För dig som är student på Tandläkarprogrammet Ansökningsprocess utbytesstudier

Här finns information om hur du ansöker om utbytesstudier på tandläkarprogrammet.

Nicolas Raymond, se more images from Nicolas Raymond on http://freestock.ca/flags_maps_g80-world_map__abstract_acrylic_p2970.html
World map, see more images from Nicolas Raymond on http://freestock.ca/flags_maps_g80-world_map__abstract_acrylic_p2970.html

Förbered dig 

Varje år under våren anordnar den internationella kommittén (SAMINK) på Institutionen för odontologi ett informationsmöte om utbytesstudier. Där får du allmän information om programmen och hur du ska göra när du söker.

Informationsmötet, den så kallade Internationaliseringsdagen, hålls fredagen den 11 april 2025 kl. 13:30 i rum 4U. Inbjudan har skickats till studenter som går termin 8 på tandläkarprogrammet.

Du kan även hitta mer information om att studera utomlands här och genom att ta del av tidigare studenters utbytesrapporter. Bestäm dig för vart du vill åka och om möjligt vilka kurser du vill läsa innan du söker. Har du fler frågor kring utbyte kan du vända dig till Åsa Landes som är internationell studenthandläggare.

Ansök om plats

Ansökan görs helt elektroniskt. Följ instruktionerna noggrant; en ofullständig eller sent inkommen ansökan kan leda till att den inte behandlas. 

Ansökan om utbytesstudier görs i systemet Mobility-Online. Först fyller du i bl.a. dina personuppgifter, information om dina nuvarande studier, vilken termin och vilket ämnesområde du planerar att studera utomlands. Du kan ange upp till 6 alternativa universitet i den ordning som du prioriterar. 

När du har skickat in din ansökan får du ett automatiskt e-postmeddelande med en länk att följa för att ladda upp dina bilagor direkt i Mobility-Online. Bilagorna ska vara i PDF format.

Bilagor:

  • Resultatintyg från LADOK, på engelska. Detta tar du ut själv via Ladok.  Ett krav för att en ansökan om utbytesstudier ska behandlas är att du är godkänd i alla kurser från termin 1 till och med termin 8 på tandläkarprogrammet vid tiden för sista ansökningsdagen.
  • Curriculum Vitae (CV) - på engelska eller svenska. Ett CV beskriver en persons meriter såsom utbildningar, anställningar, kurser, föreningserfarenheter, språkkunskaper. Ditt CV ska vara välskrivet i omvänd kronologisk ordning (den senaste aktiviteten/erfarenheten etc först) och lätt att förstå. Du behöver inte skicka med några intyg, men ska vara beredd att visa dem på begäran. Vi kommer inte att skicka vidare ditt CV till partneruniversitetet.
World map on table
Fotograf: Beatrice Johansson Foto: Beatrice Johansson

Urval och nominering

Urvals- och nomineringsprocessen sker i fyra steg.

  1. Din ansökan i Mobility-Online ses först över så att den är komplett och att du uppfyller kraven på godkända kurser termin 1-8.
  2. Om ansökan är komplett och du uppfyller kraven på godkända kurser så kallas du till en kort intervju på engelska där du ska kunna motivera varför du vill åka på utbyte. Om du inte genomför intervjun kommer du inte att gå vidare i urvalsprocessen.
  3. Efter genomförd intervju granskar internationaliseringsansvarig, i samråd med vissa ledamöter (ej studenter) i SAMINK, din ansökan. En samlad bedömning görs enligt följande kriterier (ej noterade i prioriteringsordning).
  • Språkkunskaper - att du behärskar undervisningsspråket vid det utländska universitetet eller har en plan för hur nödvändiga språkkunskaper ska inhämtas.
  • God representant - att du är en god representant för KI. Som utbytesstudent från KI representerar du KI vid värduniversitetet. Du blir lite av den bild värduniversitetet gör sig av Karolinska Institutet, och också en garanti för fortsatt studentutbyte. Läs mer om vad KI förväntar sig av dig när du representerar KI utomlands.
  • Främjande arbete för KI:s utbildningar - om du utfört ideellt arbete vid sidan av studierna för att främja KI:s utbildningar, t.ex. att som OF:s representant ha arbetat i utbildningsnämnden eller andra organ inom KI, varit ambassadör och/eller fadder, varit engagerad i Öppet Hus och dylikt.
  • Annat engagemang - även andra engagemang och meriter av intresse, som t.ex. annan föreningsverksamhet.
  • Forskning inom relevant område. 

Alla sökande rangordnas sedan. Det är internationaliseringsansvarig som fattar det formella beslutet om rangordningen. 

4. Efter det att rangordningen är genomförd så fördelas platserna i turordning; när det blir din tur på listan blir du nominerad till det universitet som du prioriterat högst och där det fortfarande finns lediga platser kvar. Om alla platser är fyllda, så tilldelas du en reservplacering.

Så snart beslutet är fattat meddelas du via e-post om resultatet (alla som ansökt meddelas). Om du erbjuds en plats så får du en deadline att tacka ja/nej till platsen. Det är viktigt att du svarar på detta meddelande annars missar du din nomineringsplats. Viktigt är också att du eventuellt tackar nej så att vi kan erbjuda din plats till någon annan som står som reserv.

När du har tackat ja, meddelar den internationella handläggaren sin kontakt vid värduniversitetet att du är nominerad till utbytesstudier.

Därefter kommer värduniversitetet att kontakta dig med information om hur du ansöker till dem. 

Illustration of refugees and a world map.
Illustration dowloaded from Pixabay, CC0. Foto: Pixabay CC0

Ansök till värduniversitetet

Du måste, när du har fått besked om att du har blivit nominerad till en utbytesplats, ansöka till värduniversitetet. Det är du själv som ansvarar för att ansökan till värduniversitetet är komplett och skickas iväg i tid, men du kan få hjälp av den internationella handläggaren.

  • Ta reda på värduniversitetets ansökningsprocedurer och sista ansökningsdag. De flesta universitet har information om ansökan för utbytesstudenter på sina webbplatser. Ansökan ser olika ut för olika universitet och det är viktigt att du så snart du vet att du är nominerad tar reda på hur ansökningsprocessen går till för just det universitetet.
  • I ansökan ingår att ange vilka kurser/VFU och projekt du önskar genomföra under ditt utbyte.
  • Börja med att ta reda på hur din termin ser ut vid KI och fundera sedan över hur ditt utbyte skulle kunna se ut utifrån det utbud som finns vid värduniversitetet. Det är också bra att läsa utbytesrapporter för att undersöka hur tidigare studenter har lagt upp sina utbyten.
  • Kontakta därefter internationaliseringsansvarig för att diskutera upplägget. Se till att få underskrifter på ditt Learning Agreement där de kliniska kurserna samt tidsperiod anges. När ni är överens skriver ni på Learning Agreement (endast för studier inom EU) och du skickar vidare till värduniversitetet för påskrift.
  • Skicka din ansökan till värduniversitetet.

Det är viktigt att du inte bokar resor eller boende utomlands förrän du har fått ett officiellt antagningsbesked (Letter of Acceptance) från värduniversitet, det är inte förrän då du har en definitiv utbytesplats.

När du kommer tillbaka från utbytet startar du tillgodoräknandeprocessen. Du kommer att få information i god tid om just detta steg.

Profile image

Åsa Landes

Internationell handläggare
+46852486092
Innehållsgranskare:
Åsa Landes
2025-03-21