Kursplan för

Bedömning av äldres hälsa och behov av omvårdnad, 7,5 hp

Assessing Health and Nursing Needs in Older Adults, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2013.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT13 , VT16 , VT17 , VT18 , VT20 , VT21 , HT21 , VT22 , VT23 , HT24
Kurskod
2VA007
Kursens benämning
Bedömning av äldres hälsa och behov av omvårdnad
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2012-12-17
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2013

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska

Mål

Kursens övergripande mål är att utifrån specialistsjuksköterskans perspektiv utveckla förmåga att arbeta diagnostiskt och prognostiskt i omvårdnad av den äldre människan utifrån ett personcentrerat och familjefokuserat förhållningssätt.

Kursen består av två moment:
1. Bedömning av äldres hälsa och behov av omvårdnad, 6 hp
2. Vetenskaplig teori och metod med inriktning på datainsamling, 1,5 hp

Innehåll

Bedömning av äldres hälsa och behov av omvårdnad 6,0 hp

  • Bedömning och dokumentation av behov av omvårdnad på avancerad nivå
  • Evidensbaserade instrument för bedömning av omvårdnad
  • Omvårdnadsdiagnostik
  • Hälsosamtal
  • Livsberättelsen som en del av en personcentrerad omvårdnad.
  • Omvårdnad i hemmiljö och hemlik miljö
  • Miljöns betydelse för omvårdnad av den äldre, närstående/familj/socialt nätverk
  • Etik kring vård av individer i hemmiljö

Vetenskaplig teori och metod med inriktning på datainsamling 1,5 hp

  • Olika typer av intervjuer inom omvårdnadsforskning
  • Strukturerade och semistrukturerade observationer som datainsamlingsmetoder i omvårdnad
  • Utveckling och psykometrisk prövning av enkäter och instrument
Bedömning av äldres hälsa och behov av omvårdnad, 6 hp Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
  • Kritiskt argumentera för val av modell för omvårdnadsdiagnostik
  • Förstå hemmet som företeelse för boende och vård utifrån den äldre individen, familjens och sjuksköterskan/vårdarens perspektiv
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
  • kunna identifiera, samla in, analysera, värdera uppgifter om patienten inom områden relevanta för omvårdnad av äldres fysiska, psykiska, sociala och andliga hälsa.
  • kunna tillämpa ett omvårdnadsdiagnostiskt resonemang och kunna ställa omvårdnadsdiagnoser utifrån insamlad information.
  • kunna använda evidensbaserade bedömningsinstrument för systematisk insamling av information
  • kunna reflektera över begrepp som hemmastaddhet, hemlikhet och transitioner för den äldre individen
  • kunna genomföra intervjuer/samtal av äldre/närstående för att få del av den äldre människans livsberättelse inklusive närstående och det sociala nätverket, beaktande ett sociokulturellt perspektiv.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
  • Identifiera etiska problem relaterade till vård i hemmiljö
Vetenskaplig teori och metod med inriktning på datainsamling, 1.5 hp Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
  • Beskriva och värdera olika former av datainsamlingsmetoder inom omvårdnadsforskning och dess relation till olika form av kunskap, forskningsfråga samt metoder för analys
  • Förklara begrepp som tillförlitlighet, validitet, reliabilitet, överförbarhet och generaliserbarhet
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
  • Kunna jämföra och tillämpa olika bedömningsinstrument och datainsamlingsmetoder inom omvårdnad samt kritiskt argumentera för dess styrkor och svagheter

Arbetsformer

Kursen genomförs som distansutbildning (halvfart).

Utbildningen utgår från ett problemorienterat (undersökande) och kollaborativt synsätt på lärande. Förhållningssättet innebär att studenten är aktivt deltagande i lärprocessen och uppmuntras ta eget ansvar samtidigt som lärandet sker genom nära samarbete mellan studenter, lärare inom och mellan kursen/er och programmet/en. Olika pedagogiska arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Fältstudie med studiebesök ingår.

Distansutbildningen är IT baserad och antalet fysiska träffar är begränsat till max. 2 dagar/ 7,5 högskolepoäng.

Examination

I kursen ingår två examinationer:

1. Skriftlig rapport, som sedan examineras individuellt
2. Individuell skriftlig examination

Ingående studieuppgifter, seminarier och schemalagda gruppträffar är obligatorisk. Vid frånvaro från obligatoriska moment kontaktas kursansvarig lärare för diskussion om kompensation.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Omvårdnadsdiagnoser enligt NANDA : definitioner och klassifikation 2009-2011 Herdman, T. Heather
Geriatrisk omvårdnad : god omsorg och vård till den äldre Kirkevold, Marit; Brodtkorb, Kari; Hylen Ranhoff, Anette Bolinder-Palmér, Inger; Olsson, Kristina
Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
Rolfner Suvanto, Susanne Mellan äldreomsorg och psykiatri : om vård och bemötande av äldre med psykisk ohälsa

Rekommenderad litteratur

Evidence-based geriatric nursing protocols for best practice Boltz, Marie
Nursing diagnosis : application to clinical practice Carpenito-Moyet, Lynda Juall
Hemsjukvård Drevenhorn, Eva
Faxén Irving, Gerd; Karlström, Brita; Rothenberg, Elisabet Geriatrisk nutrition
Researching later life and ageing : expanding qualitative research horizons Leontowitsch, Miranda
Hemmets vårdetik : om vård av äldre i livets slutskede Silfverberg, Gunilla

Fördjupningslitteratur

Handbook of theories of aging Bengtson, Vern L.
Farley, Alistair; McLafferty, Ella; Hendry, Charles The physiological effects of ageing : implications for nursing practice
Kaakinen, Joanna Rowe Family health care nursing : theory, practice and research
Geropsychiatric and mental health nursing Melillo, Karen Devereaux; Houde, Susan Crocker
The Sage handbook of social gerontology Handbook of social gerontology Phillipson, Chris; Dannefer, Dale