Kursplan för

Ohälsa hos äldre - diagnostik, behandling och vård, 7,5 hp

Illness in Older People - Diagnostics, Treatment and Care, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2015.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT13 , HT14 , HT15 , VT16 , HT17 , VT18 , HT18 , HT19 , HT20
Kurskod
2VA008
Kursens benämning
Ohälsa hos äldre - diagnostik, behandling och vård
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2013-04-26
Reviderad av
Programnämnd 9
Senast reviderad
2015-06-08
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2015

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 (med lägst betyget Godkänd/E).
 

Mål

Kursens övergripande mål är att utifrån specialistsjuksköterskans ansvarsområde utveckla förmågor för att självständigt och i nära samverkan med annan medicinsk kompetens diagnostisera och behandla ohälsa hos den äldre människan samt att beakta den familj som finns runt individen.

Kursen består av två moment:
1. Diagnostik och behandling av ohälsa hos äldre 5,5 hp
2. Vetenskaplig teori och metod med inriktning på interventionsstudier 2 hp

Moment 1
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• förklara de vanligaste och allvarligaste sjukdomarnas etiologi, patofysiologi, symtombild, diagnostik, prevention, behandling och rehabilitering för den äldre människan.
• identifiera och åtgärda läkemedelsrelaterade problem inom sitt ansvarsområde,
• identifiera och värdera IT-baserade stödfunktioner relaterade till diagnostik och behandling,
• tillsammans med andra professioner medverka till en värdig vård i livets slutskede grundat på ett palliativt förhållningssätt.

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
• kunna samla in, analysera och förmedla medicinsk information för diagnostik, farmakologisk och icke farmakologisk behandling.
• visa förmåga att bedöma och agera vid plötslig sjukdom hos äldre,

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
• visa empatisk förmåga och kunna reflektera över etiska situationer i livets slutskede.

Moment 2
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• kritisera och värdera olika design vid interventionsstudier,
• redogöra för vanligt förekommande begrepp inom interventionsforskning.

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
• vara väl förtrogen med statistiska metoder vanligt förekommande vid interventionsstudier inom vård av äldre

Värderingsförmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
• kunna värdera styrkor och svagheter i kunskap framtagen genom interventionsforskning samt kunna värdera hur kunskapen kan användas inom omvårdnad,
• visa förmåga att tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer samt värdera forskningsetiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete

Innehåll

Kursen består av två moment:

Diagnostik och behandling av ohälsa hos äldre, 5.5 hp • Hälsoproblem och behov hos äldre:
  • fysisk hälsa/ohälsa
  • psykisk hälsa/ohälsa
  • multimorbiditet hos äldre
• Palliation - palliativ vård
• Medicinsk informationsöverföring/kommunikation av medicinsk information, inkl äldre och eHälsa
• Läkemedel och äldre, läkemedelsgenomgång och patientinformation
• Interprofessionellt lärande
• Patientsäkerhet, lagar och författningar
• Etik Vetenskaplig teori och metod: interventionsstudier, 2 hp
  • • Design av interventionsstudier
    • Hypotestestning
    • Beroende och oberoende variabler
    • Intern och extern validitet
    • Inferentiell statistik
    • Forskningsetik

Arbetsformer

Utbildningen utgår från ett problemorienterat (undersökande) och kollaborativt synsätt på lärande. Förhållningssättet innebär att studenten är aktivt deltagande i lärprocessen och uppmuntras ta eget ansvar samtidigt som lärandet sker genom nära samarbete mellan studenter, lärare inom och mellan kursen/er och programmet/en. Olika pedagogiska arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Fältstudie med studiebesök ingår.

Verksamhetsintegrerat lärande kan ske vid studentens arbetsplats, eller vid geriatrisk klinik i Stockholms län.

Ingående studieuppgifter, seminarier och schemalagda gruppträffar är obligatorisk. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

I kursen ingår två examinationer:

Moment 1. Individuell skriftlig examination som främst utgår från fall/situationsbeskrivningar.
Moment 2. Skriftlig inlämmningsuppgift som genomförs parvis.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildning fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Evidence-based geriatric nursing protocols for best practice Boltz, Marie
Farmakologi Lindström, Erik; Norlén, Per
Dehlin, Ove; Rundgren, Åke Geriatrik
Faxén Irving, Gerd; Karlström, Brita; Rothenberg, Elisabet Geriatrisk nutrition
Geriatrisk omvårdnad : god omsorg och vård till den äldre Kirkevold, Marit; Brodtkorb, Kari; Hylen Ranhoff, Anette Bolinder-Palmér, Inger; Olsson, Kristina
Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU) Omhändertagande av äldre som inkommer akut till sjukhus – med fokus på sköra äldre
Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden Edberg, Anna-Karin
Omvårdnad vid neurologiska sjukdomar Gottberg, Kristina
Kragh, Annika Äldres läkemedelsbehandling : orsaker och risker vid multimedicinering

Fördjupningslitteratur

Nursing diagnosis : application to clinical practice Carpenito-Moyet, Lynda Juall
Palliativ medicin och vård Strang, Peter; Beck-Friis, Barbro
Researching later life and ageing : expanding qualitative research horizons Leontowitsch, Miranda
Stroke : patienters, närståendes och vårdares perspektiv Jönsson, Ann-Cathrin
Äldres hälsa : ett sjukgymnastiskt perspektiv Rydwik, Elisabeth
Personcentrering inom hälso- och sjukvård : från filosofi till praktik Ekman, Inger
Björk, Jonas Praktisk statistik för medicin och hälsa
Birkler, Jacob; Dahl, Mads Ronald Den digitala patienten
Klinisk undersökningsmetodik för sjuksköterskor / Carol L. Cox (red.) ; översättning: Göran Grip. Boswell, Graham; Callaghan, Patrick; Edie, Jennifer; Gibbons, Helen; Lack, Victoria; Lee, Polly; Lynch, Antonia; McGrath, Anthony; Whiteing, Nicola; Young, Christopher Richard Cox, Carol L.
Wisten, Aase; Rundgren, Åke; Larsson, Berit Akutgeriatrik
De 6 s:n : en modell för personcentrerad palliativ vård Ternestedt, Britt-Marie; Österlind, Jane; Henoch, Ingela; Andershed, Birgitta