Kursplan för

Ohälsa hos äldre - diagnostik, behandling och vård, 7,5 hp

Illness in Older People - Diagnostics, Treatment and Care, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2013.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT13 , HT14 , HT15 , VT16 , HT17 , VT18 , HT18 , HT19 , HT20
Kurskod
2VA008
Kursens benämning
Ohälsa hos äldre - diagnostik, behandling och vård
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2013-04-26
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2013

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 högskolepoäng eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 högskolepoäng. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Kursens övergripande mål är att utifrån specialistsjuksköterskans ansvarsområde utveckla förmågor för att självständigt och i nära samverkan med annan medicinsk kompetens diagnostisera och behandla ohälsa hos den äldre människan samt att beakta den familj som finns runt individen.

Kursen består av två moment:
1. Diagnostik och behandling av ohälsa hos äldre 5,5 hp
2. Vetenskaplig teori och metod med inriktning på interventionsstudier 2 hp

Innehåll

Moment 1
• Hälsoproblem och behov hos äldre:

  • fysisk hälsa/ohälsa
  • psykisk hälsa/ohälsa
  • multimorbiditet hos äldre

• Palliation - palliativ vård
• Medicinsk informationsöverföring/kommunikation av medicinsk information, inkl äldre och eHälsa
• Läkemedel och äldre, läkemedelsgenomgång och patientinformation
• Interprofessionellt lärande
• Patientsäkerhet, lagar och författningar
• Etik

Moment 2
• Design av interventionsstudier
• Hypotestestning
• Beroende och oberoende variabler
• Intern och extern validitet
• Inferentiell statistik
• Forskningsetik

Diagnostik och behandling av ohälsa hos äldre, 5.5 hp Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• förklara de vanligaste och allvarligaste sjukdomarnas etiologi, patofysiologi, symtombild, diagnostik, prevention, behandling och rehabilitering för den äldre människan.
• identifiera och åtgärda läkemedelsrelaterade problem inom sitt ansvarsområde,
• identifiera och värdera IT-baserade stödfunktioner relaterade till diagnostik och behandling,
• tillsammans med andra professioner medverka till en värdig vård i livets slutskede grundat på ett palliativt förhållningssätt.

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
• kunna samla in, analysera och förmedla medicinsk information för diagnostik, farmakologisk och icke farmakologisk behandling.
• visa förmåga att bedöma och agera vid plötslig sjukdom hos äldre,

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
• visa empatisk förmåga och kunna reflektera över etiska situationer i livets slutskede. Vetenskaplig teori och metod: interventionsstudier, 2 hp Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• kritisera och värdera olika design vid interventionsstudier,
• redogöra för vanligt förekommande begrepp inom interventionsforskning.

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
• vara väl förtrogen med statistiska metoder vanligt förekommande vid interventionsstudier inom vård av äldre

Värderingsförmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
• kunna värdera styrkor och svagheter i kunskap framtagen genom interventionsforskning samt kunna värdera hur kunskapen kan användas inom omvårdnad,
• visa förmåga att tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer samt värdera forskningsetiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete

Arbetsformer

Kursen genomförs som distansutbildning (halvfart). Verksamhetsintegrerat lärande kan ske vid studentens arbetsplats, eller vid geriatrisk klinik i Stockholms län.

Utbildningen utgår från ett problemorienterat (undersökande) och kollaborativt synsätt på lärande. Förhållningssättet innebär att studenten är aktivt deltagande i lärprocessen och uppmuntras ta eget ansvar samtidigt som lärandet sker genom nära samarbete mellan studenter, lärare inom och mellan kursen/er och programmet/en. Olika pedagogiska arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Fältstudie med studiebesök ingår.

Distansutbildningen är IT baserad och antalet fysiska träffar är begränsat till max. 2 dagar/ 7,5 högskolepoäng.

Examination

I kursen ingår två examinationer:

Moment 1. Individuell skriftlig examination som främst utgår från fall/situationsbeskrivningar.

Moment 2. Individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Ingående studieuppgifter, seminarier och schemalagda gruppträffar är obligatorisk. Vid frånvaro från obligatoriska moment kontaktas kursansvarig lärare för diskussion om kompensation.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Comprehensive geriatric assessment for older adults admitted to hospital Ellis, Graham; Whitehead, Martin A; O'Neill, Desmond; Langhorne, Peter; Robinson, David
Dehlin, Ove; Rundgren, Åke Geriatrik
Evidence-based geriatric nursing protocols for best practice Boltz, Marie
Fastbom, Johan Äldre och läkemedel
Faxén Irving, Gerd; Karlström, Brita; Rothenberg, Elisabet Geriatrisk nutrition
Geriatrisk omvårdnad : god omsorg och vård till den äldre Kirkevold, Marit; Brodtkorb, Kari; Hylen Ranhoff, Anette Bolinder-Palmér, Inger; Olsson, Kristina
Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice

Fördjupningslitteratur

Nursing diagnosis : application to clinical practice Carpenito-Moyet, Lynda Juall
Palliativ medicin och vård Strang, Peter; Beck-Friis, Barbro
Researching later life and ageing : expanding qualitative research horizons Leontowitsch, Miranda
Stroke : patienters, närståendes och vårdares perspektiv Jönsson, Ann-Cathrin
Äldres hälsa : ett sjukgymnastiskt perspektiv Rydwik, Elisabeth