Kursplan för

Emotionsreglering: från teori till praktik, 7,5 hp

Emotion-regulation: From Theory To Practice, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2024.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT17 , VT19 , VT24
Kurskod
2PS037
Kursens benämning
Emotionsreglering: från teori till praktik
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykologi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2016-10-19
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2023-09-27
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2024

Särskild behörighet

Godkänt resultat från psykologprogrammets termin 1-3 omfattande 90 hp samt minst 15 hp från termin 4.

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten:
 
Kunskap och förståelse

  • kunna definiera och redogöra för centrala begrepp och aspekter inom emotionsregleringsområdet
  • kunna redogöra översiktligt för aktuellt kunskapsläge om emotionsreglering
  • kunna beskriva såväl experimentella som kliniska frågeställningar om emotionsreglering
  • kunna redogöra för hur kunskap om emotionsreglering kan tillämpas inom olika psykologiska, kliniska områden

Färdigheter och förmåga

  • visa förmåga att identifiera centrala frågeställningar, samt söka och sammanställa information om emotionsregleringsteorier och aktuell forskning på området
  • visa färdighet att beskriva samt tillämpa kunskap om emotionsreglering och emotionsregleringsstrategier

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga att reflektera kring och bedöma aktuella teorier och forskning om emotionsreglering i förhållande till andra teorier och forskning, till ett utvecklingsperspektiv, kulturellt sammanhang, olika diagnoser
  • visa förmåga att reflektera och förhålla sig kring tillämpningen av denna kunskap 

Innehåll

Kursen syftar till att introducera studenten till aktuella teorier om emotionsreglering samt till experimentell och klinisk forskning inom området. Ett utvecklingspsykologiskt perspektiv eftersträvas genom att kunskap och forskning som rör utveckling, förmåga till och strategier för emotionsreglering i olika åldrar (barn, vuxna, äldre) diskuteras. På kursen eftersträvas även att sätta litteraturen om emotionsreglering i förhållande till kulturella aspekter, olika diagnoser samt till individens sammanhang och kontext. Inom ramen för kursen görs kopplingar mellan den experimentella forskningen och den tillämpade, kliniska forskningen.

Arbetsformer

Under kursen träffas deltagarna med lärare vid ett begränsat antal obligatoriska träffar (se rubriken "Examination"). Utöver detta sker kursen genom aktiviteter på lärplattform, t.ex. videoinspelade föreläsningar, diskussioner av artiklar, litteratur, material, kursuppgifter.

Examination

Kursens lärandemål examineras på följande sätt:

a) muntlig redovisning och diskussion av en skriftligt utredande fördjupningsuppgift, ges betyget U eller G
b) aktiv närvaro vid obligatoriska seminarier enligt anvisningar i schema

På kursen ges något av betygen U eller G. För betyget G på hel kurs krävs G på fördjupningsuppgiften samt fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag. 

Underkänd skriftlig fördjupningsuppgift, alternativt redovisning eller diskussion av densamma, kan kompletteras till godkänt enligt instruktioner från examinator, förutsatt att studenten ligger nära gränsen för godkänt. Examinator bedömer om komplettering är möjlig. 

Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av antalet examinationstillfällen  
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För att en examinationsuppgift ska vara aktuell för bedömning måste den ha inkommit inom utsatt tid, annars hänvisas studenten till omexaminationstillfället. 

Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination 
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsinslag m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas. 

Övergångsbestämmelser

Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna via kurswebb.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Handbook of emotion regulation Gross, James J.
Artiklar och material tillkommer