Kursplan för

Psykoterapeutiska teorier och metoder 1 - kognitiv beteendeterapi, 12 hp

Psychotherapeutic Theories and Methods 1 - Cognitive Behavourial Therapy, 12 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT11 , HT13 , HT14 , HT15
Kurskod
2PT078
Kursens benämning
Psykoterapeutiska teorier och metoder 1 - kognitiv beteendeterapi
Hp
12 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 8
Datum för fastställande
2011-05-13
Reviderad av
Programnämnd 8
Senast reviderad
2014-11-07
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2014

Särskild behörighet

  • avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser), eller
  • läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller
  • socionomexamen, eller
  • annan motsvarande examen (kandidatexamen/ yrkesexamen) om minst 180 högskolepoäng.

För de två sistnämnda grupperna krävs dessutom grundläggande psykoterapeututbildning eller motsvarande. Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapeututbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Detta krav ska dock anses vara uppfyllt för den som genomgått specialistutbildning för läkare i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri. Den sökande ska inom ramen för den grundläggande psykoterapeututbildningen, eller på annat sätt, ha genomgått egenterapi eller motsvarande omfattande minst 20 timmar hos legitimerad psykoterapeut. Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten:

  • ingående kunna redogöra för begrepp och teori vad gäller inlärningspsykologi i relation till psykopatologi och behandling
  • ingående kunna redogöra för socialpsykologi i relation till psykopatologi och behandling
  • kunna redogöra för sociala aspekter som positivt och negativt kan påverka inlärning
  • kunna redogöra för neuropsykologiska funktioner som har betydelse för inlärning och socialt samspel
  • ingående kunna redogöra för processer som leder fram till och upprätthåller specifika psykiska svårigheter, med tonvikt på specifik och social fobi, panikstörning, samt depression
  • kunna redogöra för olika behandlingsprinciper och interventioner som är tillämpliga vid ovanstående svårigheter, samt kritiskt granska dessa ur ett vetenskapligt perspektiv
  • kunna redogöra för aktuell lagstiftning som styr psykoterapeuters yrkesverksamhet
  • kunna redogöra för etiska problemställningar av betydelse för psykoterapi
  • kunna redogöra för patientjournalens funktion och uppbyggnad

Färdigheter och förmågor
Efter genomgången kurs ska studenten:

  • visa förmåga till att kunna operationalisera psykiskt lidande och mäta beteende, samt tillämpa det på ett pedagogiskt sätt
  • visa förmåga att baserat på inlärnings-, social- och neuropsykologi kunna utföra beteendeanalyser och fallkonceptualisering
  • visa färdigheter vad gäller att formulera konkreta och mätbara behandlingsmål
  • visa färdighet att planera behandling med hänsyn till både forskningsresultat och patientens individuella behov
  • Visa förmåga att pedagogiskt förklara principer kring uppkomst och vidmakthållande av specifik och social fobi, panikstörning och depression, informera och ge feedback
  • visa förmåga att pedagogiskt förklara psykoterapeutens skyldigheter vad gäller sekretess, informerat samtycke och tystnadsplikt
  • utveckla metoder för aktivt kunskapssökande, kritisk kunskapsvärdering och gruppsamverkan kring lärande

Värderingar och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:

  • förstå betydelsen av yrkesetiska frågor som berör psykoterapeuters verksamhet
  • kunna uppmärksamma personliga värderingar som kan påverka genomförande av behandling
  • företräda värderingar som leder till att man tar eget ansvaret för fortsatt och kontinuerlig kunskapsinhämtning
  • företräda värderingar som innebär att i yrkesutövandet inte diskriminera någon pga dennes könstillhörighet, etniska tillhörighet, trosuppfattning, sexuella läggning eller funktionshinder

Innehåll

Kursen innehåller tre (3) moment.

