Kursplan för

Ledarskap och organisationsutveckling 1, 30 hp

Leadership and Organization Development 1, 30 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2018.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT17 , VT18 , HT18 , HT19 , HT20 , VT21
Kurskod
9C7035
Kursens benämning
Ledarskap och organisationsutveckling 1
Hp
30 hp
Utbildningsform
Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde 
Medical Management 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden LIME
Datum för fastställande
2017-03-30
Reviderad av
Utbildningsnämnden LIME
Senast reviderad
2018-05-24
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2018

Särskild behörighet

För tillträde till kursen krävs minst 120 hp inom vilka det ska ingå en kandidat- eller yrkesexamen inom hälso- och sjukvård, tandvård, social omsorg eller annan människovårdande verksamhet. Därutöver krävs minst 2 års yrkeserfarenhet inom nämnda verksamhetsområden (styrks med tjänstgöringsintyg). Alternativt krävs examen om minst 180 hp samt minst 2 års yrkeserfarenhet med arbetsledande uppgifter inom hälso- och sjukvård, tandvård, social omsorg eller annan människovårdande verksamhet (styrks med tjänstgöringsintyg). Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Syftet med kursen är att utifrån grundläggande teori och ett vetenskapligt förhållningssätt:

  • utveckla deltagarnas förmåga att förstå relationen mellan att vara i person och roll i relation till organisationens mål och övergripande syfte
  • att utveckla deltagarnas kompetens och identitet som chef/ledare
  • att utifrån teoribildning inom ämnesområdet studera organisationers uppbyggnad samt förstå hur organisationer förhåller sig till sin omvärld 

Ledarskap och organisering behandlas utifrån ett utvecklings- och förändringsperspektiv.

Moment 1: Ledarskap och organisation
Kunskap och förståelse
Efter genomgången delkurs ska kursdeltagaren kunna:

  • förstå ledarskap, organisation och mangement utifrån ämnesområdets vetenskapliga grund
  • beskriva olika sätt att se på ledarskap, organisation och arbete
  • förstå sina egna personliga resurser i ledarskapet  

Färdighet och förmåga
Efter genomgången delkurs ska kursdeltagaren kunna:

  • analysera den egna organisationens värderingar och policyarbete
  • se samband mellan den egna praktiken och aktuella forskningsfrågor inom Medical management

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången delkurs ska kursdeltagaren kunna:

  • kritiskt granska förhållningssätt och etik i ledarskapet
  • ha förmåga att tillägna sig ett vetenskapligt förhållningssätt för vidare studier av ledarskap, organisation och management 

Moment 2: Organisation, styrning och organisering
Kunskap och förståelse
Efter genomgången delkurs ska kursdeltagaren kunna:

  • orientera sig om metoder för forskning inom organisation och ledarskap
  • förstå innebörden av chefens personal- och arbetsmiljöansvar
  • förstå betydelsen av delaktighet och medarbetarskap i relation till ledarskap 

Färdighet och förmåga
Efter genomgången delkurs ska kursdeltagaren kunna:

  • tillämpa grundläggande organisationsteori och genomföra en organisationsanalys inom sin egen organisation
  • beskriva hur ledning och management påverkas av det politiska styrningsförhållandet inom vilket organisationen arbetar

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången delkurs ska kursdeltagaren kunna:

  • kritiskt granska sin egen organisations lednings- och styrsystem
  • kritiskt analysera organisationens processer i förhållande till kontext och omvärld 

Moment 3: Ledarskap - personlig utveckling
Kunskap och förståelse
Efter genomgången delkurs ska deltagaren kunna:

  • redogöra för grundläggande teori om ledarskap, grupprocesser och interpersonell dynamik
  • förstå kommunikationens och retorikens betydelse i ledarskap 

Färdighet och förmåga
Efter genomgången delkurs ska deltagaren kunna:

  • undersöka, kritiskt granska och utveckla sin egen ledaridentitet
  • problematisera och granska sitt eget operativa ledarskap
  • förstå och ta sin roll på ett professionellt sätt 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången delkurs ska deltagaren kunna:

