Kvalitet och kvalitetsutveckling, 7,5 hp
Quality and Quality Development, 7,5 credits- Kurskod
- 2QA235
- Kursens benämning
- Kvalitet och kvalitetsutveckling
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för laboratoriemedicin
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2013-04-03
- Reviderad av
- Styrelsen för utbildning
- Senast reviderad
- 2015-03-09
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2015
Särskild behörighet
Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en yrkesexamen inom hälso- och sjukvård eller kandidatexamen inom hälso- och sjukvård, medicin, biomedicin, biomedicinsk laboratorievetenskap, cell- och molekylärbiologi, kemi, eller motsvarande. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget Godkänd/E.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten, utifrån tidigare utbildning inom hälso- och sjukvård och egna yrkesmässiga erfarenheter av kvalitetsarbete, ska erhålla en fördjupad förmåga att utifrån vetenskapliga teorier kunna analysera kvaliteten i en verksamhet och strukturerat kunna arbeta med kvalitetsutvecklande åtgärder i syfte att höja kvaliteten och minska kostnader.
Efter slutförd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse:
- Beskriva och hantera de värderingar, arbetssätt och verktyg som kvalitetsarbete bygger på
Färdighet och förmåga:
- Reflektera kring och förhålla sig till ledarskapets betydelse vid kvalitetsarbete
- Välja och tillämpa adekvata metoder för arbete med kvalitetsförbättringar inom hälso- och sjukvården
- Analysera och problematisera kring aktuellt kvalitetsarbete i relation till relevant vetenskaplig litteratur
- Genomföra och redovisa samt kritiskt analysera och diskutera ett kvalitetsprojekt utifrån den egna professionella kompetensen inom hälso- och sjukvårdsområdet och i relation till relevant teori och praktik
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Reflektera kring det interprofessionella samarbetets betydelse för framgångsrikt kvalitetsarbete
- Reflektera kring det egna behovet av kompetensutveckling i relation till hälso- och sjukvårdens kompetensbehov
Innehåll
Kursens innehåll kan sammanfattas i följande punkter:
- Kvalitetsbegreppet, kvalitetsstrategier samt kvalitetsteknikens utveckling.
- Kvalitetsbegreppets innebörd för varor och tjänster
- Processtänkandet och dess koppling till kvalitetsarbetet
- Statistiska metoder för kvalitetssäkring
- Ledarskapets betydelse för kvalitetsarbete
- Design och genomförande av kvalitetsprojekt
Arbetsformer
Undervisningen sker på distans och består av föreläsningar, seminarier och arbete med konkreta/praktiska problem samt projektarbete.
Examination
Kursen examineras genom seminarieuppgifter och projektarbete.
Begränsning av antal examinationstillfällen
De studenter som ej är godkända efter ordinarie examination har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle eller någon ny kursplats på kursen. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i en och samma examination. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Vetenskapliga artiklar och andra rapporter
5., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 702 s. ISBN:978-91-44-07825-0 (inb.) LIBRIS-ID:13540471 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 357 s. ISBN:978-91-44-04045-5 LIBRIS-ID:11439409 Sök i biblioteket