Mänskliga rättigheter och internationella organisationer i ett globalt perspektiv, 7,5 hp
Human Rights and International Organisations in a Global Health Perspective, 7,5 credits- Kurskod
- 2LK099
- Kursens benämning
- Mänskliga rättigheter och internationella organisationer i ett globalt perspektiv
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Programnämnd 2
- Datum för fastställande
- 2012-10-25
- Reviderad av
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Senast reviderad
- 2023-06-20
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2023
Särskild behörighet
Alla högskolepoäng från termin 1-9, kursen "Klinisk medicin - inriktning reproduktion och utveckling", samt att studenten är registrerad på kursen "Hälsa i samhälle och miljö".
Mål
Kursens syfte är att studenten ska tillägna sig en fördjupad och breddad insikt i, och förståelse för, arbetet för en ökad respekt för mänskliga rättigheter i ett globalt perspektiv, med fokus på "rätten till hälsa".
Kunskap och förståelse
Studenten skall kunna
- redogöra för det internationella mänskliga rättighetssystemet, FN:s Allmänna Förklaring om de Mänskliga Rättigheterna samt de viktigaste internationella deklarationerna och konventionerna (S2)
- analysera och reflektera över relationen mellan internationell och nationell lag, beskriva hur olika aktörer arbetar för att säkerställa mänskliga rättigheter nationellt och globalt, med fokurs på internationella organisationers roll inom hälsoområdet (S2)
- diskutera hur mänskliga rättigheter kan förverkligas med fokus på rätten till hälsa, samt diskutera aktuella folkhälsoproblem och läkarens roll utifrån FN:s hållbarhetsmål/Agenda 2030 (S3)
Färdigheter
Studenten ska kunna
- söka och värdera vetenskaplig information från olika källor och sammanställa kunskapsläget inom ett område (M4)
Förhållningssätt
Studenten ska kunna
- visa förmåga att tolka internationell policy och ramverk kring mänskliga rättigheter och förstå hur dessa påverkar arbete med global hälsa både lokalt och globalt
- uppträda respektfullt mot patienter, andra studenter, lärare och personal samt ta aktivt ansvar för sitt lärande och sin professionella utveckling
Innehåll
Kursens ger en introduktion till den filosofiska, legala och politiska basen för och utvecklingen av det Mänskliga Rättighetssystemet, inklusive relationen mellan nationell och internationell rätt, deklarationer och konventioner, och FN:s struktur. Särskilt fokus läggs på "rätten till hälsa" utifrån FN:s allmänna förklaring om de Mänskliga Rättigheterna (1948), Wiendeklarationen (1993), internationella kärnkonventioner (tex ICCP, ICESCR), samt kopplingen till globala hälsosystem och FN:s hållbarhetsmål/Agenda 2030. Vidare belyser kursen mänskliga rättigheter och hälsa utifrån olika tematiska områden med exempel från internationella organisationers arbete, så som humanitär rätt, flyktingrätt, barns rättigheter, sexuella och reproduktiva rättigher, hållbar utveckling, klimatförändringar, hälsa och rättigheter. Aktuella exempel kring konflikter mellan mänskliga rättigheter och nationell lagstiftning (tex papperslösas situation, minoritetsgrupper) belyses och diskuteras genomgående.
Arbetsformer
Interaktiva föreläsningar med quiz, seminarier, gruppdiskussioner, litteraturstudier, projektarbete samt individuella inlämningsuppgifter.
Examination
Obligatorier
Quiz
Examination
- Skriftlig individuell inlämningsuppgift som redovisas muntligt
- Skriftlig och muntlig redovisning av projektarbete med fokus på rätten till hälsa utifrån något av de tematiska ämnen som tas upp under kursen. Kamratgranskning ingår i uppgiften.
Kursansvarig bedömer om, och i så fall hur, frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Inlämningsuppgifter som lämnas in för examination eller som komplettering för missat obligatoriskt undervisningsmoment efter angiven deadline bedöms vid nästkommande examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.
Kursen ansluter till och fördjupar kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet och är definierad som temanära.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen.
* Målen är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin och Millers pyramid
SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera)
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva)
S3) relaterad (ex. analysera, relatera)
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera)
Millers pyramid:
M1) veta
M2) veta hur man utför
M3) kunna visa
M4) kunna utföra yrkesmässigt
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 219 sidor ISBN:9789144116891 LIBRIS-ID:20215317 Sök i biblioteket
1. ed. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 368 s. ISBN:978-91-44-06780-3 LIBRIS-ID:12495911 Sök i biblioteket Sök i biblioteket
Stockholm : Sida, 2002 - 24 s. ISBN:91-586-8765-3 LIBRIS-ID:9212328 PDF-fil på kurswebben Sök i biblioteket
FN, URL: Länk till pdf
Rekommenderad läsning
FN, URL: Länk med fokus på Konventionen om ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter (ICESCR), Konventionen om medborgerliga och politiska rättigheter (ICCPR), Kvinnokonventionen (CEDAW) och Barnkonventionen (CRC).
FN,
1. uppl. : Stockholm : Norstedts juridik, 2007 - 219 s. ISBN:978-91-39-10848-1 LIBRIS-ID:10359721 URL: http://www.nj.se/NJAB/Produkt.nsf/ByDocId/839AAE3535439E69C125727B0035666A/$file/978-913910848-1.jpg Sök i biblioteket Sök i biblioteket
2. ed. : Oxford : Blackwell, cop. 2007 - 267 s. ISBN:978-1-4051-4534-3 (hbk.) LIBRIS-ID:10356147 Sök i biblioteket Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 345, [7] s. ISBN:91-44-03769-4 LIBRIS-ID:9827848 Sök i biblioteket Sök i biblioteket
Regeringskansliet, 2017 URL: Länk
The Lancet, 2008 2008 Dec 13; 372 (9655):2010.
Läkartidningen, 2020 URL: Länk till pdf
The Lancet, 2018 2018 Jun 30;391(10140):2642-92.