Arbets- och organisationspsykologi 1, 12 hp
Work and Organizational Psychology 1, 12 credits- Kurskod
- 2PS036
- Kursens benämning
- Arbets- och organisationspsykologi 1
- Hp
- 12 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 8
- Datum för fastställande
- 2014-11-07
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2017-04-26
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2017
Särskild behörighet
Som tillträdeskrav till högre termin gäller att student får restera med högst 15 högskolepoäng från föregående termin och inga poäng får restera från terminer som föregått denna.
Mål
Moment 1
Den studerande ska efter genomgången kurs:
Kunskap och förståelse
- ha kännedom om arbets- och organisationspsykologins forsknings- och tillämpningsområden
- kunna redogöra för aktuell forskning avseende arbetslivets betydelse för individers hälsa och välbefinnande
- kunna redogöra för olika stressmodeller som används inom arbets- och organisationspsykologins område
- kunna redogöra för organisationsteorier
- kunna redogöra för hur arbetets innehåll, utformning och organisation påverkar individer, grupper och organisationer
- ha kännedom om ansatser och metoder för analys och utredning inom arbets- och organisationspsykologins område
- ha kännedom om relevant lagstiftning och centrala aktörer inom arbetsmiljöområdet i Sverige så som t.ex. Arbetsmiljölagen (1977:1160), Arbetsmiljöverkets författningssamling (AFS), Socialförsäkringsbalken (2010:110), Arbetstidslagen (1982:673), Medbestämmandelagen (1976:580), Diskrimineringslagen (2008:567) och Lagen om anställningsskydd (1982:80)
Färdigheter och förmågor
- visa förmåga att bedöma och välja metoder för mätning och utredning som är lämplig för olika typer av frågeställningar avseende individer och grupper i arbetslivet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kunna reflektera kritiskt kring arbets- och organisationspsykologins vetenskapliga grund och tillämpning
- kunna reflektera kring de begränsningar som finns när det gäller metoder och de slutsatser som kan dras, samt iaktta varsamhet vid användandet av metoder och tekniker relaterade till arbetsorganisatoriska uppdrag och frågeställningar
- kunna reflektera kritiskt kring de yrkesetiska dilemman som förekommer inom fältet samt psykologens ansvar för kvaliteten och konsekvenserna av sitt arbete liksom hens roll som representant för sin yrkesgrupp
Moment 2
Den studerande ska efter genomgången kurs:
- visa förmåga att i grupp planera, skriva och presentera ett fördjupningsarbete inom valfritt ämne inom arbets- och organisationspsykologins område
- visa förmåga att ge konstruktiv feedback och diskutera andras skriftliga och muntliga fördjupningsarbeten
Moment 3
Den studerande ska efter genomgången kurs:
Kunskap och förståelse
- kunna beskriva hur beteendeanalytisk organisationsutveckling används för att planera och genomföra en insats i en organisation
Färdigheter och förmågor
- visa förmåga att i grupp planera ett konsultuppdrag enligt metoder med utgångspunkt i beteendeanalytisk organisationsutveckling
Förhållningssätt
- visa förmåga till ett konsultativt förhållningssätt
Innehåll
Introduktion till beteendeanalytisk organisationsutveckling, 1 hp Moment 3 innehåller en introduktion till processen vid beteendeanalytisk organisationsutveckling (som studenterna arbetar praktiskt med under kursen Arbets- och organisationspsykologi 2). Studenterna ska på egen hand ta kontakt med en organisation och göra överenskommelse om att som konsult bidra i ett förändringsarbete. Överenskommelsen ska dokumenteras skriftligt och skickas till handledaren.
