Bedömning av äldres hälsa och behov av omvårdnad, 7,5 hp
Assessing Health and Nursing Needs in Older Adults, 7,5 credits- Kurskod
- 2VA007
- Kursens benämning
- Bedömning av äldres hälsa och behov av omvårdnad
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2012-12-17
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2017-11-02
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2018
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 (med lägst betyget Godkänd/E).
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål är att utifrån specialistsjuksköterskans perspektiv utveckla förmåga att arbeta diagnostiskt och prognostiskt i omvårdnad av den äldre människan utifrån ett personcentrerat och familjefokuserat förhållningssätt.
Kursen består av tre moment:
1. Bedömning av äldres hälsa och behov av omvårdnad, 4,5 hp
2. Verksamhetsförlagd utbildning, 1.5 hp
3. Vetenskaplig teori och metod: Datainsamling, 1,5 hp
Moment 1, Bedömning av äldres hälsa och behov av omvårdnad, 4,5 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa kunskap och förståelse för att kunna tillämpa ett omvårdnadsdiagnostiskt resonemang och kunna ställa omvårdnadsdiagnoser utifrån insamlad information.
- visa kunskap och förståelse om hemmet som företeelse för boende och vård utifrån den äldre individen, familjens och sjuksköterskan/vårdarens perspektiv.
- visa kunskap och förståelse för livsberättelse som en del av personcentrerad vård.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa förmåga att reflektera över begrepp som hemmastaddhet och gerotranscedens för den äldre individen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa på ett etiskt förhållningssätt och resonemang kring etiska problem relaterade till vård och omsorg om äldre i hemmiljö.
- visa förmåga att värdera och reflektera över bedömningsinstrument för systematisk insamling av information.
Moment 2, Verksamhetsförlagd utbildning, 1.5 hp
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa förmåga att använda bedömningsinstrument för systematisk insamling av information
- visa färdighet och förmåga att självständigt genomföra isamtal med äldre/närstående för att ta del av den äldre människans livsberättelse med beaktande av ett sociokulturellt perspektiv.
- visa färdigheter och förmåga att möta patienter utifrån ett personcenterat förhållningssätt.
- visa färdighet och förmåga att självständigt kunna identifiera, samla in, analysera och värdera uppgifter om patienten inom områden relevanta för omvårdnad av äldres fysiska, psykiska, sociala och existentiella hälsa.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående.
Moment 3, Vetenskaplig teori och metod: Datainsamling, 1,5 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa kunskap och förståelse för olika former av datainsamlingsmetoder inom omvårdnadsforskning och dess relation till olika form av kunskap, forskningsfråga samt metoder för analys.
- visa kunskap och förståelse för begrepp som tillförlitlighet, validitet, reliabilitet, överförbarhet och generaliserbarhet.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa förmåga att kritiskt jämföra och tillämpa olika bedömningsinstrument och datainsamlingsmetoder inom omvårdnad samt kritiskt argumentera för dess styrkor och svagheter.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa förmåga att värdera styrkor och svagheter i metoder för datainsamling samt kunna värdera hur metoden kan användas i vården av den äldre personen.
Innehåll
Kursen består av tre moment:
Bedömning av äldres hälsa och behov av omvårdnad, 4.5 hp
- Bedömning och dokumentation av behov av omvårdnad på avancerad nivå
- Evidensbaserade instrument för bedömning av omvårdnad
- Omvårdnadsdiagnostik
- Livsberättelsen som en del av en personcentrerad omvårdnad.
- Omvårdnad i hemmiljö och hemlik miljö
- Miljöns betydelse för omvårdnad av den äldre, närstående/familj/socialt nätverk
- Etik kring vård av individer i hemmiljö
- Psykisk hälsa och ohälsa
Verksamhetsförlagd utbildning, 1.5 hp
- Omvårdnadsprocessen
- Bedömningsinstrument
- Professionell hållning
- Hemlik vårdmiljö
- Etik och interprofessionell samverkan
- Observationer
- Personcentrerad vård
Vetenskaplig teori och metod: Datainsamling, 1.5 hp
- Olika typer av intervjuer inom omvårdnadsforskning
- Strukturerade och semistrukturerade observationer som datainsamlingsmetoder i omvårdnad
- Utveckling och psykometrisk prövning av enkäter och instrument
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Arbetsformerna syftar till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt som underlag för evidensbaserad omvårdnad genom aktivt kunskapssökande, problemlösning, kritisk analys och reflektion. I denna kurs förekommer föreläsningar, studieuppgifter, litteraturstudier och verksamhetsförlagd utbildning. Då kursen är nätbaserad kan grupparbeten även genomföras virtuellt i realtid eller asynkront (diskussionen pågår över en längre tid).
Deltagande i studieuppgifter och verksamhetsförlagd utbildning är obligatoriskt. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar två veckor på halvtid och är förlagd till kommunal verksamhet. Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav ca 32 timmar/vecka är förlagd i vårdverksamhet.
Examination
I kursen ingår tre examinationer:
1. Individuell skriftlig examination
2. Klinisk examination
3. Individuell skriftlig examination
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildning fastställda riktlinjer.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 261 s. ISBN:978-91-47-11405-4 LIBRIS-ID:14843107 Sök i biblioteket
Stockholm : Liber, 2010 - 516 s. ISBN:978-91-47-09358-8 LIBRIS-ID:11372475 URL: Omslagsbild Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 139 s. ISBN:978-91-44-07279-1 LIBRIS-ID:13591599 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2012 - 112 s. ISBN:978-91-7205-789-0 LIBRIS-ID:12531926 Sök i biblioteket
3., [utök. och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 559 s. ISBN:9789144108407 LIBRIS-ID:18119631 Sök i biblioteket
10th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer, 2016 - xiv, 784 s. ISBN:9781496300232 LIBRIS-ID:19245684 Sök i biblioteket
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 368 s. ISBN:9789144099965 LIBRIS-ID:19776451 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB, 2010 - 348 s. ISBN:978-91-44-05932-7 LIBRIS-ID:11888839 Sök i biblioteket
Fördjupnings litteratur
4. ed. : New York : Springer, cop. 2012 - xvii, 721 s. ISBN:978-0-8261-7128-3 LIBRIS-ID:12566887 Sök i biblioteket
14. ed. : Philadelphia, Pa. : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2013 - xvii, 998 s. ISBN:978-1-60831-109-5 LIBRIS-ID:13523937 Sök i biblioteket
Houndmills, Basingstoke, Hampshire : Palgrave Macmillan, 2012. - xi, 216 s. ISBN:978-0-230-28047-2 LIBRIS-ID:13487577 URL: Länk Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
2. ed. : New York, N.Y. : Springer, 2009 - xxiii, 790 s. ISBN:978-0-8261-6251-9 LIBRIS-ID:11362789 Sök i biblioteket
Chichester, West Sussex, U.K. : John Wiley & Sons, 2011 - xi, 216 p. ISBN:978-1-4051-8073-3 (pbk. : alk. paper) LIBRIS-ID:12053521 Sök i biblioteket
4th ed. : Philadelphia : F.A. Davis Co., c2010. - xxviii, 559 p. ISBN:978-0-8036-2166-4 LIBRIS-ID:11808346 Sök i biblioteket
2., [rev. and updated] ed. : Sudbury, Mass. : Jones & Bartlett Learning, cop. 2011. - xiv, 533 s. ISBN:978-0-7637-7359-5 (pbk.) LIBRIS-ID:11956098 Sök i biblioteket
London : SAGE, 2010 ISBN:978-1-4462-0093-3 (electronic bk.) LIBRIS-ID:12315237 Sök i biblioteket