Hållbar utveckling inom hälso- och sjukvård, 7,5 hp
Sustainable Development in Healthcare, 7,5 credits- Kurskod
- 2XX028
- Kursens benämning
- Hållbar utveckling inom hälso- och sjukvård
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Folkhälsovetenskap
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Medverkande institutioner
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Institutionen för laboratoriemedicin
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2012-04-13
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden PHS
- Senast reviderad
- 2018-10-09
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2019
Särskild behörighet
Minst 120 hp inom hälso- och sjukvård eller medicin. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A.
Mål
Efter kursen ska studenten kunna:
- Beskriva begreppet hållbar utveckling
- Redogöra för förväntade effekter bland annat på hälsan av de stora hållbarhetsutmaningarna samt diskutera hur dessa kan förebyggas och bemötas.
- Analysera och reflektera kring hur samverkan mellan olika professioner och hälso- och sjukvårdens organisation bidrar till ökad säkerhet och förbättrad hälsa utifrån det hållbara utvecklingsperspektivet (
- Förklara samband mellan hälsa, psykologiska aspekter och olika aspekter av hållbar utveckling och diskutera hur samarbetet och tillitet mellan människor och mellan olika professioner kan främjas.
Innehåll
Kursen utgår ifrån begreppet hållbar utveckling och dess tre dimensioner: den ekonomiska, den sociala och den ekologiska. Ekosystem och "planetary boundaries", ekonomiska tillväxt- och utvecklingsteorier liksom sociala aspekter (bl.a. mänskliga rättigheter, lokal förankring, psykologiska aspekter, diskutera bl a i avseende på hur de interagerar. Ramverket för kursens diskussioner är systemteori: De globala hållbarhetsutmaningarna karaktäriseras av komplexa ekologiska, ekonomiska och sociala system. För att bemöta dessa globala utmaningar behöver vi utveckla hållbart ledarskap, bl a inom hälso-/sjukvården, som tar hänsyn till planetens, samhällets, organisationers, andras och våra egna behov.
Kursens andra del behandlar olika politiska modellers betydelse för hälso- och sjukvårdens organisation, liksom hur arbetet för hållbara hälso- och sjukvårdssystem kan se ut och formuleras, utifrån ett interprofessionellt perspektiv. Arbetet med dessa frågor innebär ett utforskande och kritisk examination och diskussion även på en individuella nivå - en bearbetning av våra värderingar, normer, samt kognitiva, emotionella och beteendemässiga vanor.I den avslutande delen konkretiseras begreppsdiskussionerna i ett antal fallstudier, vilka bearbetar hur arbetet för hållbar utveckling operationaliseras inom svensk och internationell hälso- och sjukvård från ett interprofessionellt perspektiv. Exempel på sådana fallstudier kan vara "Hälsoeffekter av klimatförändringar - risker och åtgärder", "Betydelsen av tillit för hållbara samhällen - hur främjar vi tilliten på en individuell och organisatorisk nivå?", "Hälsa på (jäm)lika villkor", "Förutsättningar för en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar arbetsplats" Fallstudierna kan variera beroende på föreläsarna och syftar till att exemplifiera hur främjandet av hållbar utveckling kan konkretiseras inom ramen för olika hälso-/sjukvårdsprofessioner.
Arbetsformer
Undervisningen består av interaktiva föreläsningar, workshops, fallstudier, seminarier, där studenterna arbetar tillsammans i interprofessionella grupper, samt ett självständigt projektarbete där det interprofessionella perspektivet beaktas.
Examination
Kursen examineras genom deltagande i diskussioner vid seminarier och genom individuell skriftlig inlämningsuppgift där det interprofessionella perspektivet på hållbar utveckling beaktas.
Obligatoriskt deltagande
Seminarier är obligatoriska. Frånvaro från obligatoriska moment kompenseras genom skriftlig inlämningsuppgift, vars form specificeras av kursledaren vid kursstart.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Maidenhead : Open univ press, 2006 - 221 s. ISBN:0-335-21841-5 LIBRIS-ID:10126728 Sök i biblioteket