Socialpsykologi, 15 hp
Social Psychology, 15 credits- Kurskod
- 2PS003
- Kursens benämning
- Socialpsykologi
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnden för psykologprogrammet
- Datum för fastställande
- 2007-10-15
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2008
Särskild behörighet
Enligt gällande utbildningsplan.
Mål
Moment 1 Efter genomgången kurs skall studenten kunna redogöra för generella drag i människans sätt att inhämta, bearbeta och förhålla sig till information om sig själva och sin sociala omgivning utifrån begrepp såsom social perception, mental attribution, identitet, stereotyper, social inlärning och beslutsfattande. utifrån begreppen ovan, beskriva och diskutera relationen mellan det socialpsykologiska forskningsområdet, övrig psykologisk forskning och andra relevanta vetenskapliga discipliner, tex evolutionsbiologi, neurovetenskap och sociologi. visa förmåga att utföra ett enkelt socialpsykologiskt experiment och muntligt utvärdera och diskutera resultaten. Moment 2 Efter genomgången kurs skall studenten kunna beskriva olika former av socialt inflytande, såsom konformitet och lydnad, diskutera relevanta förklaringsmodeller, samt reflektera över praktiska implikationer av socialt inflytande på individ och gruppnivå. redogöra för biologiska och sociala förklaringsmodeller om attraktion och partnerval och reflektera över vilka sociala konsekvenser dessa motiverande krafter kan ha. redogöra för biologiska och sociala teorier om aggression, diskutera dessa teoriers styrkor och svagheter i att förklara olika former av aggressivt beteende. diskutera hur aggression och våld kan förebyggas och begränsas. redogöra för teoretiska förklaringsmodeller om samarbete och altruism beskriva sociala dilemman, hur de uppstår och vilka implikationer de har för individer och grupper, samt diskutera vilken roll normer och moraliska emotioner spelar i att lösa sociala dilemman.
Innehåll
Moment 1 Social Kognition (Social Cognition), 6 högskolepoäng. Momentet beskriver generella drag i människors sätt att inhämta, bearbeta och förhålla sig till information om sig själva, andra individer och den sociala miljön (upplevd och reell). Momentet tar upp nedanstående delområden och beskriver relevant forskning och teoribildning. Med utgångspunkt i dessa områden fördjupas beskrivningen av socialpsykologin som ett forskningområde med anknytning till övriga områden av psykologin samt andra vetenskapliga discipliner, t.ex. evolutionsbiologi, neurovetenskap och sociologi. Social perception och attribution: Hur vi initialt upplever andra och hur vi förklarar andras och vårt eget beteende. Identitet: Hur vi kategoriserar oss själva och vad detta har för konsekvenser. Stereotyper och fördomar: Hur vi kategoriserar andra och konsekvenser av detta. Imitation och social inlärning: Hur våra beteenden och preferenser formas av andra. Beslutsfattande: Hur vi fattar beslut och hur beslutsprocessen påverkas av vår sociala miljö, samt konsekvenser av detta. Moment 2 Grundläggande teman i socialpsykologin (Basic Themes in Social Psychology), 9 högskolepoäng) Tema 1. Konformitet och lydnad (conformity and obedience), 2 högskolepoäng. Temat behandlar hur människors beteende påverkas av andra genom olika grad av inflytande och tvång. Tema 2. Attraktion och partnerval (attraction and partner choice), 2 högskolepoäng. Temat behandlar teorier och forskningsresultat om hur och varför vissa egenskaper upplevs som attraktiva och vilka sociala konsekvenser attraktion har på både individ och gruppnivå. Dessutom beskrivs individ- och könsrelaterade skillnader och likheter i partnerval. Tema 3. Aggression (aggression), 3 högskolepoäng. Temat syftar till att introducera biologiska och sociala teorier om aggression och beskriva forskning på både normala och patologiska former av aggression. Dessutom diskuteras olika sätt att förebygga och begränsa våld. Tema 4. Samarbete, altruism och sociala dilemman (cooperation, altruism, and social dilemmas), 2 högskolepoäng. Temat syftar till att redogöra för forskning och teorier som beskriver hur och varför människor väljer att samarbeta och hjälpa andra trots att kostnaden ibland överstiger den personliga vinsten. Vidare beskrivs den fundamentala konflikten mellan själviska och kollektiva motiv och dess relation till utvecklingen av normer.
