Socialpsykologi, 15 hp
Social Psychology, 15 credits- Kurskod
- 2PS003
- Kursens benämning
- Socialpsykologi
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnden för psykologprogrammet
- Datum för fastställande
- 2007-10-15
- Reviderad av
- Programnämnd 8
- Senast reviderad
- 2012-11-06
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2013
Särskild behörighet
Som tillträdeskrav till högre termin gäller att student får restera med högst 15 högskolepoäng från föregående termin och inga poäng får restera från terminer som föregått denna.
Mål
Moment 1
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• redogöra för generella drag i människans sätt att inhämta, bearbeta och förhålla sig till information om sig själva och sin sociala omgivning utifrån begrepp såsom social perception, mental attribution, identitet, stereotyper, social inlärning och beslutsfattande
• beskriva olika former av socialt inflytande, såsom konformitet och lydnad, diskutera relevanta förklaringsmodeller, samt reflektera över praktiska implikationer av socialt inflytande på individ och gruppnivå
• utifrån begreppen ovan, beskriva och diskutera relationen mellan det socialpsykologiska forskningsområdet, övrig psykologisk forskning och andra relevanta vetenskapliga discipliner, tex evolutionsbiologi, neurovetenskap och sociologi
• redogöra för biologiska och sociala förklaringsmodeller om attraktion och partnerval och reflektera över vilka sociala konsekvenser dessa motiverande krafter kan ha
• redogöra för biologiska och sociala teorier om aggression, diskutera dessa teoriers styrkor och svagheter i att förklara olika former av aggressivt beteende
• diskutera hur aggression och våld kan förebyggas och begränsas
• redogöra för teoretiska förklaringsmodeller om samarbete och altruism
• beskriva sociala dilemman, hur de uppstår och vilka implikationer de har för individer och grupper, samt diskutera vilken roll normer och moraliska emotioner spelar i att lösa sociala dilemman
Moment 2
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• läsa och reflektera utifrån vetenskapliga artiklar inom utvalda teman i socialpsykologin
Moment 3
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• redogöra för enklare principer inom intervjumetodik
• använda sig av dessa principer i rollspelsövningar som inbegriper både vardagliga och klientorienterade samtal
Innehåll
Frågeställningar som rör ”Hållbar utveckling” berörs i samband med att social hållbarhet diskuteras under moment 1. Social hållbarhet fokuserar på hur samspel mellan individer och grupper kan främja ett samhälle med långsiktig stabilitet där grundläggande mänskliga behov uppfylls. Exempel på teman som presenteras och diskuteras är: sociala dilemman, allmänningens tragedi (the tragedy of the commons), pro-socialt beteende, konkurrens om naturresurser. Teman i socialpsykologin, 4 hp Fördjupning i utvalda områden som ingår i Moment 1. Samtals- och intervjumetodik 1, 1 hp Utvecklingen av färdigheter i samtalsmetodik börjar med att studenten får lära sig principer för hur man gör en intervju. Syftet med detta är att introducera tankesätt kring verbala/ickeverbala aspekter under ett samtal samt hur man kan tänka kring öppna/slutna frågor, trattmetodik, etc. Intervjun är ett viktigt redskap såväl inom klinisk vardag som i forskningssammanhang.
Arbetsformer
Moment 1
Huvuddelen av undervisningen sker i form av föreläsningar/seminarier och en frivillig experimentell laboration där studenterna uppmuntras till aktivt deltagande. Filmvisning, och podcast-föreläsningar kan förekomma.
Moment 2
Momentet utgår från undervisningen på Moment 1. Arbetsformerna består a) av självständig inläsning av vetenskapliga artiklar och ett författande av ett antal skriftliga reflektionsblad (PM) enligt instruktion vid kursstart, samt b) grupparbete och muntlig/skriftligt redovisning av detta.
Moment 3
Obligatoriska rollspel/övningar i grupp och gemensamma diskussioner.
Examination
Examinationen på de olika momenten sker enligt följande:
Moment 1
Examineras med skriftlig tentamen.
Moment 2
Examineras med a) ett antal skriftliga reflektionsblad (PM) enligt instruktion och b) redovisning av genomfört grupparbete.
Moment 3 examineras genom aktivt deltagande i rollspelsövningar och diskussioner.
Betygssättning av moment sker enligt följande:
På moment 1 ges den skriftliga tentamen något av betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G), eller Underkänd (U). För G på hela momentet krävs G på tentamen. För VG på hela moment 1 krävs VG på tentamen.
På moment 2 ges vart och ett av de inlämnade PM antingen betyget G eller U. För grupparbete ges betygen G eller U. För G på moment 2 krävs G på samtliga PM och grupparbete.
På moment 3 ges något av betygen Godkänd eller Underkänd.
Betyg på hel kurs:
För att bli godkänd på hela kursen krävs minst betyget G på Moment 1, Moment 2 och Moment 3. För Väl Godkänd på hela kursen krävs betyget VG på Moment 1 och G på Moment 2 och Moment 3.
Begränsning i antalet examinationstillfällen:
För information om begränsning i antalet examinationstillfällen, se Riktlinjer vid examination, framtaget av Karolinska Institutet.
Övergångsbestämmelser
Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer för examination.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebb.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
5. ed. : Boston, MA : Pearson, cop. 2010 - xxvii, 620 s. ISBN:978-0-205-72502-1 (Int. ed.) LIBRIS-ID:11880519 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 158 s. ISBN:978-91-47-08445-6 LIBRIS-ID:10451606 URL: http://www.liber.se/productimage/large/4708445o.jpg Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
New York : A. de Gruyter, 1988 - 328 s. ISBN:0-202-01177-1 (inb.), 0-202-01178-X (häft.) LIBRIS-ID:4707229 Sök i biblioteket
London : Abacus, 2000 - 344 s. ISBN:0-349-11084-0 (hft.) LIBRIS-ID:4856839 Sök i biblioteket
New York : Psychology Press, 2005 - xiv, 296 s. ISBN:1-84169-099-6 LIBRIS-ID:9976563 Sök i biblioteket