Ohälsa hos äldre - diagnostik, behandling och vård, 7,5 hp
Illness in Older People - Diagnostics, Treatment and Care, 7,5 credits- Kurskod
- 2VA008
- Kursens benämning
- Ohälsa hos äldre - diagnostik, behandling och vård
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2013-04-26
- Reviderad av
- Programnämnd 9
- Senast reviderad
- 2014-11-12
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2014
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 (med lägst betyget Godkänd/E).
Mål
Kursens övergripande mål är att utifrån specialistsjuksköterskans ansvarsområde utveckla förmågor för att självständigt och i nära samverkan med annan medicinsk kompetens diagnostisera och behandla ohälsa hos den äldre människan samt att beakta den familj som finns runt individen.
Kursen består av två moment:
1. Diagnostik och behandling av ohälsa hos äldre 5,5 hp
2. Vetenskaplig teori och metod med inriktning på interventionsstudier 2 hp
Moment 1
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• förklara de vanligaste och allvarligaste sjukdomarnas etiologi, patofysiologi, symtombild, diagnostik, prevention, behandling och rehabilitering för den äldre människan.
• identifiera och åtgärda läkemedelsrelaterade problem inom sitt ansvarsområde,
• identifiera och värdera IT-baserade stödfunktioner relaterade till diagnostik och behandling,
• tillsammans med andra professioner medverka till en värdig vård i livets slutskede grundat på ett palliativt förhållningssätt.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
• kunna samla in, analysera och förmedla medicinsk information för diagnostik, farmakologisk och icke farmakologisk behandling.
• visa förmåga att bedöma och agera vid plötslig sjukdom hos äldre,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
• visa empatisk förmåga och kunna reflektera över etiska situationer i livets slutskede.
Moment 2
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• kritisera och värdera olika design vid interventionsstudier,
• redogöra för vanligt förekommande begrepp inom interventionsforskning.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
• vara väl förtrogen med statistiska metoder vanligt förekommande vid interventionsstudier inom vård av äldre
Värderingsförmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
• kunna värdera styrkor och svagheter i kunskap framtagen genom interventionsforskning samt kunna värdera hur kunskapen kan användas inom omvårdnad,
• visa förmåga att tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer samt värdera forskningsetiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
Innehåll
Kursen består av två moment:
- fysisk hälsa/ohälsa
- psykisk hälsa/ohälsa
- multimorbiditet hos äldre
• Medicinsk informationsöverföring/kommunikation av medicinsk information, inkl äldre och eHälsa
• Läkemedel och äldre, läkemedelsgenomgång och patientinformation
• Interprofessionellt lärande
• Patientsäkerhet, lagar och författningar
• Etik Vetenskaplig teori och metod: interventionsstudier, 2 hp • Design av interventionsstudier
• Hypotestestning
• Beroende och oberoende variabler
• Intern och extern validitet
• Inferentiell statistik
• Forskningsetik
Arbetsformer
Utbildningen utgår från ett problemorienterat (undersökande) och kollaborativt synsätt på lärande. Förhållningssättet innebär att studenten är aktivt deltagande i lärprocessen och uppmuntras ta eget ansvar samtidigt som lärandet sker genom nära samarbete mellan studenter, lärare inom och mellan kursen/er och programmet/en. Olika pedagogiska arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Fältstudie med studiebesök ingår.
Verksamhetsintegrerat lärande kan ske vid studentens arbetsplats, eller vid geriatrisk klinik i Stockholms län.
Ingående studieuppgifter, seminarier och schemalagda gruppträffar är obligatorisk. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
I kursen ingår två examinationer:
Moment 1. Individuell skriftlig examination som främst utgår från fall/situationsbeskrivningar.
Moment 2. Skriftlig inlämmningsuppgift som genomförs parvis.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildning fastställda riktlinjer.
Litteratur och övriga läromedel
2., [omarb. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 415 s. ISBN:978-91-44-03849-0 (inb.) LIBRIS-ID:10454111 URL: http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/6072-02/height/320/width/320/bild.jpg Sök i biblioteket
4. ed. : New York : Springer, cop. 2012 - xvii, 721 s. ISBN:978-0-8261-7128-3 LIBRIS-ID:12566887 Sök i biblioteket
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2006 - 110 s. ISBN:9147084006 LIBRIS-ID:10254968 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 230 s. ISBN:978-91-44-05211-3 (spiralh.) LIBRIS-ID:11707586 Sök i biblioteket
Stockholm : Liber, 2010 - 516 s. ISBN:978-91-47-09358-8 LIBRIS-ID:11372475 URL: Omslagsbild Sök i biblioteket
9.ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2012 [dvs 2011] - xiv, 802 s. ISBN:978-1-60547-708-4 (hardback) LIBRIS-ID:12094617 Sök i biblioteket
SBU, 2013 URL: SBU:s sida
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s. ISBN:9789144071459 LIBRIS-ID:14649029 URL: Webbdel (aktiveringskod krävs) Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
14. ed. : Philadelphia, Pa. : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2013 - xvii, 998 s. ISBN:978-1-60831-109-5 LIBRIS-ID:13523937 Sök i biblioteket
4., rev. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 432 s. ISBN:978-91-47-10538-0 (inb.) LIBRIS-ID:12744908 Sök i biblioteket
Houndmills, Basingstoke, Hampshire : Palgrave Macmillan, 2012. - xi, 216 s. ISBN:978-0-230-28047-2 LIBRIS-ID:13487577 URL: Länk Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 326 s. ISBN:978-91-44-06812-1 LIBRIS-ID:13501329 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 406 s. ISBN:978-91-44-07312-5 LIBRIS-ID:13461362 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 261 s. ISBN:978-91-47-11405-4 LIBRIS-ID:14843107 Sök i biblioteket