Kursplan för

Cancersjukdomar och omvårdnad vid behandling av cancersjukdomar, 15 hp

Cancer Diseases and Nursing Care During Different Treatment Modalities for Cancer, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2014.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT13 , VT14 , HT15 , VT18 , HT20 , HT21 , VT24 , HT24
Kurskod
2ON017
Kursens benämning
Cancersjukdomar och omvårdnad vid behandling av cancersjukdomar
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2013-02-14
Reviderad av
Programnämnd 9
Senast reviderad
2013-11-05
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2014

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten utifrån omvårdnadens centrala begrepp: människa, omvårdnadshandling/relation, hälsa och miljö kunna bedriva personcentrerad, evidensbaserad och säker omvårdnad i olika faser av cancersjukdom och behandling. Kursen ska ge handlingsberedskap för att värna om patienters och närståendes autonomi, trygghet och integritet i relation till att leva med cancer.

Lärandemål
Moment 1: Cancersjukdomar och antitumoral behandling, 7,5 hp

Kunskap och förståelse
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:

  • Förklara och tolka samband mellan patienters upplevelse av symptom vid cancersjukdom, tumörutveckling/carcinogenes, diagnostiska metoder, spridning och klassificering samt stadieindelning av cancer
  • Visa fördjupad kunskap om förekommande antitumorala behandlingsmetoder och identifiera patientens risk för komplikationer från densamma samt olika behandlingsintentioner vid cancersjukdomens olika faser
  • Reflektera över olika perspektiv för psykosociala reaktioner vid cancersjukdom och antitumoral behandling som kan påverka patientens och närståendes livskvalitet
  • Jämföra och analysera metoder för att identifiera och bedöma patienters och närståendes behov av information, stöd och samordning av vård inför, under och efter antitumoral behandling med beaktande av deras autonomi, trygghet och integritet utifrån ett etiskt och sociokulturellt perspektiv

Färdighet och förmåga
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:

  • Visa förmåga att medverka vid och självständigt planera, genomföra, utvärdera samt dokumentera de undersökningar och behandlingar som patienter med cancersjukdom genomgår

Värdering och förhållningssätt
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:

  • Reflektera kring innebörden av bot, egenvård, rehabilitering och överlevnad i relation till patienter och närstående med särskilt beaktande av samhälleliga och etiska aspekter samt mänskliga rättigheter

Moment 2: Omvårdnad vid cancerrelaterade symptom och biverkningar, 7,5 hp

Kunskap och förståelse
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:

  • Bedöma och förebygga risker samt tillgodose säkerhets- och kvalitetsaspekter för såväl patienter, närstående och personal vid antitumoral behandling.
  • Bedöma patienters vårdbehov och redogöra för förebyggande och lindrande omvårdnadsåtgärder vid akut, kurativ, understödjande och palliativ behandling samt sambandet mellan området vetenskapliga grund och beprövad erfarenhet
  • Visa fördjupad kunskap om principer för kliniska prövningar samt kritiskt reflektera över metoder för utvärdering av patientens behandlingsresultat och hälsorelaterade livskvalitet vid antitumoral behandling

Färdighet och förmåga
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:

  • Självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera komplexa omvårdnadsbehov samt planera, genomföra, utvärdera och dokumentera omvårdnadshandlingar relaterade till cancersjukdom 

Värdering och förhållningssätt
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:

  • Analysera och reflektera kring innebörden av centrala begrepp relaterade till omvårdnad vid cancersjukdom
  • Identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att fortlöpande utveckla sin kompetens

Innehåll

Kursen består av två moment.

 

Cancersjukdomar och antitumoral behandling, 7.5 hp
  • Cancerepidemiologi och patofysiologi
  • Cancersjukdomar
  • Metoder för diagnostik och antitumoral behandling
  • Behandlingsprinciper och behandlingsintentioner vid cancersjukdom i cancersjukdomens olika faser.                                                              
  • Vårdprogram och riktlinjer vid antitumoral behandling
  • Teknik i omvårdnad i samband med olika behandlingsmetoder
  • Etiska, existentiella, sociodemografiska och kulturella aspekter relaterade till cancersjukdom

Omvårdnad vid cancerrelaterade symptom och biverkningar, 7.5 hp
  • Psykosocial onkologi
  • Kommunikation, information och undervisning
  • Teorier och begrepp relaterade till omvårdnad vid cancersjukdom
  • Symtombedömning och evidensbaserad omvårdnad vid cancersjukdom
  • Komplementär vård
  • Riskområden och risker vid hantering av medicinskt eller medicintekniskt material
  • Principer för kliniska prövningar

Arbetsformer

Kursen genomförs som distansutbildning (halvfart).

Utbildningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande.  De arbetsformer som används är arbete i grupp, diskussioner och seminarier samt föreläsningar. Fältstudie med studiebesök ingår.

Distansutbildningen är Webbaserad och antalet fysiska träffar är begränsat till max. 2 dagar / 7,5 högskolepoäng.

Examination

Kursen examineras dels skriftligt i två examinationer och dels muntligt vid deltagande i seminarium. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkända resultat i samtliga examinationer samt aktivt deltagande i obligatoriska delar.

Ingående studieuppgifter, seminarier och schemalagda gruppträffar är obligatoriska. Vid frånvaro från obligatoriska moment utgår ersättningsuppgift.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid, hänvisas till det omtentamenstillfället.

Betygsskalan är Underkänd/Godkänd. Betyg sätts av examinator. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, att samtliga studieuppgifter genomförts och att examinationerna är godkända.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt Styrelsen för utbildnings fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Kearney, Nora; Richardson, Alison (eds) Nursing patients with cancer : principles and practice
Onkologisk omvårdnad : patient, problem, åtgärd Reitan, Anne Marie; Schølberg, Tore Kr. Jones, Lisa
Ringborg, Ulrik; Henriksson, Roger; Friberg (red.), Sten Onkologi
Perspektiv på onkologisk vård Hellbom, Maria; Thomé, Bibbi
Strang, Peter Cancerrelaterad smärta : onkologiska och palliativa aspekter

Fördjupningslitteratur

Palliativ medicin och vård Strang, Peter; Beck-Friis, Barbro
Hassan, Moustapha; Ljungman, Per (red.) Cytostatika
Rehabilitering vid cancersjukdom : att möta framtiden Hellbom, Maria; Thomé, Bibbi
Degerfält, Jan Strålbehandling : historik, fysik, omvårdnad
Arman Rehnsfeldt, Maria; Rehnsfeldt, Arne Vårdande som lindrar lidande : etik i vårdandet