Exponering, riskbedömning och intervention, 7,5 hp
Exposure, Assessment and Intervention, 7,5 credits- Kurskod
- 3AH022
- Kursens benämning
- Exponering, riskbedömning och intervention
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Arbete och hälsa
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutet för miljömedicin
- Beslutande organ
- Programnämnd 5
- Datum för fastställande
- 2014-03-19
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden IMM
- Senast reviderad
- 2021-10-04
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2022
Särskild behörighet
Arbetsterapeut- eller fysioterapeut/sjukgymnastexamen om 180 hp eller kandidatexamen i arbetsterapi eller fysioterapeut/sjukgymnastik.
Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursen syftar till att ge kursdeltagaren insikt och praktisk kunskap om strategier och metoder för att mäta och riskbedöma fysisk och psykisk exponering, samt kännedom om arbetsplatsinriktade åtgärder i syfte att minska skadlig exponering.
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
Avseende kunskaper och förståelse
- beskriva exponering kopplade till besvär i rörelseorganen,
- beskriva allmänna åtgärder som minskar exponeringen i arbetsmiljön,
Avseende färdighet och förmåga
- praktiskt tillämpa metoder för mätning av fysisk och psykosocial exponering i olika arbetsmiljöer,
- genomföra ergonomiska riskbedömningar och utifrån dessa föreslå och motivera specifika ergonomiska åtgärdsförslag,
- rapportera riskbedömningsresultat skriftligen och muntligen,
- motivera val av riskbedömningsmetod,
Avseende värderingsförmåga och förhållningssätt
- kontrastera metoder avseende noggrannhet, tillförlitlighet och tidsåtgång,
- reflektera över möjligheter och hinder vid implementering av ergonomiska åtgärder.
Innehåll
Kursen omfattar teori och praktik om mätstrategier och metoder (tekniska mätinstrument, observationsmetoder samt enkäter) för att mäta fysisk och psykosocial exponering i arbetet. Vidare ingår ergonomisk analys och riskbedömning inom belastningsergonomi på både individ- och organisationsnivå samt planering och implementering av ergonomiska åtgärder. Kursen behandlar även preventiva strategier och åtgärder rörande besvär från rörelseorganen vid psykosocial exponering.
Arbetsformer
Utbildningen utgörs av distansundervisning och omfattar webbaserad undervisning, föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, grupparbeten och enskilt arbete.
Obligatorisk närvaro kan förekomma vid vissa undervisningsmoment.
Examination
Examination sker genom individuell, skriftlig tentamen, skriftliga inlämningsuppgifter samt muntlig redovisning i seminarieform.
Betygsskalan är Underkänd/Godkänd/Väl godkänd.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning samt utifrån utvärderingsrutiner inom magisterprogrammet i arbete och hälsa.
Litteratur och övriga läromedel
Kurslitteratur
Ytterligare litteratur, i form av t.ex. vetenskapliga artiklar, föreskrifter, och rapporter tillkommer.
Obligatorisk litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 373 s. ISBN:978-91-44-04626-6 LIBRIS-ID:11200722 Läshänvisning: Kapitel 1-8 Sök i biblioteket
2. uppl. : Stockholm : Prevent, 2011 - 740 s. ISBN:978-91-7365-110-3 (inb.) LIBRIS-ID:12237276 Läshänvisning: Kapitel 9-10 Sök i biblioteket
4:e upplagan : Stockholm : Arbetslivsinstitutet, 2003 Tillhandahålls vid kursstart.
3. ed. : Boca Raton, Fla. : Taylor & Francis, 2005 - 1026 s. ISBN:0-415-26757-9 LIBRIS-ID:9869165 Läshänvisning: Tillhandahålls vid kursstart Sök i biblioteket
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 292 s. ISBN:978-91-44-05713-2 LIBRIS-ID:12323542 Läshänvisning: Kapitel 1-3, 9. Appendix 1, 2, 6, 7 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
Stockholm : Arbetslivsinstitutet, 2001 - 87 s. ISBN:91-7045-606-2 LIBRIS-ID:10088679 URL: http://hdl.handle.net/2077/4265 Sök i biblioteket
2. ed. : Philadelphia : Mosby Elsevier, cop. 2007 - xiii, 428 p. ISBN:978-0-323-02622-2 LIBRIS-ID:11911783 Sök i biblioteket
New York, N.Y. : CRC Press, cop. 2005 - Ca 1000 s. (var. pag.) ISBN:0-415-28700-6 LIBRIS-ID:8901065 Sök i biblioteket
1. uppl. : Solna : Arbetsmiljöverket, 2005 - 138 s. ISBN:91-7464-457-2 LIBRIS-ID:9995612 Läshänvisning: Hela boken Sök i biblioteket
3. ed : London : Taylor & Francis, 2006 - 332 s. ISBN:0-415-28520-8 LIBRIS-ID:9790197 Läshänvisning: Kapitel 1-6 Sök i biblioteket
Vetenskapliga artiklar
Cochrane Database of Systematic Reviews 2011, Issue 4., 2011 Kan sökas och laddas ner via databasen "Cochrane Library", som du hittar bland databaser listade på kib.ki.se. Glöm inte att logga inpå KIB först!
Scand J Work Environ Health. 2010 Jan;36(1):3-24., Kan sökas och laddas ner via PubMed. Glöm inte att logga in på KIB först!
Occupational Medicine. 2005;55:190199.,
Occup Environ Med. 2010 Apr;67(4):277-85.,
Appl Ergon. 2008 May;39(3):342-58.,
Ergonomics. 2010 Oct;53(10):1153-66.,
Implement Sci. 2010 Aug 24;5:64.,