Arbetsformer
Moment 1, Arbets- och organisationspsykologi
Momentet består dels av lärarledda föreläsningar och seminarier, dels av självständig inläsning av kurslitteraturen. Till föreläsningarna finns läsanvisningar och de studerande uppmuntras till aktivt deltagande genom att diskutera och reflektera kring föreläsningarnas teman. Obligatoriska inlämningsuppgifter förekommer, liksom obligatorisk närvaro vid föreläsningar. Kursansvarig lärare bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Moment 2, Fördjupning i arbets- och organisationspsykologi
Momentet består av självständigt arbete i grupp med ett valfritt fördjupningsarbete. Handledning ges i form av grupphandledning vid två tillfällen. Fördjupningsarbetet ska dels redovisas i form av en skriftlig rapport, dels presenteras muntligt. I momentet ingår också att aktivt delta vid andra gruppers redovisningar samt att ge feedback på andra gruppers fördjupningsarbeten. Obligatorisk närvaro vid redovisningstillfällena. Kursansvarig lärare bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Moment 3, Introduktion till beteendeanalytisk organisationsutveckling
Momentet består av en obligatorisk introduktionsföreläsning till beteendeanalytisk organisationsanalys. Studenterna ska också på egen hand ta kontakt med en organisation och göra överenskommelse om att som konsult bidra i ett förändringsarbete. Överenskommelsen ska dokumenteras skriftligt och skickas till handledaren. Kursansvarig lärare bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultat slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras både enskilt och i grupp, genom såväl skriftliga som muntliga examinations- och inlämningsuppgifter.
Moment 1, Arbets- och organisationspsykologi
Momentet examineras genom:
1) Skriftlig hemtentamen vid slutet av momentet.
2) En inlämningsuppgift under kursens gång.
På den skriftliga hemtentamen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).
På inlämningsuppgifterna ges något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U).
För att få betyget Godkänd på Moment 1 krävs minst betyget Godkänd på den skriftliga hemtentamen och betyget Godkänd på inlämningsuppgiften samt närvaro vid obligatoriska föreläsningar/seminarier.
För att få betyget Väl Godkänd på momentet krävs betyget Väl godkänd på den skriftliga hemtentamen och betyget Godkänd på inlämningsuppgiften samt närvaro vid obligatoriska föreläsningar/seminarier.
Moment 2 Fördjupning i arbets- och organisationspsykologi
Momentet examineras genom:
1) Inlämning av en skriftligt rapport av fördjupningsarbetet som utförts i grupp.
2) Muntlig presentation av gruppens fördjupningsarbete.
3) Feedback på andra gruppers fördjupningsarbeten.
På samtliga uppgifter (skriftlig rapport, deltagande i muntlig presentation samt feedback) ges något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U).
För att få betyget Godkänd på Moment 2 krävs betyget Godkänd på samtliga uppgifter (skriftlig rapport, deltagande i muntlig presentation samt feedback) samt närvaro vid obligatoriska föreläsningar/redovisningar.
Moment 3 Introduktion till beteendeanalytisk organisationsutveckling
Momentet examineras genom:
1) Skriftlig rapport/PM och redovisning av kontakt med organisation.
Rapporten bedöms med betyget Godkänd (G) eller Underkänd (U).
För att få betyget Godkänd på Moment 3 krävs betyget Godkänt på rapporten/PM och närvaro på obligatoriska undervisningstillfällen/gruppträffar.
Betyg på hel kurs
För betyget Godkänd krävs betyget Godkänd på samtliga examinationer och närvaro på obligatoriska föreläsningar och andra obligatoriska arbetsformer. För betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs utöver detta betyget Väl Godkänd på den skriftliga hemtentamen på Moment 1.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Övergångsreglerna följer KI:s lokala riktlinjer för examination.
Övriga föreskrifter
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen. Följande kurser är (delvis) överlappande: 2PS011, Arbets- och organisationspsykologi 1, 15.0 högskolepoäng, 2PS018, Arbets- och organisationspsykologi 1, 15.0 högskolepoäng, 2PS028, Arbets- och organisationspsykologi 1, 15.0 högskolepoäng, 2PS031, Arbets- och organisationspsykologi 1, 15.0 högskolepoäng.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
2., rev. ed. : Malden, Mass. : Blackwell, 2008 - xii, 566 s. ISBN:1-4051-3276-0 LIBRIS-ID:10192960 Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 329 sidor ISBN:9789144112954 LIBRIS-ID:19962383 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2015 - 288 s. ISBN:9789127139374 LIBRIS-ID:17418303 Sök i biblioteket