Social Kognition, 6.0 hp
Grundläggande teman i socialpsykologin, 9.0 hp
Arbetsformer
Huvuddelen av undervisningen sker i form av föreläsningar/seminarier där studenterna uppmuntras till aktivt deltagande. För att illustrera de begrepp och teorier som beskrivs innehåller undervisningen också filmvisning med diskussion och en experimentlaboration, på vilken studenterna får utföra och agera försökspersoner (deltagande frivilligt) i ett enkelt socialpsykologiskt experiment. Experimentresultaten analyseras sedan i mindre grupper om 4-5 studenter och presenteras/diskuteras på ett gemensamt diskussionsseminarium.
Examination
Examinationen på de olika momenten sker enligt följande: Moment 1 examineras genom ett skriftligt tentamenstillfälle och aktivt deltagande i en experimentlaboration och tillhörande diskussionsseminarie. Vid underkänt på tentamen ges studenterna möjlighet att skriva om vid senare tillfälle. Frånvaro vid experimentlaborationen och/eller diskussionsseminariet kan ersättas av en skriftlig rapport. Notera att deltagande som försöksperson i experimentet är frivilligt och inte en del av examinationen. Moment 2 examineras genom inlämnande av fyra reflektionspapers och aktivt deltagande i en grupp-presentation. Reflektionspapers: varje enskilt tema examineras kontinuerligt genom inlämnandet av ett kort reflektionspaper (ca 2 A4-sidor för respektive tema) som redovisar och diskuterar det aktuella momentets innehåll med utgångspunkt i två vetenskapliga artiklar/uppsatser som studenten själv väljer från en lista. Grupp-presentation: varje student presenterar, i en grupp om 4-5 personer, ett eller flera exempel på interpersonellt beteende, t.ex. hämtat från en spelfilm eller dokumentär, varefter dessa diskuteras utifrån relevanta teoretiska förklaringsmodeller. Presentationerna ges inför de andra studenterna, som förväntas att aktivt delta i diskussionen. Presentationsgrupperna lämnar dessutom in en kort summering (abstract) av presentationen. Varje student deltar endast vid ett presentationstillfälle som förläggs till slutet av Moment 2. Vid frånvaro eller underkänt ges studenterna möjlighet att komplettera genom att skriva en rapport. På kursen som helhet, samt på den skriftliga tentamen och respektive reflektionspaper, ges något av betygen Väl Godänd (VG), Godkänd (G), eller Underkänd (U). På experimentlaborationen, diskussionsseminariet och grupp-presentationen ges något av betygen G eller U. För att bli godkänd på hela kursen krävs minst betyget G på moment 1 (skriftlig tentamen, experimentlaboration och diskussionsseminariet) och G på moment 2 (samtliga reflektionspapers och grupp-presentationen). För Väl Godkänd på hela kursen krävs VG på skriftlig tentamen,VG på två reflektionspapers, samt G på experimentlaborationen, diskussionsseminariet och grupp-presentationen.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering utifrån kursplanens förväntade inlärningsmål sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebb.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
4. ed. : Boston, MA : Allyn and Bacon, cop. 2007 - xxix, 638 s. ISBN:9780205517152 LIBRIS-ID:10536759 Sök i biblioteket
New York : Psychology Press, 2005 - xiv, 296 s. ISBN:1-84169-099-6 LIBRIS-ID:9976563 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
New York : A. de Gruyter, 1988 - 328 s. ISBN:0-202-01177-1 (inb.), 0-202-01178-X (häft.) LIBRIS-ID:4707229 Sök i biblioteket
London : Abacus, 2000 - 344 s. ISBN:0-349-11084-0 (hft.) LIBRIS-ID:4856839 Sök i biblioteket