Kursplan för

Bedömning av äldres hälsa och behov av omvårdnad, 7,5 hp

Assessing Health and Nursing Needs in Older Adults, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2018.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT13 , VT16 , VT17 , VT18 , VT20 , VT21 , HT21 , VT22 , VT23 , HT24
Kurskod
2VA007
Kursens benämning
Bedömning av äldres hälsa och behov av omvårdnad
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2012-12-17
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2017-11-02
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2018

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 (med lägst betyget Godkänd/E).

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
 

Mål

Kursens övergripande mål är att utifrån specialistsjuksköterskans perspektiv utveckla förmåga att arbeta diagnostiskt och prognostiskt i omvårdnad av den äldre människan utifrån ett personcentrerat och familjefokuserat förhållningssätt.

Kursen består av tre moment:
1. Bedömning av äldres hälsa och behov av omvårdnad, 4,5 hp
2. Verksamhetsförlagd utbildning, 1.5 hp
3. Vetenskaplig teori och metod: Datainsamling, 1,5 hp

Moment 1, Bedömning av äldres hälsa och behov av omvårdnad, 4,5 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • visa kunskap och förståelse för att kunna tillämpa ett omvårdnadsdiagnostiskt resonemang och kunna ställa omvårdnadsdiagnoser utifrån insamlad information.
  • visa kunskap  och förståelse om hemmet som företeelse för boende och vård utifrån den äldre individen, familjens och sjuksköterskan/vårdarens perspektiv.
  • visa kunskap och förståelse för livsberättelse som en del av personcentrerad vård.

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:

  • visa förmåga att reflektera över begrepp som hemmastaddhet och gerotranscedens för den äldre individen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:

  • visa på ett etiskt förhållningssätt och resonemang kring etiska problem relaterade till vård och omsorg om äldre i hemmiljö.
  • visa förmåga att värdera och reflektera över bedömningsinstrument för systematisk insamling av information.

Moment 2, Verksamhetsförlagd utbildning, 1.5 hp
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:

  • visa förmåga att använda bedömningsinstrument för systematisk insamling av information
  • visa färdighet och förmåga att självständigt genomföra isamtal med äldre/närstående för att ta del av den äldre människans livsberättelse med beaktande av ett sociokulturellt perspektiv.
  • visa färdigheter och förmåga att möta patienter utifrån ett personcenterat förhållningssätt.
  • visa färdighet och förmåga att självständigt kunna identifiera, samla in, analysera och värdera uppgifter om patienten inom områden relevanta för omvårdnad av äldres fysiska, psykiska, sociala och existentiella hälsa.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:

  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående.

Moment 3, Vetenskaplig teori och metod: Datainsamling, 1,5 hp

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • visa kunskap och förståelse för olika former av datainsamlingsmetoder inom omvårdnadsforskning och dess relation till olika form av kunskap, forskningsfråga samt metoder för analys.
  • visa kunskap och förståelse för begrepp som tillförlitlighet, validitet, reliabilitet, överförbarhet och generaliserbarhet.

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:

  • visa förmåga att kritiskt jämföra och tillämpa olika bedömningsinstrument och datainsamlingsmetoder inom omvårdnad samt kritiskt argumentera för dess styrkor och svagheter.

Värderingsförmåga och förhållningssätt 
Efter genomgången kurs ska studenten:

  • visa förmåga att värdera styrkor och svagheter i metoder för datainsamling samt kunna värdera hur metoden kan användas i vården av den äldre personen.

Innehåll

Kursen består av tre moment:

Bedömning av äldres hälsa och behov av omvårdnad, 4.5 hp

Betygsskala: GU
  • Bedömning och dokumentation av behov av omvårdnad på avancerad nivå
  • Evidensbaserade instrument för bedömning av omvårdnad
  • Omvårdnadsdiagnostik
  • Livsberättelsen som en del av en personcentrerad omvårdnad.
  • Omvårdnad i hemmiljö och hemlik miljö
  • Miljöns betydelse för omvårdnad av den äldre, närstående/familj/socialt nätverk
  • Etik kring vård av individer i hemmiljö
  • Psykisk hälsa och ohälsa

Verksamhetsförlagd utbildning, 1.5 hp

Betygsskala: GU
  • Omvårdnadsprocessen
  • Bedömningsinstrument
  • Professionell hållning
  • Hemlik vårdmiljö
  • Etik och interprofessionell samverkan
  • Observationer
  • Personcentrerad vård

Vetenskaplig teori och metod: Datainsamling, 1.5 hp

Betygsskala: GU
  • Olika typer av intervjuer inom omvårdnadsforskning
  • Strukturerade och semistrukturerade observationer som datainsamlingsmetoder i omvårdnad
  • Utveckling och psykometrisk prövning av enkäter och instrument

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Arbetsformerna syftar till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt som underlag för evidensbaserad omvårdnad genom aktivt kunskapssökande, problemlösning, kritisk analys och reflektion. I denna kurs förekommer föreläsningar, studieuppgifter, litteraturstudier och verksamhetsförlagd utbildning. Då kursen är nätbaserad kan grupparbeten även genomföras virtuellt i realtid eller asynkront (diskussionen pågår över en längre tid).

Deltagande i studieuppgifter och verksamhetsförlagd utbildning är obligatoriskt. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar två veckor på halvtid och är förlagd till kommunal verksamhet. Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav ca 32 timmar/vecka är förlagd i vårdverksamhet.

Examination

I kursen ingår tre examinationer:

1. Individuell skriftlig examination
2. Klinisk examination
3. Individuell skriftlig examination

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

 

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildning fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Personcentrering inom hälso- och sjukvård : från filosofi till praktik Ekman, Inger
Geriatrisk omvårdnad : god omsorg och vård till den äldre Kirkevold, Marit; Brodtkorb, Kari; Hylen Ranhoff, Anette Bolinder-Palmér, Inger; Olsson, Kristina
Harnett, Tove; Jönson, Håkan; Wästerfors, David Makt och vanmakt på äldreboenden
Rolfner Suvanto, Susanne Mellan äldreomsorg och psykiatri : om vård och bemötande av äldre med psykisk ohälsa
Omvårdnadsdiagnoser : definitioner och klassifikation 2015-2017 Herdman, T. Heather; Kamitsuru, Shigemi
Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
Faxén Irving, Gerd; Karlström, Brita; Rothenberg, Elisabet Geriatrisk nutrition
Värdighet i vården av äldre personer Nordenfelt, Lennart

Fördjupnings litteratur

Evidence-based geriatric nursing protocols for best practice Boltz, Marie
Nursing diagnosis : application to clinical practice Carpenito-Moyet, Lynda Juall
Researching later life and ageing : expanding qualitative research horizons Leontowitsch, Miranda

Fördjupningslitteratur

Handbook of theories of aging Bengtson, Vern L.
Farley, Alistair; McLafferty, Ella; Hendry, Charles The physiological effects of ageing : implications for nursing practice
Kaakinen, Joanna Rowe Family health care nursing : theory, practice and research
Geropsychiatric and mental health nursing Melillo, Karen Devereaux; Houde, Susan Crocker
The Sage handbook of social gerontology Handbook of social gerontology Phillipson, Chris; Dannefer, Dale