Bedömning av äldres hälsa och behov av omvårdnad, 7,5 hp
Assessing Health and Nursing Needs in Older Adults, 7,5 credits- Kurskod
- 2VA007
- Kursens benämning
- Bedömning av äldres hälsa och behov av omvårdnad
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2012-12-17
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2020-10-29
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2021
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 (med lägst betyget Godkänd/E).
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål är att utifrån specialistsjuksköterskans perspektiv utveckla förmåga att arbeta diagnostiskt och prognostiskt i omvårdnad av den äldre människan utifrån ett personcentrerat och familjefokuserat förhållningssätt.
Kursen består av tre moment:
1. Bedömning av äldres hälsa och behov av omvårdnad, 4.5 hp
2. Verksamhetsförlagd utbildning, 1.5 hp
3. Vetenskaplig teori och metod: Datainsamling, 1.5 hp
Moment 1, Bedömning av äldres hälsa och behov av omvårdnad, 4.5 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa kunskap om bedömning av äldres hälsotillstånd utifrån symtom och tecken
- visa kunskap och förståelse om hemmet som företeelse för boende och vård utifrån den äldre individen, närstående och sjuksköterskan/vårdarens perspektiv
- visa kunskap och förståelse för livsberättelse som en del av personcentrerad omvårdnad
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa förmåga att reflektera över begrepp som hemmastaddhet och transition vid livsförändringar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa på ett etiskt förhållningssätt och resonemang kring etiska problem relaterade till vård och omsorg om äldre i hemmiljö
- visa förmåga att värdera och reflektera över bedömningsinstrument för systematisk insamling av information
- visa förmåga att identifiera eget behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens
Moment 2, Verksamhetsförlagd utbildning, 1.5 hp
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa färdigheter och förmåga att identifiera, utföra och ge stöd för en personcentrerad omvårdnad
- visa färdighet och förmåga att identifiera, samla in, analysera och värdera symtom och tecken relevant för omvårdnad av äldres fysiska, psykiska, sociala och existentiella hälsa
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående
- visa självkännedom och empatisk förmåga
Moment 3, Vetenskaplig teori och metod: Datainsamling, 1.5 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa kunskap och förståelse för olika former av datainsamlingsmetoder inom omvårdnadsforskning och dess relation till olika kunskapsparadigm, forskningsfråga samt metoder för analys.
- visa kunskap och förståelse för begrepp som tillförlitlighet, validitet, reliabilitet, överförbarhet och generaliserbarhet.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa förmåga att kritiskt jämföra och tillämpa olika bedömningsinstrument och datainsamlingsmetoder inom omvårdnad samt kritiskt argumentera för dess styrkor och svagheter.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa förmåga att värdera styrkor och svagheter i metoder för datainsamling samt kunna värdera hur metoden kan användas i vården av den äldre personen.
Innehåll
Kursen består av tre moment:
Bedömning av äldres hälsa och behov av omvårdnad, 4.5 hp
- Analys och värdering av omvårdnadsbedömningar
- Evidensbaserade bedömningsinstrument
- Omvårdnadsdiagnostik
- Livsberättelsen som en del av personcentrerad omvårdnad
- Hemmastaddhet
- Livsförändringar för den äldre och närstående
- Etiska frågeställningar i vård av äldre i hemmiljö
- Psykisk hälsa och ohälsa
Verksamhetsförlagd utbildning, 1.5 hp
- Bedömningsinstrument
- Observationer
- Kliniska resonemang utifrån symtom och tecken
- Personcentrerad omvårdnad
- Professionellt förhållningssätt
- Etiska frågeställningar
- Interprofessionell samverkan
- Psykiskt hälsa och ohälsa
Vetenskaplig teori och metod: Datainsamling, 1.5 hp
- Olika typer av intervjuer inom omvårdnadsforskning
- Strukturerade och semistrukturerade observationer som datainsamlingsmetoder i omvårdnad
- Utveckling och psykometrisk prövning av enkäter och instrument
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Arbetsformerna syftar till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt som underlag för evidensbaserad omvårdnad genom aktivt kunskapssökande, problemlösning, kritisk analys och reflektion. I denna kurs förekommer föreläsningar, studieuppgifter, litteraturstudier och verksamhetsförlagd utbildning. Då kursen är nätbaserad kan grupparbeten även genomföras virtuellt i realtid eller asynkront (diskussionen pågår över en längre tid).
Deltagande i studieuppgifter och verksamhetsförlagd utbildning är obligatoriskt.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar två veckor på halvtid och är förlagd till Kommunal hälso- och sjukvård.
Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 20 timmar/vecka (deltidsstudier) varav ca 16 timmar/vecka är förlagd i vårdverksamhet.
Examination
I kursen ingår tre examinationer:
1. Individuell skriftlig examination
2. Klinisk examination, löpande examination
3. Individuell skriftlig examination
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 368 s. ISBN:9789144099965 LIBRIS-ID:19776451 Sök i biblioteket
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 293 sidor ISBN:978-91-47-10664-6 LIBRIS-ID:19711956 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Stockholm : Liber, 2018 - 529 sidor ISBN:9789147112999 LIBRIS-ID:z76jsslgw3wvcw9s Sök i biblioteket
2., [rev. and updated] ed. : Sudbury, Mass. : Jones & Bartlett Learning, cop. 2011. - xiv, 533 s. ISBN:978-0-7637-7359-5 (pbk.) LIBRIS-ID:11956098 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 139 s. ISBN:978-91-44-07279-1 LIBRIS-ID:13591599 Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 703 sidor ISBN:9789144102795 LIBRIS-ID:20899153 Sök i biblioteket
2 uppl. : Studentlitteratur AB, 2020 - 216 sidor ISBN:9789144090986 LIBRIS-ID:6jqrdtc94nlt8mmw Sök i biblioteket
Eleventh edition : Philadelphia : Wolters Kluwer Health, [2021] - 839 pages ISBN:9781975154141 LIBRIS-ID:4gf8d5hq2n5lwcff URL: Länk Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB, 2010 - 348 s. ISBN:978-91-44-05932-7 LIBRIS-ID:11888839 Sök i biblioteket