Kursplan för

Ohälsa hos äldre - diagnostik, behandling och vård, 7,5 hp

Illness in Older People - Diagnostics, Treatment and Care, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2017.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT13 , HT14 , HT15 , VT16 , HT17 , VT18 , HT18 , HT19 , HT20
Kurskod
2VA008
Kursens benämning
Ohälsa hos äldre - diagnostik, behandling och vård
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2013-04-26
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2017-04-25
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2017

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 (med lägst betyget Godkänd/E).

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens övergripande mål är att utifrån specialistsjuksköterskans ansvarsområde utveckla förmågor för att självständigt och i nära samverkan med annan medicinsk kompetens diagnostisera och behandla ohälsa hos den äldre människan samt att beakta den familj som finns runt individen.

Kursen består av tre moment:
1. Diagnostik och behandling av ohälsa hos äldre, 4 hp
2. Verksamhetsförlagd utbildning, 1.5 hp
3. Vetenskaplig teori och metod: Interventionsstudier, 2 hp

Moment 1 Diagnostik och behandling av ohälsa hos äldre 4 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • visa kunskap för de vanligaste och allvarligaste sjukdomarnas etiologi, patofysiologi, symtombild, diagnostik, prevention och behandling för den äldre. .
  • visa kunskap om att identifiera och åtgärda läkemedelsrelaterade problem inom sitt ansvarsområde,
  • tillsammans med teamet medverka till en god omvårdnad för äldre livets slutskede grundat på ett palliativt förhållningssätt.

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:

  • visa förmåga att använda IT-baserade stödfunktioner relaterade till diagnostik och behandling.

 Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa självkännedom och empatisk förmåga och kunna reflektera över etiska situationer i vård av äldre.

Moment 2 Verksamhetsförlagd utbildning, 1.5 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten:

  • Tillämpa kunskap kring och åtgärda läkemedelsrelaterade problem inom sitt ansvarsområde.

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:

  • visa förmåga att medverka vid och självständigt utföra undersökningar och behandlingar
  • tillsammans med teamet medverka till en god omvårdnad av äldre.
  • visa förmåga och färdighet att samla in, analysera och utvärdera medicinsk information för diagnostik, farmakologisk och icke farmakologisk behandling.
  • visa på ett professionellt förhållningssätt och en förmåga och färdighet att bedöma och agera vid plötslig sjukdom hos äldre.

Moment 3 Vetenskaplig teori och metod: Interventionsstudier 2 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för vanligt förekommande begrepp inom interventionsforskning.
  •  vara väl förtrogen med statistiska metoder och processutvärdering vanligt förekommande vid interventionsstudier inom vård av äldre.

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:

  • ha kunskap att kritisera och värdera olika design vid interventionsstudier

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:

  • kunna värdera styrkor och svagheter i kunskap framtagen genom interventionsforskning samt kunna värdera hur kunskapen kan användas inom omvårdnad,
  • visa förmåga att tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer samt värdera forskningsetiska principer och riktlinjer på forsknings- och utvecklingsarbete

Innehåll

Kursen består av tre moment:

Diagnostik och behandling av ohälsa hos äldre, 4 hp • Hälsoproblem och behov hos äldre:
    - fysisk hälsa/ohälsa
    - psykisk hälsa/ohälsa
    - multimorbiditet hos äldre

• Medicinsk informationsöverföring/kommunikation av medicinsk information, inkl äldre och eHälsa
• Läkemedel och äldre, läkemedelsgenomgång och patientinformation

• teamarbete
  Patientsäkerhet, lagar och författningar
• Etik
Omvårdnad Verksamhetsförlagd utbildning, 1.5 hp Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar akutgeriatrisk klinik.
  • läkemedelsrelaterade problem
  • teknik i vården
  • IT- baserade stödfunktioner
  • fysisk hälsa/ohälsa
  • psykisk hälsa/ohälsa
  • mulitmorbiditet hos äldre
  • teamarbete
Vetenskaplig teori och metod: Interventionsstudier, 2 hp
  • Design av interventionsstudier
  • Hypotestestning
  • Beroende och oberoende variabler
  • Intern och extern validitet
  • Inferentiell statistik
  • Forskningsetik
  • Processutvärdering

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, studieuppgifter, litteraturstudier och verksamhetsförlagd utbildning. Då kursen är nätbaserad kan grupparbeten även genomföras virtuellt i realtid eller asynkront (diskussionen pågår över en längre tid).

Deltagande i studieuppgifter och verksamhetsförlagd utbildning är obligatorisk. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar en vecka och är är förlagd till akutgeriatrisk verksamhet. Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav ca 32 timmar/vecka är förlagd i vårdverksamhet.

Examination

I kursen ingår tre examinationer:
Moment 1. Individuell skriftlig examination som främst utgår från fall/situationsbeskrivningar.
Moment 2. Klinisk examination angående läkemedelsinteraktioner och akuta situationer.
Moment 3. Individuell skriftlig examination.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Övergångsbestämmelser

Om en student inte har fullgjort en kurs har studenten möjlighet att examineras enligt då gällande kursplan och kurslitteraturlista upp till ett år efter förändring eller byte av kursplan och kurslitteraturlista.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildning fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Boken om demenssjukdomar Basun, Hans
Evidence-based geriatric nursing protocols for best practice Boltz, Marie
Farmakologi Lindström, Erik; Norlén, Per
Dehlin, Ove; Rundgren, Åke Geriatrik
Faxén Irving, Gerd; Karlström, Brita; Rothenberg, Elisabet Geriatrisk nutrition
Geriatrisk omvårdnad : god omsorg och vård till den äldre Kirkevold, Marit; Brodtkorb, Kari; Hylen Ranhoff, Anette Bolinder-Palmér, Inger; Olsson, Kristina
Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU) Omhändertagande av äldre som inkommer akut till sjukhus – med fokus på sköra äldre
Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden Edberg, Anna-Karin
Omvårdnad vid neurologiska sjukdomar Gottberg, Kristina
Team i vård, behandling och omsorg : erfarenheter och reflektioner Berlin, Johan; Carlström, Eric; Sandberg, Håkan
Kragh, Annika Äldres läkemedelsbehandling : orsaker och risker vid multimedicinering

Fördjupningslitteratur

Wisten, Aase; Rundgren, Åke; Larsson, Berit Akutgeriatrik
Birkler, Jacob; Dahl, Mads Ronald Den digitala patienten
Klinisk undersökningsmetodik för sjuksköterskor / Carol L. Cox (red.) ; översättning: Göran Grip. Boswell, Graham; Callaghan, Patrick; Edie, Jennifer; Gibbons, Helen; Lack, Victoria; Lee, Polly; Lynch, Antonia; McGrath, Anthony; Whiteing, Nicola; Young, Christopher Richard Cox, Carol L.
Nursing diagnosis : application to clinical practice Carpenito-Moyet, Lynda Juall
Personcentrering inom hälso- och sjukvård : från filosofi till praktik Ekman, Inger
Björk, Jonas Praktisk statistik för medicin och hälsa
Researching later life and ageing : expanding qualitative research horizons Leontowitsch, Miranda
Stroke : patienters, närståendes och vårdares perspektiv Jönsson, Ann-Cathrin
Äldres hälsa : ett sjukgymnastiskt perspektiv Rydwik, Elisabeth