Kursplan för

Cancersjukdomar och omvårdnad vid behandling av cancersjukdomar, 15 hp

Cancer Diseases and Nursing Care During Different Treatment Modalities for Cancer, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2020.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT13 , VT14 , HT15 , VT18 , HT20 , HT21 , VT24 , HT24
Kurskod
2ON017
Kursens benämning
Cancersjukdomar och omvårdnad vid behandling av cancersjukdomar
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2013-02-14
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2020-03-15
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2020

Särskild behörighet

Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - onkologisk vård.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens mål är att studenten skall fördjupa sina kunskaper om cancersjukdomars etiologi, diagnostik, behandling samt omvårdnad.

Moment 1: Cancersjukdomar och antitumoral behandling, 7,5 hp

Studenten skall efter genomgången kurs kunna:

  • Visa kunskap om förekommande diagnostiska metoder och klassificering av cancersjukdomar
  • Beskriva behandlingsmetoder vid cancersjukdom samt identifiera patientens risk för komplikationer vid antitumoralbehandling
  • Förklara samband mellan patienters symptom och tumörutveckling
  • Reflektera över psykosociala reaktioner som kan påverka patientens och närståendes livskvalitet vid cancersjukdom och antitumoralbehandling
  • Identifiera patienters och närståendes behov av information, stöd och samordning av vård och behandling med beaktande av sociokulturellt perspektiv
  • Visa förmåga att planera, genomföra, utvärdera samt dokumentera de undersökningar och behandlingar som patienter med cancersjukdom genomgår

Moment 2: Omvårdnad vid cancerrelaterade symptom och biverkningar, 7,5 hp

Studenten skall efter genomgången kurs kunna:

  • Analysera hur innebörden av centrala begrepp relaterat till omvårdnad vid cancersjukdom bidrar till att identifiera omvårdnadsbehov och planera omvårdnadsarbetet.
  • Självständigt identifiera komplexa omvårdnadsbehov samt planera, genomföra, utvärdera och dokumentera omvårdnadshandlingar relaterade till cancersjukdomens olika faser
  • Reflektera över patienters och närståendes behov av omvårdnad respektive stöd med särskilt beaktande av etiska- och samhälleliga aspekter samt mänskliga rättigheter
  • Identifiera säkerhets- och kvalitetsaspekter vid antitumoral behandling.
  • Analysera sambandet mellan specialistområdets vetenskapliga grund och beprövad erfarenhet 
  • Analysera det egna behovet av ytterligare kunskap för att fortlöpande utveckla sin kompetens

Innehåll

Kursen består av två moment:

Cancersjukdomar och antitumoral behandling, 7.5 hp

Betygsskala: GU
  • Cancerepidemiologi och patofysiologi
  • Klassificering av cancersjukdomar
  • Metoder för diagnostik och antitumoral behandling
  • Behandlingsprinciper, behandlingsintentioner och behandlingskomplikationer
  • Principer för kliniska prövningar
  • Vetenskap, etik och samhälleliga aspekter relaterade till omvårdnad vid cancersjukdom
  • Pedagogiska möten
  • Verksamhetsintegrerat lärande

     

Omvårdnad vid cancerrelaterade symptom och biverkningar, 7.5 hp

Betygsskala: GU
  • Kommunikation, information och patientens lärande
  • Teorier och begrepp relaterade till omvårdnad vid cancersjukdom
  • Symtombedömning och evidensbaserad omvårdnad vid cancersjukdom
  • Egenvård och delaktighet
  • Psykosocialt stöd och rehabilitering
  • Riskområden och risker vid hantering av medicinskt eller medicintekniskt material
  • Verksamhetsintegrerat lärande

     

Arbetsformer

Kursen genomförs som distansutbildning (halvfart).

Utbildningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande.  De arbetsformer som används är arbete i grupp, diskussioner och seminarier samt föreläsningar. Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) ingår. Ingående studieuppgifter, seminarier och VIL är obligatoriskt.

Distansutbildningen är webbaserad och antalet fysiska träffar på campus är begränsat till ca. 2 dagar per 7,5 högskolepoäng. I kursen ingår VIL om 1,5 hp i Moment 1: Cancersjukdomar och antitumoral behandling och 3 hp VIL i Moment 2: Omvårdnad vid cancerrelaterade symptom och biverkningar.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Kursen examineras dels skriftligt i två examinationer och dels muntligt vid deltagande i seminarium. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkända resultat i samtliga examinationer samt deltagande i obligatoriska moment.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.

Betygsskalan är Underkänd/Godkänd. Betyg sätts av examinator. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, att samtliga obligatoriska moment genomförts och att examinationerna är godkända.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Nilbert, Mef Klinisk onkologi
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden Edberg, Anna-Karin
Palliativ vård : begrepp & perspektiv i teori och praktik Andershed, Birgitta; Ternestedt, Britt-Marie; Håkanson, Cecilia
Perspektiv på onkologisk vård Hellbom, Maria; Thomé, Bibbi
Rehabilitering vid cancersjukdom : att möta framtiden Hellbom, Maria; Thomé, Bibbi
Ringborg, Ulrik; Henriksson, Roger; Friberg (red.), Sten Onkologi
Arman Rehnsfeldt, Maria; Rehnsfeldt, Arne Vårdande som lindrar lidande : etik i vårdandet
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik Wiklund Gustin, Lena; Bergbom, Ingegerd

Rekommenderad litteratur