Medicinsk vetenskaplig metodologi, 4,5 hp
Scientific Methodology in Medicine, 4,5 credits- Kurskod
- 2LK026
- Kursens benämning
- Medicinsk vetenskaplig metodologi
- Hp
- 4,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik
- Medverkande institutioner
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Beslutande organ
- Programnämnd 2
- Datum för fastställande
- 2015-04-28
- Reviderad av
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Senast reviderad
- 2020-04-02
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2020
Särskild behörighet
Alla högskolepoäng från termin 1-3 samt godkänt på̊ momentet "Medicinsk diagnostik" i kursen Den sjuka människan 2 samt momentet "Kliniskt körkort" i kursen Integrerad deltentamen.
Mål
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig fördjupad kunskap inom medicinsk vetenskaplig metodologi samt utveckla ett kritiskt reflekterande och forskningsetiskt förhållningssätt. Kursen förbereder studenten för praktiserande av evidensbaserad medicin och för att kunna följa den medicinska vetenskapliga kunskapsutvecklingen inom vården.
Lärandemål
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4).
* Se under rubriken övriga föreskrifter.
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna:
- Beskriva och jämföra olika typer av epidemiologisk studiedesign och statistiska metoder som används i dessa och diskutera felkällor samt styrkor och svagheter (S3).
- Redogöra för hur vetenskapliga publikationer är uppbyggda (S2)
- Beskriva de olika stegen i evidensbaserad medicin (EBM) och för skillnaden mellan EBM och beprövad erfarenhet (S2).
- Redovisa tillförlitlighet för kunskapskällor inklusive hälsodata- och kvalitetsregister samt redogöra för lagar och förordningar kring klinisk forskning (S1)
- Redogöra för grundläggande teorier, principer och begrepp inom den medicinska vetenskapsteorin och forskningsetiken (S2).
Färdigheter
Studenten ska kunna:
- Tillämpa och motivera val av biostatistiska metoder i relation till studiedesign för att besvara medicinska frågeställningar (M2).
- Redogöra för centrala etiska principer i förhållande till studiedesign i vetenskapliga studier (M1)
Förhållningssätt
Studenten ska kunna:
- Visa ett etiskt och kritiskt reflekterande förhållningssätt i bedömning av medicinvetenskaplig information.
- Uppträda respektfullt mot patienter, andra studenter, lärare och personal samt ta aktivt ansvar för sitt lärande och sin professionella utveckling.
Innehåll
Kursens ämnesmässiga kärna utgörs av evidensbaserad medicin, vetenskapsteori och forskningsetik, epidemiologi och biostatistik, vetenskaplig informationskompetens, och vetenskaplig kommunikation. Kursen innehåller teoretisk och praktisk undervisning i bl a hur man ställer en vetenskaplig fråga, klinisk forskningsdesign och statistiska test som används i dessa studier så som metaanalyser, systematiska översyner, randomiserade kontrollerade studier, fallkontrollstudier, och kohortstudier; grundläggande steg för hypotesundersökning och tolkning av konfidensnivåer; statistiska beräkningar i tex antal som behövs för att behandla, relativ risk, odds ratio, sensitivitet och specificitet och i att tolka risken för sjukdom baserat på resultat från diagnostiska och screeningtester. Teoretisk kunskap praktiseras vid seminarier. Kursen är en fördjupning av tidigare inhämtade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom medicinsk vetenskaplig metodologi och förbereder studenten för praktiserande av evidensbaserad medicin och för att kunna följa den medicinska vetenskapliga kunskapsutvecklingen inom vården. Vidare förbereder kursen studenten för examensarbetet i medicin.
Arbetsformer
De undervisningsformer som används på kursen är: föreläsningar, seminarier, grupparbete/workshop, journal club, och självstudier.
Kursansvarig bedömer om, och i så fall hur, frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Examination
Obligatorier:
Seminarier är obligatoriska, och förutsätter studentförberedelse enligt instruktion.
Examination:
Skriftlig examination
Kursansvarig bedömer om, och i så fall hur, frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Inlämningsuppgifter som lämnas in för examination eller som komplettering för missat obligatoriskt undervisningsmoment efter angiven deadline, bedöms vid nästkommande examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag
från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på
förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen:
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Undervisning på engelska kan förekomma
Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.
*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).
Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.
Litteratur och övriga läromedel
Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik, 2019
Första upplagan : Stockholm : Liber, 2018 - 385 sidor ISBN:978-91-47-11400-9 LIBRIS-ID:21803176 Sök i biblioteket
Liber, ISBN: 978-91-47-09413-4, 2009 URL: http://ki.se/sites/default/files/abz.pdf
McGraw-Hill Medical, ISBN:9780071410175, 2004 URL: Finns som e-bok tillgäglig genom KIBs abonnemang: http://accessmedicine.mhmedical.com/book.aspx?bookId=356
Studentlitteratur AB, ISBN: 9789144076997, 2012
Frankfurt: Ontos Verlag, ISBN: 978-3-938793-90-9, 2008 URL: http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=26914&a=143406&l=sv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 182 s. ISBN:978-91-44-08499-2 LIBRIS-ID:13908927 Sök i biblioteket
4. ed. : Philadelphia, Pa. : Lippincott Williams & Wilkins, 2005 - xv, 252 s. ISBN:0-7817-5215-9 (alk. paper) LIBRIS-ID:9784446 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 309 s. ISBN:978-91-44-07271-5 LIBRIS-ID:12543003 Sök i biblioteket
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 1997 - 360 s. ISBN:978-91-44-00211-8 LIBRIS-ID:8352553 Sök i biblioteket
Lund: Studentlitteratur, 2:a upplagan - 490 s., 2015