Förlorat åtkomst till tvåstegsverifiering/Microsoft Authenticator
Om appen Microsoft Authenticator har slutat att fungera av någon anledning eller att du tex har tappat bort eller bytt telefon kan du följa guiden nedan för att återaktivera tvåstegsverifieringen.
För att kunna återaktivera tvåstegsverifieringen behöver du:
• Dator och internetåtkomst
• Mobiltelefon med möjligheten att installera appar
• Tillfälligt åtkomstpass som du beställer via ID-portalen med e-legitimation. Saknar du e-legitimation, kontakta Student-IT.
Tillfälligt åtkomstpass
Ett tillfälligt åtkomstpass låter dig logga in på ditt studentkonto utan att du behöver godkänna inloggningen med tvåstegsverifiering.
Åtkomstpasset är tidsbegränsat (1 timme per kod) och kan endast användas en gång.
Tänk på att du måste ha höjt tillitsnivån för att kunna beställa ett åtkomstpass.
OBS! Doktorander och anställda som inte har e-legitimation måste vända sig till IDAC-administratören på institutionen/avdelningen. Doktorander och anställda med e-legitimation kan göra detta själv genom att logga in på ID-portalen med e-legitimation för att få ett tillfälligt åtkomstpass.
Steg 1.
Gå till ID-Portalen, logga in med e-legitimation och klicka på "Återställ Microsoft Authenticator (MFA)" för att beställa ett åtkomstpass.
OBS! Du kommer se åtkomstpasset på skärmen, kopiera den!
Steg 2:
Öppna denna inloggningssida till Microsoft i din dators webbläsare. OBS! Använd en webbläsare du inte har använt tidigare eller rensa cachen i den webbläsare du använder.
Ange din student-e-postadress i inloggningsrutan och klicka sedan på "Nästa".
Steg 3:
Skriv/klistra in det tillfälliga åtkomstpasset du beställt via ID-Portalen.
Klicka sedan på "Logga in".
Observera att koden är tidsbegränsad (1 timme) och endast kan användas en gång.
Ser du inte detta alternativ?
Testa en annan webbläsare eller använd inkognitofönster.
Steg 4:
Du ska nu vara inloggad, och längst upp till vänster ska du se Karolinska Institutets logotyp.
Klicka på "Säkerhetsinformation" i listan till vänster.
Steg 5:
På denna sida kan du se och hantera dina verifieringsmetoder.
OBS! Tänk på att ta bort eventuella gamla verifieringsmetoder, t.ex. en borttappad eller gammal telefon som inte längre används.
Klicka sedan på knappen "Lägg till metod" för att lägga till en ny verifieringsmetod till ditt konto.
Steg 6:
När du lagt till metod så väljer du sedan att lägga till en "Autentiseringsapp".
Steg 7:
Öppna appen Microsoft Authenticator i din telefon.
Har du inte denna app på telefonen behöver du installera den från Google Play Store (Android) eller App Store (iPhone).
När du har öppnat appen på din telefon, klicka på "Nästa" på datorn.
Steg 8:
Du ska nu lägga till ditt konto i appen.
Är det första gången du öppnar appen får du möjlighet att lägga till ett konto direkt.
Klicka annars på pluset (+) uppe till höger för att lägga till nytt konto (iPhone), eller de tre prickarna uppe till höger, sedan "Lägg till konto" (Android).
Välj att lägga till "Arbete eller skolkonto" på telefonen, klicka sedan "Nästa" på datorn.
Steg 9:
På telefonen, välj "Skanna en QR-kod" efter du valt kontotyp.
Om appen ber om åtkomst till kameran så behöver detta godkännas för att komma vidare.
Steg 10:
Du ska nu se en QR-kod på datorn som du ska skanna med telefonen.
Kameran på telefonen ska också ha startat.
När du skannat QR-koden med telefonen så klickar du på "Nästa" på datorn.
Steg 11:
Du får nu ett meddelande på din telefon där du blir ombedd att godkänna inloggning för ditt konto.
Steg 12:
När du godkänt meddelandet visas nedan på datorn.
Klicka sedan på "Nästa" på datorn.
Om allt gått som det ska får du information på datorn om att allt är klart.
Vid inloggning kan du nu bli ombedd att godkänna inloggningen med din telefon.
Kontakt
Vid problem eller frågor är du välkommen att kontakta Student-IT.