Bedömning av äldres hälsa och behov av omvårdnad, 7,5 hp
Assessing Health and Nursing Needs in Older Adults, 7,5 credits- Kurskod
- 2VA007
- Kursens benämning
- Bedömning av äldres hälsa och behov av omvårdnad
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2012-12-17
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2013
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska
Mål
Kursens övergripande mål är att utifrån specialistsjuksköterskans perspektiv utveckla förmåga att arbeta diagnostiskt och prognostiskt i omvårdnad av den äldre människan utifrån ett personcentrerat och familjefokuserat förhållningssätt.
Kursen består av två moment:
1. Bedömning av äldres hälsa och behov av omvårdnad, 6 hp
2. Vetenskaplig teori och metod med inriktning på datainsamling, 1,5 hp
Innehåll
Bedömning av äldres hälsa och behov av omvårdnad 6,0 hp
- Bedömning och dokumentation av behov av omvårdnad på avancerad nivå
- Evidensbaserade instrument för bedömning av omvårdnad
- Omvårdnadsdiagnostik
- Hälsosamtal
- Livsberättelsen som en del av en personcentrerad omvårdnad.
- Omvårdnad i hemmiljö och hemlik miljö
- Miljöns betydelse för omvårdnad av den äldre, närstående/familj/socialt nätverk
- Etik kring vård av individer i hemmiljö
Vetenskaplig teori och metod med inriktning på datainsamling 1,5 hp
- Olika typer av intervjuer inom omvårdnadsforskning
- Strukturerade och semistrukturerade observationer som datainsamlingsmetoder i omvårdnad
- Utveckling och psykometrisk prövning av enkäter och instrument
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Kritiskt argumentera för val av modell för omvårdnadsdiagnostik
- Förstå hemmet som företeelse för boende och vård utifrån den äldre individen, familjens och sjuksköterskan/vårdarens perspektiv
Efter genomgången kurs ska studenten:
- kunna identifiera, samla in, analysera, värdera uppgifter om patienten inom områden relevanta för omvårdnad av äldres fysiska, psykiska, sociala och andliga hälsa.
- kunna tillämpa ett omvårdnadsdiagnostiskt resonemang och kunna ställa omvårdnadsdiagnoser utifrån insamlad information.
- kunna använda evidensbaserade bedömningsinstrument för systematisk insamling av information
- kunna reflektera över begrepp som hemmastaddhet, hemlikhet och transitioner för den äldre individen
- kunna genomföra intervjuer/samtal av äldre/närstående för att få del av den äldre människans livsberättelse inklusive närstående och det sociala nätverket, beaktande ett sociokulturellt perspektiv.
Efter genomgången kurs ska studenten:
- Identifiera etiska problem relaterade till vård i hemmiljö
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Beskriva och värdera olika former av datainsamlingsmetoder inom omvårdnadsforskning och dess relation till olika form av kunskap, forskningsfråga samt metoder för analys
- Förklara begrepp som tillförlitlighet, validitet, reliabilitet, överförbarhet och generaliserbarhet
Efter genomgången kurs ska studenten:
- Kunna jämföra och tillämpa olika bedömningsinstrument och datainsamlingsmetoder inom omvårdnad samt kritiskt argumentera för dess styrkor och svagheter
Arbetsformer
Kursen genomförs som distansutbildning (halvfart).
Utbildningen utgår från ett problemorienterat (undersökande) och kollaborativt synsätt på lärande. Förhållningssättet innebär att studenten är aktivt deltagande i lärprocessen och uppmuntras ta eget ansvar samtidigt som lärandet sker genom nära samarbete mellan studenter, lärare inom och mellan kursen/er och programmet/en. Olika pedagogiska arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Fältstudie med studiebesök ingår.
Distansutbildningen är IT baserad och antalet fysiska träffar är begränsat till max. 2 dagar/ 7,5 högskolepoäng.
Examination
I kursen ingår två examinationer:
1. Skriftlig rapport, som sedan examineras individuellt
2. Individuell skriftlig examination
Ingående studieuppgifter, seminarier och schemalagda gruppträffar är obligatorisk. Vid frånvaro från obligatoriska moment kontaktas kursansvarig lärare för diskussion om kompensation.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 486 s. ISBN:978-91-44-05316-5 LIBRIS-ID:11863171 Sök i biblioteket
Stockholm : Liber, 2010 - 516 s. ISBN:978-91-47-09358-8 LIBRIS-ID:11372475 URL: Omslagsbild Sök i biblioteket
9.ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2012 [dvs 2011] - xiv, 802 s. ISBN:978-1-60547-708-4 (hardback) LIBRIS-ID:12094617 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2012 - 112 s. ISBN:978-91-7205-789-0 LIBRIS-ID:12531926 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
4. ed. : New York : Springer, cop. 2012 - xvii, 721 s. ISBN:978-0-8261-7128-3 LIBRIS-ID:12566887 Sök i biblioteket
14. ed. : Philadelphia, Pa. : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2013 - xvii, 998 s. ISBN:978-1-60831-109-5 LIBRIS-ID:13523937 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 199 s. ISBN:978-91-44-05354-7 LIBRIS-ID:12038807 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 230 s. ISBN:978-91-44-05211-3 (spiralh.) LIBRIS-ID:11707586 Sök i biblioteket
Houndmills, Basingstoke, Hampshire : Palgrave Macmillan, 2012. - xi, 216 s. ISBN:978-0-230-28047-2 LIBRIS-ID:13487577 URL: Länk Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 276, [4] s. ISBN:91-44-02291-3 LIBRIS-ID:10576974 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
2. ed. : New York, N.Y. : Springer, 2009 - xxiii, 790 s. ISBN:978-0-8261-6251-9 LIBRIS-ID:11362789 Sök i biblioteket
Chichester, West Sussex, U.K. : John Wiley & Sons, 2011 - xi, 216 p. ISBN:978-1-4051-8073-3 (pbk. : alk. paper) LIBRIS-ID:12053521 Sök i biblioteket
4th ed. : Philadelphia : F.A. Davis Co., c2010. - xxviii, 559 p. ISBN:978-0-8036-2166-4 LIBRIS-ID:11808346 Sök i biblioteket
2., [rev. and updated] ed. : Sudbury, Mass. : Jones & Bartlett Learning, cop. 2011. - xiv, 533 s. ISBN:978-0-7637-7359-5 (pbk.) LIBRIS-ID:11956098 Sök i biblioteket
London : SAGE, 2010 ISBN:978-1-4462-0093-3 (electronic bk.) LIBRIS-ID:12315237 Sök i biblioteket