  • värdera och analysera det egna ledarskapets betydelse i mellanmänskliga relationer
  • kritiskt värdera och problematisera teorier inom ledarskap och management 

Moment 4: Ledarskap och förändringssarbete
Kunskap och förståelse
Efter genomgången delkurs ska kursdeltagaren kunna:

  • beskriva grundläggande teorier och modeller för förändring och lärande i organisationer
  • beskriva teorier och modeller för utvärdering
  • urskilja vanligt förekommande psykologiska fenomen kopplade till utvecklings- och förändringsprocesser på individ-, grupp- och organisationsnivå
  • identifiera hinder och möjligheter i förändringsarbete
  • förstå ledarskapets betydelse i förändringsarbete

Färdighet och förmåga
Efter genomgången delkurs ska deltagaren kunna:

  • tillämpa olika metodologiska angreppssätt vid förändringsarbete
  • formulera och kritiskt granska en projektplan för lokalt utvecklings- och förändringsarbete
  • planera för utvärdering av ett lokalt utvecklings- och förändringsarbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången delkurs ska deltagaren kunna:

  • beskriva, diskutera och värdera val av metod för genomförande av lokalt utvecklings- och förändringsarbete 

Innehåll

Kursen är uppdelad i fyra moment.

Ledarskap och organisation, 7.5 hp

Betygsskala: GU

Moment 1 behandlar: Idéhistoriska perspektiv på organisation och arbete Människosyn, värderingar, samhällsförändringar och policyarbete Kunskapssyn och vetenskapligt förhållningssätt inom ledarskap och organisation Etik och förhållningssätt i ledarskapet Aktuell forskning inom Medical management

Organisation, styrning och organisering, 7.5 hp

Betygsskala: GU

Moment 2 behandlar: Organisationsteori och organisationsförståelse Granskning av vetenskapliga artiklar Styrsystem, beslutsformer och förvaltning Ledning och management Ledarskap, medarbetarskap och delaktighet Chefens personal- och arbetsmiljöansvar

Ledarskap - personlig utveckling, 7.5 hp

Betygsskala: GU

Moment 3 behandlar: Ledarskap och organisationsteori Kommunikation och retorik Ledarskap och gruppdynamik Det operativa ledarskapet Personligt ledarskap och ledaridentitet

Ledarskap och förändringsarbete, 7.5 hp

Betygsskala: GU

Moment 4 behandlar: Teori om organisationsförändring Förändringsprocesser på individ-, grupp- och organisationsnivå Ledarskap vid förändring Utvecklings- och lärandeprocesser hos individer och grupper Projektplanering Metoder för lokalt utvecklings- och förändringsarbete Utvärdering

Arbetsformer

Moment 1 och 2: Arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier (t ex litteratur- och reflektionsseminarier), workshops med teori och tillämpningsövningar, fältstudier, gruppövningar samt individuella uppgifter.

Moment 3: Arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier (t ex litteratur- och reflektionsseminarier), workshops med teori och tillämpningsövningar, fältstudier, gruppövningar och individuella uppgifter, samt tillämpningsgrupper i ledarskap och organisation.

Moment 4: Arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier, handledning samt en fältstudie där deltagarna tillämpar sina kunskaper och förmågor genom att lägga upp en projektplan för ett lokalt utvecklings- och förändringsarbete i den egna organisationen.

I samtliga moment bygger det pedagogiska upplägget på att genomgående och systematiskt under kursen koppla samman betydelsen av personlig erfarenhet, reflektion, teoretisk kunskap och praktisk handling.

Examination

Moment 1 examineras genom en individuell skriftlig fältstudie över de synsätt och värderingar som förekommer i den egna organisationen och dess policys samt genom muntlig redovisning av obligatorisk kurslitteratur vid litteraturseminarier.

