Cancersjukdomar och omvårdnad vid behandling av cancersjukdomar, 15 hp
Cancer Diseases and Nursing Care During Different Treatment Modalities for Cancer, 15 credits- Kurskod
- 2ON017
- Kursens benämning
- Cancersjukdomar och omvårdnad vid behandling av cancersjukdomar
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2013-02-14
- Reviderad av
- Programnämnd 9
- Senast reviderad
- 2013-02-14
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2013
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten utifrån omvårdnadens centrala begrepp: människa, omvårdnadshandling/relation, hälsa och miljö kunna bedriva personcentrerad, evidensbaserad och säker omvårdnad i olika faser av cancersjukdom och behandling. Kursen ska ge handlingsberedskap för att värna om patienters och närståendes autonomi, trygghet och integritet i relation till att leva med cancer.
Kunskap och förståelse
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
Förklara och tolka samband mellan patienters upplevelser av symptom vid cancersjukdom, tumörutveckling/carcinogenes, diagnostiska metoder, spridning och klassificering samt stadieindelning av cancer
Visa kunskap om förekommande antitumorala behandlingsmetoder och identifiera patientens risk för komplikationer från densamma samt olika behandlings-intentioner vid cancersjukdomens olika faser
Bedöma och förebygga risker samt tillgodose säkerhets- och kvalitetsaspekter för såväl patienter, närstående och personal vid antitumoral behandling i olika kontext
Bedöma patientens vårdbehov och redogöra för förebyggande och lindrande omvårdnadåtgärder vid akut, kurativ, understödjande och palliativ behandling samt sambandet mellan områdets vetenskapliga grund och beprövad erfarenhet
Identifiera och förstå och resonera om olika perspektiv för psykosociala reaktioner vid cancersjukdom och antitumoral behandling som kan påverka patientens och närståendes livskvalitet
Jämföra och analysera metoder för att identifiera och bedöma patienters och närståendes behov av information, stöd och samordning av vård inför, under och efter antitumoral behandling med beaktande av deras autonomi, trygghet och integritet utifrån ett etiskt och sociokulturellt perspektiv
Visa kunskap om principer för kliniska prövningar samt kritiskt reflektera över metoder för utvärdering av patientens behandlingsresultat och hälsorelaterad livskvalitet vid antitumoral behandling
Färdighet och förmåga
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
Visa förmåga att medverka vid och självständigt planera, genomföra, utvärdera samt dokumentera de undersökningar och behandlingar som patienter med cancersjukdom genomgår
Självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera omvårdnadsbehov samt planera, genomföra utvärdera och dokumentera omvårdnadshandlingar relaterade till cancersjukdom
Värdering och förhållningssätt
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
Visa insikt om och reflektera kring innebörden av bot, egenvård, rehabilitering och överlevnad i relation patienter och närstående med särskilt beaktande av samhälleliga och etiska aspekter samt mänskliga rättigheter
Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens
Analyser och reflektera innebörden av centrala begrepp relaterade till omvårdnad vid cancersjukdom
Innehåll
- Cancerepidemiologi och patofysiologi
- Cancersjukdomar
- Metoder för diagnostik och antitumoral behandling
- Behandlingsprinciper och - intentioner vid cancersjukdom i cancersjukdomens olika faser
- Vårdprogram och riktlinjer vid antitumoral behandling
- Etiska, existensiella, sociodemografiska och kulturella aspekter relaterade till cancersjukdom
- Psykosocial onkologi
- Kommunikation, information och undervisning
- Teorier och begrepp relaterade till omvårdnad vid cancersjukdom
- Symtombedömning och evidensbaserad omvårdnad vid cancersjukdom
- Komplementär vård
- Teknik i omvårdnad i samband med olika behandlingsmetoder
- Riskområden och risker vid hantering av medicinskt eller medicintekniskt material
- Principer för kliniska prövningar
Arbetsformer
Kursen genomförs som distansutbildning (halvfart).
Utbildningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är arbete i grupp, diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Fältstudie med studiebesök ingår.
Distansutbildningen är Webbaserad och antalet fysiska träffar är begränsat till max. 2 dagar / 7,5 högskolepoäng.
Examination
Kursen examineras dels skriftligt i två examiantioner och dels muntligt vid deltagande i seminarium. För godkänd kurs krävs att lärande målen är uppfyllda, vilket innebär godkända resultat i samtliga examiantioner samt aktivt deltagande i obligatoriska delar.
Ingående studieuppgifter, seminarier och schemalagda gruppträffar är obligatoriska. Vid frånvaro från obligatoriska moment utgår ersättningsuppgift.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid, hänvisas till det omtentamenstillfälle som anges enligt KI:s riktlinjer.
Betygsskalan är Underkänd/Godkänd. Betyg sätts av examinator. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, samtliga studieuppgifter genomförts och att examinationerna är godkända.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Edinburgh ; a New York : Elsevier Churchill Livingstone, 2006 - xx, 861 s. ISBN:0-443-07288-4 Kapitel: 10, 19-37 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 496 s., [2] pl.-bl. i färg ISBN:91-47-05081-0 : 704:00 LIBRIS-ID:8908549 Sök i biblioteket
2. uppl. : Liber, 2008 - 624 s. ISBN:91-47-08401-4 (inb.) LIBRIS-ID:10623267 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 244 s. ISBN:978-91-44-05648-7 LIBRIS-ID:12064612 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 395 s. ISBN:978-91-44-05586-2 LIBRIS-ID:13482993 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 448 s. ISBN:91-47-05251-1 (inb.) LIBRIS-ID:9977549 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 320 s. ISBN:91-47-05138-8 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 252 s. ISBN:9789144047461 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 1998 - 204 s. ISBN:91-44-00308-0 LIBRIS-ID:8352583 Sök i biblioteket
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 139 s. ISBN:978-91-47-02116-1 LIBRIS-ID:12055807 Sök i biblioteket