Barnhälsovård med inriktning mot pediatrisk och familjecentrerad omvårdnad, 7,5 hp
Child Health, with Focus on Paediatric and Family-centred Care, 7,5 credits- Kurskod
- 2SP033
- Kursens benämning
- Barnhälsovård med inriktning mot pediatrisk och familjecentrerad omvårdnad
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2012-09-27
- Reviderad av
- Programnämnd 9
- Senast reviderad
- 2016-05-10
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2016
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Alternativt pågående studier på Specialistsjuksköterskeprogram vid Karolinska Institutet.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska kunna tillämpa och integrera kunskaper i förebyggande och hälsofrämjande arbete inom barnhälsovård.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- identifiera och förklara omvårdnadsbehov, symtom och behandling hos barn inom barnhälsovården, integrerat med barnhälsovårdens basprogram
- visa kunskap och insikt om förbättrings-, utvecklings- och aktuellt forskningsarbete inom barnhälsovården
- visa fördjupad kunskap om det förebyggande (preventiva) och hälsofrämjande (promotiva) arbetet inom barnhälsovården
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att integrera omvårdnadsprocessen och familjecentrerad vård i barnhälsovårdsarbete genom att analysera, bedöma, argumentera för och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
- visa förmåga att prioritera, initiera samt genomföra utredning och uppföljning med hänsyn till utvecklingsstadium, familjesituation, kulturell bakgrund och genus
- visa på vetenskaplig noggrannhet i analys och skriven text
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och reflektera kring relevant vetenskap och beprövad erfarenhet samt se dess samband och betydelse för specialistsjuksköterskan inom barnhälsovården
- visa förmåga att utifrån FNs barnkonvention samt samhälleliga- och etiska aspekter inneha ett holistiskt förhållningssätt inom barnhälsovården
- visa förmåga till självrannsakan relevant för yrkesutövningen, samt stå upp för grundläggande värderingar
- visa fördjupad förståelse om lagar, författningar samt nationella och lokala föreskrifter som gäller inom barnhälsovården
Innehåll
I kursen studeras preventiva begrepp utifrån familjefokuserad omvårdnad inom familje- och barnhälsovård. Kursen behandlar barns rättigheter, resurser och behov vid olika utvecklingsstadier och livssituationer, med barnets perspektiv som utgångspunkt, relaterat till vetenskap och forskning inom barnhälsovården.
Även preventionens betydelse inom området studeras. Teorier och modeller för kommunikation och undervisning bearbetas.
Kursen behandlar även tvärprofessionell och tvärsektoriell samverkan samt gällande lagar, författningar, säkerhetsföreskrifter och dess tillämpning. I kursen beaktas såväl ett mångfaldsperspektiv som etiska frågeställningar. Vidare behandlas ledarskap inom barnhälsovården.
Arbetsformer
Kursen genomförs som distansutbildning med lärplattform (Ping Pong) som bas.
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är individuella studieuppgifter, diskussioner, seminarier och föreläsningar.
Studiedagar med föreläsningar/seminarier är obligatoriska moment som förekommer i kursen. Dessa anges på schemat alternativt i studiehandledningen. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen består av tre delexaminationer utifrån bas program, föräldrastöd och hälsosamtal samt gruppverksamhet, varav två har en kollaborativ ansats med projektgrupper (peer learning) samt ett individuellt arbete med kamratgranskning (peer review). Slutexaminationen är individuell och utgår från promotiva och preventiva frågeställningar utifrån ett fiktivt patientfall.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärderingen sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning.
Undervisningsspråk: svenska.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
2. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 32 s. ISBN:978-91-7205-598-8 LIBRIS-ID:10736257 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 598 s. ISBN:978-91-47-09375-5 (inb.) LIBRIS-ID:12300521 Sök i biblioteket
Stockholm : Natur&Kultur, 2006
5 : Liber, 2009 - 285 s
4., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 674 s. ISBN:978-91-44-07609-6 (inb.) LIBRIS-ID:12531935 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 - 160 s. ISBN:91-47-05200-7 LIBRIS-ID:9717973 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 304 s. ISBN:91-47-05137-X LIBRIS-ID:8847946 Sök i biblioteket
Stockholm : Liber, 2009 - 356 s. ISBN:978-91-47-09327-4 (hft.) LIBRIS-ID:11445058 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2006 - 228 s. ISBN:91-7205-490-5 LIBRIS-ID:10150525 Sök i biblioteket
3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2011 - 376 s. ISBN:978-91-27-13074-6 (inb.) LIBRIS-ID:12148989 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 261 s. ISBN:9789144077628 LIBRIS-ID:14793676 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 472 s. ISBN:978-91-44-07007-0 LIBRIS-ID:13615449 Sök i biblioteket
2. uppl. : Stockholm : Gothia fortbildning, 2014 - 185 s. ISBN:9789172059603 LIBRIS-ID:15177736 Sök i biblioteket
5., [helt omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 285 s. ISBN:978-91-47-01563-4 LIBRIS-ID:11566187 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 135 s. ISBN:91-44-01161-X LIBRIS-ID:10154607 URL: Omslagsbild Sök i biblioteket
Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2008 - 31 s. ISBN:978-91-85060-13-9 LIBRIS-ID:10920014 URL: Fulltext Sök i biblioteket
3., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 276 s. ISBN:9789144082561 LIBRIS-ID:14504148 Sök i biblioteket
3., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 439 s. ISBN:9789144073088 LIBRIS-ID:13917481 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 216 s. ISBN:9789147114061 LIBRIS-ID:14813662 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 249 s. ISBN:978-91-44-07699-7 LIBRIS-ID:13548872 Sök i biblioteket
Oslo : Gyldendal akademisk, 2012 - 216 s. ISBN:978-82-05-40689-6 LIBRIS-ID:13515467 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2006 - 172 s. ISBN:91-44-04578-6 Sök i biblioteket