Barnhälsovård med inriktning mot pediatrisk och familjecentrerad omvårdnad, 7,5 hp
Child Health, with Focus on Paediatric and Family-centred Care, 7,5 credits- Kurskod
- 2SP033
- Kursens benämning
- Barnhälsovård med inriktning mot pediatrisk och familjecentrerad omvårdnad
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2012-09-27
- Reviderad av
- Programnämnd 9
- Senast reviderad
- 2013-03-18
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2013
Särskild behörighet
Minst 120 poäng inom vilka det ska ingå en sjuksköterskeexamen samt en slutförd specialistutbildning inom hälso- och sjukvård för barn och ungdom eller inom distriktssjukvård alternativt två års yrkeserfarenhet från barnsjukvård (styrks med tjänstgöringsintyg). Dessutom krävs kunskaper i svenska B och engelska A (med lägst betyget Godkänd). Alternativt pågående studier på specialistsjuksköterskeprogram med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdom eller distriktssjukvård vid Karolinska Institutet.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska kunna tillämpa och integrera kunskaper i förebyggande och hälsofrämjande arbete inom barnhälsovård.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- identifiera och förklara omvårdnadsbehov, symtom och behandling hos barn inom barnhälsovården, integrerat med barnhälsovårdens BAS program,
- visa kunskap och insikt om förbättrings-, utvecklings- och aktuellt forskningsarbete inom barnhälsovården,
- visa fördjupad kunskap om det förebyggande (preventiva) och hälsofrämjande (promotiva) arbetet inom barnhälsovården.
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att integrera omvårdnadsprocessen och familjecentrerad vård i barnhälsovårdsarbete genom att analysera, bedöma, argumentera för och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att prioritera, initiera, genomföra utredning och uppföljning med hänsyn till utvecklingsstadium, familjesituation, kulturell bakgrund och genus,
- visa på vetenskaplig noggrannhet i analys och skriven text.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och reflektera kring relevant vetenskap, beprövad erfarenhet och ett etiskt förhållningssätt, se dess samband och betydelse för specialistsjuksköterskan inom barnhälsovården,
- visa fördjupad förståelse om lagar, författningar samt nationella och lokala föreskrifter som gäller inom barnhälsovården.
Innehåll
I kursen studeras preventiva begrepp utifrån familjefokuserad omvårdnad inom familje- och barnhälsovård. Kursen behandlar barns rättigheter, resurser och behov vid olika utvecklingsstadier och livssituationer, med barnets perspektiv som utgångspunkt, relaterat till vetenskap och forskning inom barnhälsovården.
Även preventionens betydelse inom området studeras. Teorier och modeller för kommunikation och undervisning bearbetas. Kursen behandlar även tvärprofessionell och tvärsektoriell samverkan samt gällande lagar, författningar, säkerhetsföreskrifter och dess tillämpning. I kursen beaktas såväl ett mångfaldsperspektiv som etiska frågeställningar. Vidare behandlas ledarskap inom barnhälsovården.
Arbetsformer
Kursen genomförs som distansutbildning med lärplattform (Pingpong) som bas. Kursen utgår från ett problemorienterat och studentaktiverande synsätt på lärandet. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, diskussioner och seminarier, samt föreläsningar förekommer.
Studiedagar med föreläsningar/seminarium är obligatoriska moment som förekommer i kursen, dessa anges på schemat alternativt i studiehandledningen. Obligatoriska studieuppgifter och diskussioner ingår, dessa ska vara genomförda innan slutexaminationens genomförande. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till kursledare.
Examination
Kursen innehåller en slutexamination. Den genomförs som en individuell skriftlig inlämning utifrån patientfall.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärderingen sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning.
Undervisningsspråk: svenska.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
2. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 32 s. ISBN:978-91-7205-598-8 LIBRIS-ID:10736257 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 598 s. ISBN:978-91-47-09375-5 (inb.) LIBRIS-ID:12300521 Sök i biblioteket
Stockholm : Natur&Kultur, 2006
5 : Liber, 2009 - 285 s
3. [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2006 - 672 s. ISBN:91-44-04469-0 LIBRIS-ID:10275612 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 223 s. ISBN:91-44-03187-4 LIBRIS-ID:9463829 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 - 160 s. ISBN:91-47-05200-7 LIBRIS-ID:9717973 Sök i biblioteket
2 : Lund : Studentlitteratur, 2005 ISBN:978-91-44-03596-3 LIBRIS-ID:8866775 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 304 s. ISBN:91-47-05137-X LIBRIS-ID:8847946 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 445, [3] s. ISBN:978-91-44-04709-6 LIBRIS-ID:10462762 URL: http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32428-01/height/320/width/320/bild.jpg Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 210 s. ISBN:978-91-44-00155-5 LIBRIS-ID:10654117 Sök i biblioteket
Stockholm : Liber, 2009 - 356 s. ISBN:978-91-47-09327-4 (hft.) LIBRIS-ID:11445058 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2006 - 228 s. ISBN:91-7205-490-5 LIBRIS-ID:10150525 Sök i biblioteket
2., rev. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2003 - 279, [1] s. ISBN:91-27-08551-1 (inb) : 397:00 LIBRIS-ID:9153163 Sök i biblioteket
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 224 s. ISBN:978-91-44-02261-1 LIBRIS-ID:10864573 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2009 - 180 s. ISBN:978-91-7205-627-5 LIBRIS-ID:11616786 Sök i biblioteket
5., [helt omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 285 s. ISBN:978-91-47-01563-4 LIBRIS-ID:11566187 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 135 s. ISBN:91-44-01161-X LIBRIS-ID:10154607 URL: Omslagsbild Sök i biblioteket
Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2008 - 31 s. ISBN:978-91-85060-13-9 LIBRIS-ID:10920014 URL: Fulltext Sök i biblioteket
Oslo : Gyldendal akademisk, 2012 - 216 s. ISBN:978-82-05-40689-6 LIBRIS-ID:13515467 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2006 - 172 s. ISBN:91-44-04578-6 Sök i biblioteket