Kursplan för

Psykoterapeutiska teorier och metoder 1 - kognitiv beteendeterapi, 12 hp

Psychotherapeutic Theories and Methods 1 - Cognitive Behavourial Therapy, 12 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT11 , HT13 , HT14 , HT15
Kurskod
2PT078
Kursens benämning
Psykoterapeutiska teorier och metoder 1 - kognitiv beteendeterapi
Hp
12 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 8
Datum för fastställande
2011-05-13
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2021-05-04
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2015

Särskild behörighet

  • avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser), eller
  • läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller
  • socionomexamen, eller
  • annan motsvarande examen (kandidatexamen/ yrkesexamen) om minst 180 högskolepoäng.

För de två sistnämnda grupperna krävs dessutom grundläggande psykoterapeututbildning eller motsvarande. Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapeututbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Detta krav ska dock anses vara uppfyllt för den som genomgått specialistutbildning för läkare i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri. Den sökande ska inom ramen för den grundläggande psykoterapeututbildningen, eller på annat sätt, ha genomgått egenterapi eller motsvarande omfattande minst 20 timmar hos legitimerad psykoterapeut. Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Kursen syftar till att ge en bred teoretisk grund för kognitiv beteendeterapeutisk tillämpning vid ångesttillstånd och depression i första hand, samt särskilt belysa kopplingen mellan uppkomst, vidmakthållande och intervention. Kursen syftar också till att ge grundläggande kunskaper om lagstiftning samt etiska frågeställningar av betydelse för psykoterapeutisk verksamhet inom psykiatrin. 

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:

  • ingående redogöra för begrepp och teori vad gäller inlärningspsykologiska och kognitiva modeller av psykopatologi och behandling
  • redogöra för relevanta neuropsykologiska och socialpsykologiska faktorer  med avseende på psykopatologi och behandling
  • ingående redogöra för mekanismer avseende uppkomst och vidmakthållande vid ångeststörningar samt depression.,
  • redogöra för olika behandlingsprinciper och interventioner som är tillämpliga vid ovanstående tillstånd
  • kritiskt granska ovanstående modeller och teorier ur ett vetenskapligt perspektiv
  • redogöra för aktuell lagstiftning som styr psykoterapeuters yrkesverksamhet
  • redogöra för etiska problemställningar av betydelse för psykoterapi

Färdigheter och förmågor
Efter genomgången kurs förväntas studenten visa förmåga att:

  • operationalisera psykiskt lidande och mäta beteende, samt tillämpa det i ett patientsammanhang
  • baserat på inlärningspsykologisk och kognitiv teori kunna utföra beteendeanalyser och fallkonceptualisering med beaktande av relevanta social- och neuropsykologiska faktorer
  • formulera konkreta och mätbara behandlingsmål samt planera behandling med hänsyn till både forskningsresultat och patientens individuella behov
  • förklara principer kring uppkomst och vidmakthållande vid ångestsyndrom och depression, anpassat till den enskilde patientens resurser
  • förklara psykoterapeutens skyldigheter vad gäller sekretess, informerat samtycke och tystnadsplikt
  • tillämpa metoder för aktivt kunskapssökande, kritisk kunskapsvärdering och gruppsamverkan kring lärande

Värderingar och förhållningssätt
Efter genomgången kurs förväntas studenten visa förmåga att:

  • reflektera kring och problematisera yrkesetiska frågor som berör psykoterapeuters verksamhet
  • uppmärksamma personliga värderingar som kan påverka genomförande av behandling
  • uttrycka och tillämpa värderingar som leder till att man tar eget ansvar för fortsatt och kontinuerlig kunskapsinhämtning
  • uttrycka och tillämpa värderingar förenliga med att i yrkesutövandet inte diskriminera någon p.g.a. dennes könstillhörighet, etniska tillhörighet, trosuppfattning, sexuella läggning eller funktionshinder

Innehåll

Kursen är indelad i följande två moment:

Psykoterapeutiska teorier och metoder 1, 7.5 hp

Betygsskala: GU

Moment 1 ges under termin 1 och fokuserar på inlärnings- och neuropsykologiska aspekter av betydelse för utveckling och vidmakthållande av psykopatologi. Dessutom behandlas frågor om beteendeanalys och fallkonceptualisering, samt behandlingsstrategi. Särskilt kommer psykoterapeutiska metoder och färdigheter tillämpliga vid ångesttillstånd och depression behandlas. Slutligen avhandlas etiska riktlinjer, forskning om etik, professionell hållning och lagstiftning och föreskrifter som berör psykoterapeuters verksamhet.

Psykoterapeutiska teorier och metoder 2, 4.5 hp

Betygsskala: GU

Moment 2 ges under termin 2 och utgör en fortsättning och fördjupning av föregåendemoments arbete. Momentet omfattar en fördjupning avseende beteendeanalys/fallkonceptualisering, behandlingsmål och behandlingsstrategier, samt psykoterapeutisk  pedagogik.  Vidare omfattar momentet socialpsykologi och psykoterapi. Psykoterapeutiska metoder och färdigheter tillämpliga vid ångesttillstånd och depression är fortsatt i fokus.

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av problembaserat lärande (PBL), verkstäder och föreläsningar, m.m., Undervisningen i PBL-grupper och verkstäder kräver ett aktivt deltagande och ansvarstagande från studenterna och är obligatorisk.

Examination

Båda momenten examineras genom webbaserade kunskapstest, självständiga skriftliga arbeten, samt genom praktiska tillämpningsseminarier.

För att ett examinerande skriftligt arbete ska vara aktuellt för bedömning måste det ha inkommit inom tidsgränsen, vilken anges i schema i samband med terminsstart. Om ett arbete inte inkommer i tid hänvisas studenten till omexaminationstillfället. Rättning av självständiga arbeten innebär att studenterna i ett första steg kan erhålla godkänt, underkänt alternativt komplettering. Erhålls komplettering ska studenten genomföra denna enligt anvisningar från rättaren och inom angiven tidsgräns. Därefter sätts betyg i form av Godkänd eller Underkänd. Vid underkänt ges ytterligare max 5 examinationstillfällen.

Som skriftliga examinationstillfällen räknas de tillfällen då studenten skickat in sin examination. Skriftliga arbeten kontrolleras i antiplagiatsystemet Urkund innan rättning påbörjas.

Undervisning i studiegrupper och verkstäder är obligatorisk. Vid mer än 20% frånvaro från studiegrupperna och verkstäderna under en termin bedömer kursansvarig om möjlighet till ersättningsuppgift finns. Om så inte är fallet innebär det att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången höstterminen 2015.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Clark, David A.; Beck, Aaron T. Cognitive therapy of anxiety disorders : science and practice
Linton, Steven James; Bergbom, Sofia; Landström Flink, Ida Beteendeanalys steg för steg : grunden till en effektiv KBT-behandling
Clinical handbook of psychological disorders : a step-by-step treatment manual Barlow, David H.
KBT inom psykiatrin Öst, Lars-Göran
Miller, William R.; Rollnick, Stephen Motiverande samtal : att hjälpa människor till förändring
Ytterligare litteratur i form av artiklar tillkommer under kursen.