Obligatoriskt deltagande: Undervisningen ges under några få, sammanhängande tillfällen per termin och förutsätter obligatoriskt deltagande. Vid eventuell frånvaro bedömer kursledaren om, och i så fall hur, frånvaro kan kompenseras.
 
Moment 2 examineras genom en individuell organisationsanalys (fältstudie) som redovisas skriftligt och muntligt, aktivt deltagande i artikelseminarium samt muntlig redovisning av obligatorisk kurslitteratur vid litteraturseminarier.

Obligatoriskt deltagande: Undervisningen ges under några få, sammanhängande tillfällen per termin och förutsätter obligatoriskt deltagande. Vid eventuell frånvaro bedömer kursledaren om, och i så fall hur, frånvaro kan kompenseras.
 
Moment 3 examineras genom en individuell, skriftlig analysuppgift av det egna ledarskapet samt genom muntlig redovisning av obligatorisk kurslitteratur vid litteraturseminarier.

Obligatoriskt deltagande: Undervisningen ges under några få, sammanhängande tillfällen per termin och förutsätter obligatoriskt deltagande. Vid eventuell frånvaro bedömer kursledaren om, och i så fall hur, frånvaro kan kompenseras.
 
Moment 4: Momentet examineras genom en individuell skriftlig plan för ett lokalt utvecklings- och förändringsarbete som redovisas skriftligt i rapportform och muntligt vid ett granskningsseminarium, samt genom att vara opponent för andra kursdeltagares rapporter.

Obligatoriskt deltagande: Undervisningen ges under några få, sammanhängande tillfällen per termin och förutsätter obligatoriskt deltagande. Vid eventuell frånvaro bedömer kursledaren om, och i så fall hur, frånvaro kan kompenseras.

Eventuella ytterligare tillfällen till examination för kursdeltagare som inte deltar vid examinationstillfället eller inte får godkänt resultat, regleras av avtalet om uppdragsutbildning.

Övriga föreskrifter

Plagiatkontroll
Alla skriftliga examinationer genomgår plagiatkontroll

Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Litteratur och övriga läromedel

Moment 1, Ledarskap och organisation

Jacobsen, Dag Ingvar; Thorsvik, Jan Hur moderna organisationer fungerar
Sandahl, Christer; Falkenström, Erica; Knorring, Mia von Chef med känsla och förnuft : om professionalism och etik i ledarskapet 2:a
Sociala relationer i arbetslivet : studier från föränderliga arbetsplatser Härenstam, Annika; Bejerot, Eva
Sohlberg, Peter; Sohlberg, Britt-Marie Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod
Larsson, Gerry; Lundin, Josi; Zander, Ann Ledarskapsmodellen : konsten att matcha individuella och organisatoriska förutsättningar
Vetenskapliga artiklar tillkommer

Moment 2, Organisation, styrning och organisering

Arbetsgrupper : från gränslösa team till slutna rum Thylefors, Ingela
Jacobsen, Dag Ingvar; Thorsvik, Jan Hur moderna organisationer fungerar
Tengblad, Stefan Medarbetarskap :från ord till handling!
Sohlberg, Peter; Sohlberg, Britt-Marie Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod
Vetenskapliga artiklar tillkommer

Moment 3, Ledarskap - personlig utveckling

Ekstam, Kjell Handbok i konflikthantering
Sandahl, Christer; Falkenström, Erica; Knorring, Mia von Chef med känsla och förnuft : om professionalism och etik i ledarskapet 2:a
Wheelan, Susan A. Att skapa effektiva team : en handledning för ledare och medlemmar
Sohlberg, Peter; Sohlberg, Britt-Marie Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod
Vetenskapliga artiklar tillkommer

Moment 4, Ledarskap och förändringsarbete

Marttala, Anders; Karlsson, Åke Projektboken :metod och styrning för lyckade projekt
Yukl, Gary A. Ledarskap i organisationer Kaulio, Matti
Sandberg, Bo; Faugert, Sven Perspektiv på utvärdering
Sohlberg, Peter; Sohlberg, Britt-Marie Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod
Vetenskapliga artiklar tillkommer