen genomförs i sin helhet av Stockholms Universitet, Institutionen för Lingvistik, där även all undervisning på kursen sker. 

Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Kursbok

Håkansson, Gisela Språkinlärning hos barn

Vetenskapliga artiklar

Aksu-Koç, A.; Aktan-Erciyes, A. Narrative Discourse: Developmental Perspectives Ingår i:  Handbook of Communication Disorders : Theoretical, Empirical, and Applied Linguistic Perspectives s. 329-347 Sök i biblioteket
Castles, A.; Rastle, K.; Nation, K. Ending the reading wars: Reading acquisition from novice to expert 19 (2018) :1, s. 5-51

Kent, R. D. Research on speech motor control and its disorders: A review and prospective 33 (2000) :5, s. 391-428

Kidd, E.; Donnelly, S.; Christiansen, M. H. Individual differences in language Acquisition and Processing 22 (2018) :2, s. 186-223

Matthews, D.; Biney, H.; Abbot-Smith, K. Individual differences in children’s pragmatic ability: A review of associations with formal language, social cognition, and executive functions 14 (2018) :3, s. 186-223

Munson, B.; Edwards, J.; Beckman, M. E. Phonological knowledge in typical and atypical speech–sound development 25 (2005) :3, s. 190-206

Rowe, M. L.; Weisleder, A. Language development in context (2020) :2, s. 201-223 Sök i biblioteket

Unsworth, S. Current issues in multilingual first language acquisition (2013) :33, s. 21-50

Rekommenderad litteratur

Rowland, Caroline Understanding child language acquisition

Fördjupningslitteratur

Edwards, J.; Beckman, M. E. Some cross-linguistic evidence for modulation of implicational universals by language-specific frequency effects in phonological development 4 (2008) :2, s. 122-156

Speech development between 30 and 119 months in typical children I: Intelligibility growth curves for single-word and multiword productions Hustad, K. C.; Mahr, T. J.; Natzke, P.; Rathouz, P. J. 64 (2021) :10, s. 3707-3719

Kent, R. D. The biology of phonological development (1992) s. 65-90 Sök i biblioteket

Lundine, J. P.; McCauley, R. J. A tutorial on expository discourse: Structure, development, and disorders in children and adolescents 25 (2016) :3, s. 306-320

Nippold, Marilyn A. Later language development : school-age children, adolescents, and young adults
Schuele, C. Melanie; Boudreau, Donna Phonological Awareness Intervention: Beyond the Basics 39 (2008) :1, s. 3-20

van Kleeck, Anne Distinguishing between casual talk and academic talk beginning in the preschool years: an important consideration for speech-language pathologists 23 (2014) :4, s. 724-741

Westby, C.; Culatta, B. Telling tales: Personal event narratives and life stories 47 (2016) :4, s. 260-282