Det började som ett sommarjobb för forskarstudenten Caroline Schagerholm

Caroline Schagerholm är doktorand på KI och även aktiv som ordförande i föreningen; Studenter i Forskning. Enligt henne är nyfikenhet och ett engagemang för forskning viktigt om man är intresserad av att doktorera. För henne utvecklades sommarjobbet till den doktorandtjänst hon har idag.

Namn: Caroline Schagerholm
Baserad: Stockholm
Examen: Läkarexamen VT20
Nuvarande roll: Doktorand på institutionen för onkologi-patologi

Stipendiat Carl Tullus Minnesfond

Hur gick det till när du blev doktorand?

Jag har forskat i den gruppen jag nu är doktorand i i snart fem år. Det började som ett sommarjobb och jag har allteftersom fått mer och mer erfarenhet och därmed mer ansvar – vilket är kul! Jag registrerades under min sista termin på läkarprogrammet.

Vad forskar du om?

Jag forskar på bröstcancer och specifikt på vad som kan vara orsaken till att vissa svarar på och andra blir resistenta mot en av de vanligaste behandlingarna – antihormonell terapi.

När började du intressera dig för forskning?

Jag har nog egentligen hela tiden velat forska och började i en forskningsgrupp redan min första termin på läkarprogrammet. När jag var liten ville jag bli uppfinnare och jag har via utbildningar, anställningar och engagemang tagit mig till där jag är idag.

Hur ser en vanlig dag ut för dig?

I dagsläget doktorerar jag på 100%, vilket man då skulle kunna tro gör att det blir lätt att svara på frågan men det är väldigt olika. Antingen kan jag stå på labbet, analysera data, hålla i presentationer eller gå en doktorandkurs, men jag gillar variationen.

Vad har du för mål i framtiden?

Jag ser väldig mycket fram emot att kunna tillämpa forskning i min kliniska verksamhet framöver. För mig är det hela poängen, att kunna vara med och förbättra hur vi hjälper människor – både genom att vara med kliniskt och vårda, men också via att analysera samband på en större skala i forskningen. Det fina är också att man kan ta med båda aspekterna i varandra och jag tror verkligen man blir en bättre kliniker av att forska och vice versa.

Har du några tips du vill ge till de studenter som funderar på att ge sig in i forskningsvärlden?

Testa! Det viktigaste enligt mig är att vara nyfiken och intresserad. Du lär dig garanterat något även om du sedan känner att det inte är för dig i längden. Leta igenom de områden du är intresserad av och kontakta de forskare du skulle vilja bli handledd av. Viktigt att poängtera är varför du är intresserad och att du har lite tålamod med svaren (många forskare har väldigt aktiva mailkorgar). Fler tips finns även samlade på Studenter i Forsknings webbsida. Lycka till!

Amanda Nelzén
2023-10-25