Hållbar utveckling inom hälso- och sjukvård, 7,5 hp
Sustainable Development in Healthcare, 7,5 credits- Kurskod
- 2XX028
- Kursens benämning
- Hållbar utveckling inom hälso- och sjukvård
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Folkhälsovetenskap
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Medverkande institutioner
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Institutionen för laboratoriemedicin
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2012-04-13
- Reviderad av
- Styrelsen för utbildning
- Senast reviderad
- 2014-10-23
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2015
Särskild behörighet
Minst 120 hp inom hälso- och sjukvård eller medicin. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A.
Mål
Efter kursen ska studenten kunna:
- Beskriva begreppet hållbar utveckling (dess utveckling och innehåll)
- Förklara samband mellan hälsa, sjukdom och olika aspekter av hållbar utveckling (ekologi, ekonomi och socialt)
- Redogöra för förväntade hälsoeffekter av klimatförändringar samt diskutera hur dessa kan förebyggas och bemötas.Analysera metoder och strategier – nationellt såväl som internationellt – för att minska miljöbelastningen från och på människan och hälso-/sjukvården
- Analysera och reflektera kring hur samverkan mellan olika professioner och hälso- och sjukvårdens organisation bidrar till ökad säkerhet och förbättrad hälsa utifrån det hållbara utvecklingsperspektivet (från samverkan mellan professioner till internationella samarbetsavtal). Förklara samband mellan hälsa, sjukdom och olika aspekter av hållbar utveckling samt kunna föra en dialog kring dessa begrepp med beaktande av olika hälsoprofessioners kompetenser och erfarenheter
Innehåll
Kursen utgår ifrån begreppet hållbar utveckling och dess tre dimensioner: den ekonomiska, den sociala och den ekologiska. Ekosystem och "planetary boundaries", ekonomiska tillväxt- och utvecklingsteorier liksom sociala aspekter (bl.a. Mänskliga rättigheter, lokal förankring) diskuteras utifrån hur de interagerar. Ramverket för kursens diskussioner är således systemteori: olika aspekter av hållbar utveckling bearbetas utifrån hur dessa relaterar till varandra; olika tider; samhälleliga nivåer (från individ, lokal, regional till global nivå).
Kursens andra del behandlar den hållbara utvecklingens betydelse för hälso- och sjukvårdens organisation, liksom hur arbetet för hållbara hälso- och sjukvårdssystem kan se ut och formuleras, utifrån ett interprofessionellt perspektiv I den avslutande delen konkretiseras begreppsdiskussionerna i ett antal fallstudier, vilka konkret bearbetar hur arbetet för hållbar utveckling operationaliseras inom svensk och internationell hälso- och sjukvård från ett interprofessionellt perspektiv. Exempel på sådana fallstudier kan vara ”Hälsoeffekter av klimatförändringar - risker och åtgärder”, ”Hälsa på (jäm)lika villkor”, ”Prevention visavi sjukvård”, ”Betydelsen av hälso- och sjukvårdens organisering för en hållbar folkhälsa”, ”Förutsättningar för en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar arbetsplats” Fallstudierna kan variera beroende på föreläsarna och syftar till att exemplifiera hur främjandet av hållbar utveckling kan konkretiseras inom ramen för olika hälso-/sjukvårdsprofessioner.
Arbetsformer
Undervisningen består av interaktiva föreläsningar, workshops, fallstudier, seminarier, där studenterna arbetar tillsammans i interprofessionella grupper, samt ett självständigt projektarbete där det interprofessionella perspektivet beaktas.
Examination
Kursen examineras genom deltagande i diskussioner vid seminarier och genom individuell skriftlig inlämningsuppgift där det interprofessionella perspektivet på hållbar utveckling beaktas.
Obligatoriskt deltagande
Seminarier och studiebesök är obligatoriska. Frånvaro från obligatoriska moment kompenseras genom skriftlig inlämningsuppgift, vars form specificeras av kursledaren vid kursstart.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut, 2005 - 284 s. ISBN:91-7257-330-9 LIBRIS-ID:9890005 URL: Länk Sök i biblioteket
2011 URL: Länk Ingår i: Journal of internal medicine JIM : from genes and molecules to patients!
Institutionen för folkhälsovetenskap, URL: Länk