Socialpsykologi, 15 hp
Social Psychology, 15 credits- Kurskod
- 2PS003
- Kursens benämning
- Socialpsykologi
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnden för psykologprogrammet
- Datum för fastställande
- 2007-10-15
- Reviderad av
- Programnämnden för Psykologprogrammet
- Senast reviderad
- 2009-02-04
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2009
Särskild behörighet
Som tillträdeskrav till högre termin gäller att student får restera med högst 15 högskolepoäng från föregående termin och inga poäng får restera från terminer som föregått denna.
Mål
Moment 1 Efter genomgången kurs skall studenten kunna redogöra för generella drag i människans sätt att inhämta, bearbeta och förhålla sig till information om sig själva och sin sociala omgivning utifrån begrepp såsom social perception, mental attribution, identitet, stereotyper, social inlärning och beslutsfattande. beskriva olika former av socialt inflytande, såsom konformitet och lydnad, diskutera relevanta förklaringsmodeller, samt reflektera över praktiska implikationer av socialt inflytande på individ och gruppnivå. utifrån begreppen ovan, beskriva och diskutera relationen mellan det socialpsykologiska forskningsområdet, övrig psykologisk forskning och andra relevanta vetenskapliga discipliner, tex evolutionsbiologi, neurovetenskap och sociologi. visa förmåga att utföra ett enkelt socialpsykologiskt experiment och muntligt utvärdera och diskutera resultaten. Moment 2 Efter genomgången kurs skall studenten kunna beskriva olika former av socialt inflytande, såsom konformitet och lydnad, diskutera relevanta förklaringsmodeller, samt reflektera över praktiska implikationer av socialt inflytande på individ och gruppnivå. redogöra för biologiska och sociala förklaringsmodeller om attraktion och partnerval och reflektera över vilka sociala konsekvenser dessa motiverande krafter kan ha. redogöra för biologiska och sociala teorier om aggression, diskutera dessa teoriers styrkor och svagheter i att förklara olika former av aggressivt beteende. diskutera hur aggression och våld kan förebyggas och begränsas. redogöra för teoretiska förklaringsmodeller om samarbete och altruism beskriva sociala dilemman, hur de uppstår och vilka implikationer de har för individer och grupper, samt diskutera vilken roll normer och moraliska emotioner spelar i att lösa sociala dilemman. Moment 3 Efter genomgången kurs ska studenten kunna Redogöra för enklare principer inom intervjumetodik Använda sig av dessa principer i rollspelsövningar som inbegriper både vardagliga och klientorienterade samtal
Innehåll
Moment 1 Social kognition (Social Cognition), 7 högskolepoäng. Momentet beskriver generella drag i människors sätt att inhämta, bearbeta och förhålla sig till information om sig själva, andra individer och den sociala miljön (upplevd och reell). Momentet tar upp nedanstående delområden och beskriver relevant forskning och teoribildning. Med utgångspunkt i dessa områden fördjupas beskrivningen av socialpsykologin som ett forskningområde med anknytning till övriga områden av psykologin samt andra vetenskapliga discipliner, t.ex. evolutionsbiologi, neurovetenskap och sociologi. Social perception och attribution: Hur vi initialt upplever andra och hur vi förklarar andras och vårt eget beteende. Identitet: Hur vi kategoriserar oss själva och vad detta har för konsekvenser. Stereotyper och fördomar: Hur vi kategoriserar andra och konsekvenser av detta. Imitation och social inlärning: Hur våra beteenden och preferenser formas av andra. Konformitet och lydnad: Hur människors beteende påverkas av andra genom olika grad av inflytande och tvång. Beslutsfattande: Hur vi fattar beslut och hur beslutsprocessen påverkas av vår sociala miljö, samt konsekvenser av detta. Moment 2 Grundläggande teman i socialpsykologin (Basic themes in social psychology), 7 högskolepoäng. Tema 1. Attraktion och partnerval (Attraction and partner choice). Temat behandlar teorier och forskningsresultat om hur och varför vissa egenskaper upplevs som attraktiva och vilka sociala konsekvenser attraktion har på både individ och gruppnivå. Dessutom beskrivs individ- och könsrelaterade skillnader och likheter i partnerval. Tema 2. Aggression (Aggression). Temat syftar till att introducera biologiska och sociala teorier om aggression och beskriva forskning på både normala och patologiska former av aggression. Dessutom diskuteras olika sätt att förebygga och begränsa våld. Tema 3. Samarbete, altruism och sociala dilemman (Cooperation, altruism, and social dilemmas). Temat syftar till att redogöra för forskning och teorier som beskriver hur och varför människor väljer att samarbeta och hjälpa andra trots att kostnaden ibland överstiger den personliga vinsten. Vidare beskrivs den fundamentala konflikten mellan själviska och kollektiva motiv och dess relation till utvecklingen av normer. Moment 3 Samtals- och intervjumetodik 1 (Interview method and tools of communication 1), 1 högkolepoäng Utvecklingen av färdigheter i samtalsmetodik börjar med att studenten får lära sig principer för hur man gör en intervju. Syftet med detta är att introducera tankesätt kring verbala/ickeverbala aspekter under ett samtal samt hur man kan tänka kring öppna/slutna frågor, trattmetodik, etc. Intervjun är ett viktigt redskap såväl inom klinisk vardag som i forskningssammanhang.
