Hållbar utveckling inom hälso- och sjukvård, 7,5 hp
Sustainable Development in Healthcare, 7,5 credits- Kurskod
- 2XX028
- Kursens benämning
- Hållbar utveckling inom hälso- och sjukvård
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Folkhälsovetenskap
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Medverkande institutioner
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Institutionen för laboratoriemedicin
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2012-04-13
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden GPH
- Senast reviderad
- 2020-10-05
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2020
Särskild behörighet
Minst 120 hp inom hälso- och sjukvård eller medicin. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A.
Mål
Efter kursen ska studenten kunna:
- Beskriva begreppet hållbar utveckling och FN:s Globala Mål för Hållbar Utvecklig enligt Agenda 2030
- Redogöra för förväntade effekter bland annat på hälsan av de stora hållbarhetsutmaningarna samt diskutera hur dessa kan förebyggas och bemötas
- Analysera och reflektera kring hur samverkan mellan olika professioner och hälso- och sjukvårdens organisation bidrar till ökad säkerhet och förbättrad hälsa utifrån det hållbara utvecklingsperspektivet
- Förklara samband mellan hälsa, psykologiska aspekter och olika aspekter av hållbar utveckling och diskutera hur samarbetet och tilliten mellan människor och mellan olika professioner kan främjas.
Innehåll
Kursen utgår ifrån begreppet hållbar utveckling och dess tre dimensioner: den ekonomiska, den sociala och den ekologiska. Ekosystem och "planetary boundaries", ekonomiska tillväxt- och utvecklingsteorier liksom sociala aspekter (bl.a. mänskliga rättigheter, lokal förankring, psykologiska aspekter, diskutera bl a i avseende på hur de interagerar). Ramverket för kursens diskussioner är systemteori: De globala hållbarhetsutmaningarna karaktäriseras av komplexa ekologiska, ekonomiska och sociala system. För att bemöta dessa globala utmaningar behöver vi utveckla hållbart ledarskap, bl a inom hälso-/sjukvården, som tar hänsyn till planetens, samhällets, organisationers, andras och våra egna behov.
Kursens andra del behandlar olika politiska modellers betydelse för hälso- och sjukvårdens organisation, liksom hur arbetet för hållbara hälso- och sjukvårdssystem kan se ut och formuleras, utifrån ett interprofessionellt perspektiv. Arbetet med dessa frågor innebär ett utforskande och kritisk examination och diskussion även på en individuella nivå - en bearbetning av våra värderingar, normer, samt kognitiva, emotionella och beteendemässiga vanor.I den avslutande delen konkretiseras begreppsdiskussionerna i ett antal fallstudier, vilka bearbetar hur arbetet för hållbar utveckling operationaliseras inom svensk och internationell hälso- och sjukvård från ett interprofessionellt perspektiv. Exempel på sådana fallstudier kan vara "Hälsoeffekter av klimatförändringar - risker och åtgärder", "Betydelsen av tillit för hållbara samhällen - hur främjar vi tilliten på en individuell och organisatorisk nivå?", "Hälsa på (jäm)lika villkor", "Förutsättningar för en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar arbetsplats" Fallstudierna kan variera beroende på föreläsarna och syftar till att exemplifiera hur främjandet av hållbar utveckling kan konkretiseras inom ramen för olika hälso-/sjukvårdsprofessioner.
Arbetsformer
Undervisningen består av interaktiva föreläsningar, workshops, fallstudier, seminarier, där studenterna arbetar tillsammans i interprofessionella grupper, samt ett självständigt projektarbete där det interprofessionella perspektivet beaktas.
Examination
Kursen examineras genom deltagande i diskussioner vid seminarier och genom individuell skriftlig inlämningsuppgift där det interprofessionella perspektivet på hållbar utveckling beaktas.
Obligatoriskt deltagande
Seminarier är obligatoriska. Frånvaro från obligatoriska moment kompenseras genom skriftlig inlämningsuppgift, vars form specificeras av kursledaren vid kursstart. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 135 sidor ISBN:9789144121871 LIBRIS-ID:22451040 Sök i biblioteket