Kursplan för

Socialpsykologi, 15 hp

Social Psychology, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2016.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT08 , VT09 , VT10 , VT11 , VT13 , VT16 , VT17 , VT22 , VT23
Kurskod
2PS003
Kursens benämning
Socialpsykologi
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykologi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnden för psykologprogrammet
Datum för fastställande
2007-10-15
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2016-02-10
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2016

Särskild behörighet

Godkänt resultat från Psykologprogrammets termin 1 omfattande minst 7,5 högskolepoäng.

Mål

Moment 1
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• redogöra för generella drag i människans sätt att inhämta, bearbeta och förhålla sig till information om sig själva och sin sociala omgivning utifrån begrepp såsom social perception, mental attribution, identitet, stereotyper, social inlärning och beslutsfattande
• beskriva olika former av socialt inflytande, såsom konformitet och lydnad, diskutera relevanta förklaringsmodeller, samt reflektera över praktiska implikationer av socialt inflytande på individ och gruppnivå
• utifrån begreppen ovan, beskriva och diskutera relationen mellan det socialpsykologiska forskningsområdet, övrig psykologisk forskning och andra relevanta vetenskapliga discipliner, tex evolutionsbiologi, neurovetenskap och sociologi
• redogöra för biologiska och sociala förklaringsmodeller om attraktion och partnerval och reflektera över vilka sociala konsekvenser dessa motiverande krafter kan ha
• redogöra för biologiska och sociala teorier om aggression, diskutera dessa teoriers styrkor och svagheter i att förklara olika former av aggressivt beteende
• diskutera hur aggression och våld kan förebyggas och begränsas
• redogöra för teoretiska förklaringsmodeller om samarbete och altruism
• beskriva sociala dilemman, hur de uppstår och vilka implikationer de har för individer och grupper, samt diskutera vilken roll normer och moraliska emotioner spelar i att lösa sociala dilemman

Moment 2
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• läsa och reflektera utifrån vetenskapliga artiklar inom utvalda teman i socialpsykologin

Moment 3
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• redogöra för enklare principer inom intervjumetodik
• använda sig av dessa principer i rollspelsövningar som inbegriper både vardagliga och klientorienterade samtal

Innehåll

Grundläggande socialpsykologi, 10 hp Momentet innehåller social kognition (generella drag i människors sätt att inhämta, bearbeta och förhålla sig till information om sig själva, andra individer och den sociala miljön - upplevd och reell: identitet; stereotyper/fördomar; imitation/social inlärning; konformitet/lydnad; beslutsfattande). Momentet tar också upp socialt beteende (aggression, attraktion, samarbete/altruism, och sociala dilemman). Momentet tar upp socialpsykologisk forskning med anknytning till övriga områden av psykologin samt andra vetenskapliga discipliner, t.ex. evolutionsbiologi, neurovetenskap och sociologi.

Frågeställningar som rör ”hållbar utveckling” berörs i samband med att social hållbarhet diskuteras under moment 1. Social hållbarhet fokuserar på hur samspel mellan individer och grupper kan främja ett samhälle med långsiktig stabilitet där grundläggande mänskliga behov uppfylls. Exempel på teman som presenteras och diskuteras är: sociala dilemman, allmänningens tragedi (the tragedy of the commons), pro-socialt beteende, konkurrens om naturresurser. Teman i socialpsykologin, 4 hp Fördjupning i utvalda områden som ingår i Moment 1. Samtals- och intervjumetodik 1, 1 hp Utvecklingen av färdigheter i samtalsmetodik börjar med att studenten får lära sig principer för hur man gör en intervju. Syftet med detta är att introducera tankesätt kring verbala/ickeverbala aspekter under ett samtal samt hur man kan tänka kring öppna/slutna frågor, trattmetodik, etc. Intervjun är ett viktigt redskap såväl inom klinisk vardag som i forskningssammanhang.

Arbetsformer

Moment 1
Huvuddelen av undervisningen sker i form av föreläsningar/seminarier och en frivillig experimentell laboration där studenterna uppmuntras till aktivt deltagande. Filmvisning, och podcast-föreläsningar kan förekomma.

Moment 2
Momentet utgår från undervisningen på Moment 1. Arbetsformerna består a) av självständig inläsning av vetenskapliga artiklar och ett författande av ett antal skriftliga reflektionsblad (PM) enligt instruktion vid kursstart, samt b) grupparbete och muntlig/skriftligt redovisning av detta.

Moment 3
Obligatoriska rollspel/övningar i grupp och gemensamma diskussioner.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Examinationen på de olika momenten sker enligt följande:

Moment 1
Examineras med skriftlig tentamen.

Moment 2
Examineras med a) ett antal skriftliga reflektionsblad (PM) enligt instruktion och b) redovisning av genomfört grupparbete.

Moment 3 examineras genom aktivt deltagande i rollspelsövningar och diskussioner.

Betygssättning av moment sker enligt följande:

På moment 1 ges den skriftliga tentamen något av betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G), eller Underkänd (U). För G på hela momentet krävs G på tentamen. För VG på hela moment 1 krävs VG på tentamen.

På moment 2 ges vart och ett av de inlämnade PM antingen betyget G eller U. För grupparbete ges betygen G eller U. För G på moment 2 krävs G på samtliga PM och grupparbete.

På moment 3 ges något av betygen Godkänd eller Underkänd.

Betyg på hel kurs:
För att bli godkänd på hela kursen krävs minst betyget G på Moment 1, Moment 2 och Moment 3. För Väl Godkänd på hela kursen krävs betyget VG på Moment 1 och G på Moment 2 och Moment 3.

Begränsning av antalet examinationstillfällen
Student som ej fått godkänt resultat efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
 

Övergångsbestämmelser

Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer för examination.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebb.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Kenrick, Douglas T.; Neuberg, Steven L.; Cialdini, Robert B. Social psychology : goals in interaction
Rautalinko, Erik Samtalsfärdigheter : stöd, vägledning och ledarskap
Purves, Dale. Principles of cognitive neuroscience
Artiklar efter lärarnas anvisningar (ca 300 sidor)

Fördjupningslitteratur

Daly, Martin; Wilson, Margo Homicide
Etcoff, Nancy Survival of the prettiest : the science of beauty
Social neuroscience : key readings Cacioppo, John T.; Berntson, Gary G.