Social kognition, 7.0 hp
Grundläggande teman i socialpsykologin, 7.0 hp
Samtals- och intervjumetodik 1, 1.0 hp
Arbetsformer
Huvuddelen av undervisningen sker i form av föreläsningar/seminarier där studenterna uppmuntras till aktivt deltagande. För att illustrera de begrepp och teorier som beskrivs innehåller undervisningen också filmvisning med diskussion, ett grupparbete som avslutas med en grupppresentation och en experimentlaboration, på vilken studenterna får utföra och agera försökspersoner (deltagande frivilligt) i ett enkelt socialpsykologiskt experiment. Experimentresultaten diskuteras på ett gemensamt diskussionsseminarium. På moment 3 förekommer även rollspel och gemensamma diskussioner.
Examination
Examinationen på de olika momenten sker enligt följande: Moment 1 och 2 examineras var och en för sig vid ett gemensamt skriftligt tentamenstillfälle och aktivt deltagande i en experimentlaboration och tillhörande diskussionsseminarium, samt aktivt deltagande i en grupppresentation. Vid underkänt på tentamen ges studenterna möjlighet till omtentamen ytterligare fem gånger. Frånvaro vid experimentlaborationen, diskussionsseminariet och/eller gruppppresentationen kan ersättas av en skriftlig rapport. Notera att deltagande som försöksperson i experimentet är frivilligt och inte en del av examinationen. Moment 2 examineras dessutom även med tre reflektions-PM. PM: varje enskilt tema examineras kontinuerligt genom inlämnandet av ett kort reflektions-PM (ca 2 A4-sidor per PM) som redovisar och diskuterar det aktuella temats innehåll med utgångspunkt i två vetenskapliga artiklar/uppsatser. Grupp-presentation: varje student presenterar, i en grupp om 4-5 personer, ett eller flera exempel på interpersonellt beteende, varefter dessa diskuteras utifrån relevanta teoretiska förklaringsmodeller. Presentationerna ges inför de andra studenterna, som förväntas att aktivt delta i diskussionen. Varje student deltar endast vid ett presentationstillfälle som förläggs till slutet av Moment 2. Moment 3 examineras genom rollspelsövningar På kursen som helhet, respektive reflektions-PM, samt på den skriftliga examinationen ges något av betygen Väl Godänd (VG), Godkänd (G), eller Underkänd (U). På experimentlaborationen, diskussionsseminariet, grupp-presentationen och rollspelsövningarna (moment 3) ges något av betygen G eller U. För att bli godkänd på hela kursen krävs minst betyget G på moment 1 (skriftlig tentamen, experimentlaboration och diskussionsseminariet), G på moment 2 (samtliga PM och grupp-presentationen) och G på moment 3 (rollspelsövningarna). För Väl Godkänd på hela kursen krävs VG på skriftlig tentamen,VG på två reflektionspapers, G på experimentlaborationen, diskussionsseminariet, grupp-presentationen och rollspelsövningarna.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering utifrån kursplanens förväntade inlärningsmål sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebb.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
3 ed. : Londonb W W Norton & Co Ltdc 2008 : W W Norton & Co Ltdc 2008, 2008 ISBN:0-393-11136-1 LIBRIS-ID:10925409 Sök i biblioteket
4. ed. : Boston, MA : Allyn and Bacon, cop. 2007 - xxix, 638 s. ISBN:9780205517152 LIBRIS-ID:10536759 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 1990 - 104 s. ISBN:91-44-30091-3 LIBRIS-ID:7277778 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
New York : A. de Gruyter, 1988 - 328 s. ISBN:0-202-01177-1 (inb.), 0-202-01178-X (häft.) LIBRIS-ID:4707229 Sök i biblioteket
London : Abacus, 2000 - 344 s. ISBN:0-349-11084-0 (hft.) LIBRIS-ID:4856839 Sök i biblioteket
New York : Psychology Press, 2005 - xiv, 296 s. ISBN:1-84169-099-6 LIBRIS-ID:9976563 Sök i biblioteket
Referenslitteratur
2:a uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 ISBN:9789144008325 Sök i biblioteket