Kursplan för

Dialektisk beteendeterapi och dess kliniska tillämpning, 15 hp

Dialectical Behaviour Therapy in Clinical Practice, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2015.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT15 , VT18 , HT19 , VT20 , VT21 , VT23
Kurskod
9K8067
Kursens benämning
Dialektisk beteendeterapi och dess kliniska tillämpning
Hp
15 hp
Utbildningsform
Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2015-08-27
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2015

Särskild behörighet

Grundläggande psykoterapiutbildning.

Mål

Kursens syfte är att ge teoretiska och praktiska kunskaper i dialektisk beteendeterapi (DBT) och dess tillämpning inom hälso- och sjukvården och av andra aktörer som har i uppdrag att erbjuda behandling för den aktuella patientgruppen.

Kunskap och förståelse
Efter att ha genomgått kursen ska deltagarna kunna:

  • redogöra för diagnosen emotionellt instabil personlighetstörning/borderline personlighetsstörning och dess symtom
  • redogöra för behandlingsinterventionerna i DBT
  • redogöra för den biopsykosociala teorin, det dialektiska tänkandet inom DBT och metodens förankring i inlärningspsykologiska och kognitiva principer
  • reflektera över vilka organisatoriska förutsättningar som är lämpliga för DBT-behandling

Färdigheter och förmågor
Efter att ha genomgått kursen ska deltagarna kunna:

  • visa förmåga att i färdighetsträning i grupp och individualterapi tillämpa DBTs olika strategier och metoder, såsom fallkonceptualisering, dialektiska strategier, kedjeanalys, telefonstöd och teamkonsultation

Värderingar och förhållningssätt
Efter att ha genomgått kursen ska deltagarna kunna:

  • redogöra för och reflektera kring de grundläggande DBT-principernas betydelse när det gäller bemötande och förhållningssätt till den aktuella patientgruppen uppvisar.

Innehåll

Kursen är uppdelad i tre delar enligt följande:

  • Del A: Teoretisk och praktisk förankring i inlärningspsykologi, kognitiv psykoterapi, zenbuddistisk tillämpning samt aktuella forskningsrön gällande DBT.
  • Del B: Tillämpning av teori, behandlingsprinciper och behandlingsstruktur inom DBT fördjupas genom föreläsningar och interaktiva övningar. Särskild vikt läggs vid att fördjupa förmågan att inta ett dialektiskt förhållningssätt, genomföra färdighetsträning samt förstå och tillämpa emotionsreglering och kedjeanalys.
  • Del C: Implementering, organisatoriska dilemman och handledning. Denna del sker som en form av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Centralt för momentet är integration av teori och praktik av DBT i klinisk verksamhet. Handledning sker gruppvis och syftar till att integration och implementering i klinisk miljö ska underlättas och göras på ett metodtroget sätt. 

Arbetsformer

Kursen är uppbyggd på följande sätt:

  • Del A som är ett teoretiskt moment och består av föreläsningar, seminarier samt självstudier av kurslitteratur.
  • Del B innebär övningar i att tillämpa teorin och praktiskt öva på utförandet av specifika tekniker och metoder i DBT. Detta sker i forma av gruppövningar, rollspel, seminarier och videoillustrationer.
  • Del C sker genom eget arbete med att tillämpa DBT med patienter på arbetsplatsen och via handledning.  

Examination

Kursens teori examineras i form av skriftlig tentamen, muntliga seminarier, gruppövningar och rollspel.
Bedömning av kursdeltagarnas färdigheter i att tillämpa DBT-specifika tekniker sker via inspelade DBT-sessioner, deltagande i diskussioner kring aktuella patienter samt i rollspel.
Minst en fallkonceptualisering utifrån DBT ska bedömas i skriftlig form samt muntligt redogöras för i handledningsgruppen.  
För att examinerande delar ska vara aktuella för bedömning måste de ha inkommit före deadline, vilket anges i schema i samband med kursstart. Vid praktiska tillämpningsseminarier är närvaro obligatoriskt och aktivt deltagande krävs.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Webbaserade läromedel

Webbaserad utbildning om självskadebeteende. Basmodul, modul för öppenvård och för heldygnsvård. www.nationellasjalvskadeprojektet.se

Litteratur

Fruzetti, A.; Shenk, C.; Hoffman, P.D. Family interaction and the development of borderline personality disorder: A transactional model. (2005) :17, s. 1007-1030

Linehan, Marsha M. Cognitive-behavioral treatment of borderline personality disorder
Linehan, Marsha M. Dialektisk beteendeterapi : färdighetsträningsmanual
Linehan, Marsha M.; Linehan, Marsha. DBT skills training manual
Linehan, Marsha. DBT skills training handouts and worksheets
Ramnerö, Jonas; Törneke, Niklas Beteendets ABC : en introduktion till behavioristisk psykoterapi
Artiklar och annat material kan tillkomma utifrån anvisningar.