Psykoterapeutiska teorier och metoder 1, samt juridik, 7.5 hp Moment 1 ges under termin 1 och fokuserar på inlärnings- och neuropsykologiska aspekter av betydelse för utveckling och vidmakthållande av psykopatologi. Dessutom behandlas frågor om beteendeanalys och fallkonceptualisering, samt behandlingsstrategi. Särskilt kommer psykoterapeutiska metoder och färdigheter tillämpliga vid specifik och social fobi, panikstörning och depression behandlas. Slutligen avhandlas etiska riktlinjer, forskning om etik, professionell hållning och lagstiftning och föreskrifter som berör psykoterapeuters verksamhet. Psykoterapeutiska teorier och metoder 2, 2 hp Moment 2 ges under termin 2 och utgör en fortsättning och fördjupning av föregående termins arbete. Pedagogiska aspekter av behandlingsarbetet betonas. Kunskaper om beteendeanalys/fallkonceptualisering, behandlingsmål och behandlingsstrategier, samt psykoterapeutens pedagogiska förmågor fördjupas. Psykoterapeutiska teorier och metoder 3, 2.5 hp Moment 3 ges under termin 2 och utgör en fortsättning på de teoretiska kunskaperna om psykopatologi och behandling. Socialpsykologiska aspekters betydelse för utveckling, vidmakthållande av psykopatologi, och behandling fokuseras och integreras med kunskaperna om inlärnings- och neuropsykologi. Psykoterapeutiska metoder och färdigheter tillämpliga vid specifik och social fobi, panikstörning och depression är fortsatt i fokus.

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av problembaserat lärande (PBL) genom studentaktiva seminarier, föreläsningar och inspelad undervisning presenterad på Ping Pong. En del av seminarierna kommer att utgöras av praktiska övningar i form av rollspel och video- eller audioinspelade tillämpningar av metoder och tekniker. Undervisningen kräver ett aktivt deltagande och ansvarstagande från studenterna.

Examination

Moment 1: Momentet examineras genom obligatoriska kunskapstest via Ping Pong, genom självständigt skriftligt arbete, samt genom praktiskt tillämpningsseminarium. För att få genomföra det självständiga skriftliga arbetet måste studenten först ha uppnått betyget godkänd på de Ping Pong-baserade examinationerna. Underkänt på någon del av examinationen innebär att hela momentet är underkänt och samtliga delar måste göras om.

Moment 2: Momentet examineras genom obligatoriska kunskapstest via Ping Pong, genom självständigt skriftligt arbete, samt genom praktiskt tillämpningsseminarium. För att få genomföra det självständiga skriftliga arbetet måste studenten först ha uppnått betyget godkänd på de Ping Pong-baserade examinationerna. Underkänt på någon del av examinationen innebär att hela momentet är underkänt och samtliga delar måste göras om.

Moment 3: Momentet examineras genom självständigt skriftligt arbete och en muntlig gruppdiskussion. För att få delta i gruppdiskussionen måste studenten ha lämnat in sitt självständiga skriftliga arbete i tid.

När kunskapstest ges via Ping Pong har studenterna möjlighet att göra om kunskapstesten tills betyget godkänt erhålls, dock endast så länge examinationen är öppen på Ping Pong. Information om detta ges på schemat i samband med terminsstart.

Rättning av självständiga arbeten innebär att studenterna i ett första steg kan erhålla godkänt, underkänt alternativt komplettering. Erhålls komplettering har studenten två veckor på sig att genomföra denna enligt anvisningar ifrån rättaren. Därefter sätts betyg i form av Godkänd eller Underkänd. För att självständiga skriftliga arbeten ska vara aktuella för bedömning måste de ha inkommit inom angiven tidsgräns, vilken anges i schema i samband med terminsstart.

Som examinationstillfällen räknas endast de tillfällen då studenten kvitterat ut sin tentamen.

Skriftliga arbeten kan kontrolleras i Urkund innan betyg sätts.

Undervisning i studiegrupper är obligatorisk. Vid mer än 20% frånvaro på ett moments studiegrupper är studenten inte behörig att genomföra examination.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Clark, David A.; Beck, Aaron T. Cognitive therapy of anxiety disorders : science and practice
Purves, Dale. Principles of cognitive neuroscience
Linton, Steven James; Bergbom, Sofia; Landström Flink, Ida Beteendeanalys steg för steg : grunden till en effektiv KBT-behandling
Hogg, Michael A.; Vaughan, Graham M. Social psychology
Clinical handbook of psychological disorders : a step-by-step treatment manual Barlow, David H.
KBT inom psykiatrin Öst, Lars-Göran
Miller, William R.; Rollnick, Stephen Motiverande samtal : att hjälpa människor till förändring