Psykoterapeutiska teorier och metoder 1 - kognitiv beteendeterapi, 12 hp
Psychotherapeutic Theories and Methods 1 - Cognitive Behavourial Therapy, 12 credits- Kurskod
- 2PT078
- Kursens benämning
- Psykoterapeutiska teorier och metoder 1 - kognitiv beteendeterapi
- Hp
- 12 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 8
- Datum för fastställande
- 2011-05-13
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2011
Särskild behörighet
- Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser), eller - läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller - socionomexamen, eller - annan motsvarande examen (kandidatexamen/ yrkesexamen) om minst 180 högskolepoäng. För de två sistnämnda grupperna krävs dessutom grundläggande psykoterapeututbildning eller motsvarande. Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapeututbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Detta krav ska dock anses vara uppfyllt för den som genomgått specialistutbildning för läkare i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri. Den sökande ska inom ramen för den grundläggande psykoterapeututbildningen, eller på annat sätt, ha genomgått egenterapi eller motsvarande omfattande minst 20 timmar hos legitimerad psykoterapeut. Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Kunskap och förståelse Ingående kunna redogöra för begrepp och teori vad gäller inlärningspsykologi i relation till psykopatologi och behandling Ingående kunna redogöra för socialpsykologi i relation till psykopatologi och behandling Kunna redogöra för sociala aspekter som positivt och negativt kan påverka inlärning Kunna redogöra för neuropsykologiska funktioner som har betydelse för inlärning och socialt samspel Ingående kunna redogöra för processer som leder fram till och upprätthåller specifika psykiska svårigheter, med tonvikt på specifik och social fobi, panikstörning, samt depression Kunna redogöra för olika behandlingsprinciper och interventioner som är tillämpliga vid ovanstående svårigheter, samt kritiskt granska dessa ur ett vetenskapligt perspektiv Kunna redogöra för aktuell lagstiftning som styr psykoterapeuters yrkesverksamhet Kunna redogöra för etiska problemställningar av betydelse för psykoterapi Kunna redogöra för patientjournalens funktion och uppbyggnad Färdigheter och förmågor Visa förmåga till att kunna operationalisera psykiskt lidande och mäta beteende, samt tillämpa det på ett pedagogiskt sätt Visa förmåga att baserat på inlärnings-, social- och neuropsykologi kunna utföra beteendeanalyser och fallkonceptualisering Visa färdigheter vad gäller att formulera konkreta och mätbara behandlingsmål Visa färdighet att planera behandling med hänsyn till både forskningsresultat och patientens individuella behov Visa förmåga att pedagogiskt förklara principer kring uppkomst och vidmakthållande av specifik och social fobi, panikstörning och depression, informera och ge feedback Visa förmåga att pedagogiskt förklara psykoterapeutens skyldigheter vad gäller sekretess, informerat samtycke och tystnadsplikt Utveckla metoder för aktivt kunskapssökande, kritisk kunskapsvärdering och gruppsamverkan kring lärande Värderingar och förhållningssätt Förstå betydelsen av yrkesetiska frågor som berör psykoterapeuters verksamhet Kunna uppmärksamma personliga värderingar som kan påverka genomförande av behandling Företräda värderingar som leder till att man tar eget ansvaret för fortsatt och kontinuerlig kunskapsinhämtning Företräda värderingar som innebär att i yrkesutövandet inte diskriminera någon pga dennes könstillhörighet, etniska tillhörighet, trosuppfattning, sexuella läggning eller funktionshinder
Innehåll
Moment 1 Psykoterapeutiska teorier och metoder samt föreskrifter och etik, 7,5 hp (Psychotherapeutic theories and methods and regulations and ethics) Momentet ges under termin 1 och fokuserar på inlärnings- och neuropsykologiska aspekter av betydelse för utveckling och vidmakthållande av psykopatologi. Dessutom behandlas frågor om beteendeanalys och fallkonceptualisering, samt behandlingsstrategi. Särskilt kommer psykoterapeutiska metoder och färdigheter tillämpliga vid specifik och social fobi, panikstörning och depression behandlas. Slutligen avhandlas etiska riktlinjer, forskning om etik, professionell hållning och lagstiftning och föreskrifter som berör psykoterapeuters verksamhet. Moment 2 Psykoterapeutiska teorier och metoder, 4,5 hp (Psychotherapeutic theories and methods) Momentet ges under termin 2 och utgör en fortsättning och fördjupning av föregående termins arbete. Pedagogiska aspekter av behandlingsarbetet betonas. Socialpsykologiska aspekters betydelse för utveckling och vidmakthållande av psykopatologi fokuseras och integreras med kunskaperna om inlärnings- och neuropsykologi. Kunskaper om beteendeanalys/fallkonceptualisering, behandlingsmål och behandlingsstrategier, samt psykoterapeutens pedagogiska förmågor fördjupas. Psykoterapeutiska metoder och färdigheter tillämpliga vid specifik och social fobi, panikstörning och depression är fortsatt i fokus.
Psykoterapeutiska teorier och metoder samt föreskrifter..., 7.5 hp
Psykoterpapeutiska teorier och metoder, 4.5 hp
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av problembaserat lärande (PBL) genom studentaktiva seminarier och föreläsningar. En del av seminarierna kommer att utgöras av praktiska övningar i form av rollspel och video- eller audioinspelade tillämpningar av metoder och tekniker.
Examination
Examinationen innefattar individuell hemskrivning, salsskrivning, gruppredovisningar samt praktiska demonstrationer. Undervisningen kräver ett aktivt deltagande och ansvarstagande från studenterna. Vid underkänt ges ytterligare fem tentamenstillfällen. All undervisning är obligatorisk. Vid frånvaro om högst 20% ska studenten ges ersättningsuppgift för det undervisningstillfälle som studenten varit frånvarande från. Vid mer än 20% frånvaro kan kursen inte godkännas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
2. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson/Merrill-Prentice Hall, c2007. - xxvii, 770 s. ISBN:0-13-142113-1 LIBRIS-ID:11826093 Sök i biblioteket
Sunderland, Mass. : Sinauer Associates, cop. 2008 - 757, [62] s. ISBN:978-0-87893-694-6 (clothbound) LIBRIS-ID:10905634 Sök i biblioteket
2nd ed. : New York : Guilford Press, 2007. - xiii, 1010 p. ISBN:978-1-59385-743-1 (electronic bk.) LIBRIS-ID:11275568 Observera att boken finns elektroniskt på KIB: Sök i biblioteket
New York : Guilford Press, cop. 2010 - xi, 628 p. ISBN:978-1-60623-434-1 (hardcover : alk. paper) LIBRIS-ID:11776107 Sök i biblioteket