Trådlöst nätverk Eduroam
På Karolinska Institutet kan du som student koppla upp dig mot det trådlösa nätverket Eduroam.
För att koppla upp dig mot nätverket behöver du följa instruktionerna nedan. Detta behöver du bara göra en gång och därefter kommer du automatiskt kopplas upp mot Eduroam när nätverket är tillgängligt.
Visste du att Eduroam finns tillgängligt på många lärosäten både i Sverige och utomlands?
Använd alltid inställningarna som gäller för Karolinska Institutet, även på platser utanför KI:s campus.
Anslut till Eduroam
Steg 1
Öppna listan över trådlösa nätverk på din enhet och välj att ansluta till Eduroam.
Steg 2
Ange ditt KI-ID/användarnamn följt utav @ki.se i fältet för användarnamn, och ange sedan ditt KI lösenord (samma lösenord som till t.ex. Canvas).
Exempel:
alfbagh16@ki.se samt ditt KI lösenord.
Fungerar det inte så kan du också prova med endast ditt användarnamn, utan @ki.se.
På mobila enheter kan du behöva ange inställningar enligt nedan.
EAP-metod: PEAP
Autentisering för fast 2: MSCHAPV2
CA-certifikat: Validera inte
Identitet: Ditt KI-ID följt utav @ki.se, t.ex. alfbagh16@ki.se
Lösenord: Ange ditt KI lösenord
Vissa telefoner kräver att man anger domän, ange då ki.se.
Steg 3
Tryck på Klar/Anslut så ska du vara ansluten till Eduroam.
Om du har problem att ansluta till nätverket Eduroam
Steg 1
Öppna listan över trådlösa nätverk på din enhet, markera Eduroam och glöm nätverket:
Steg 2
Efter att du har glömt nätverket behöver du starta om din dator.
Följ sedan denna guide från början för att ansluta på nytt.
Observera att om du har bytt lösenord behöver du ange det nya lösenordet för att kunna ansluta till Eduroam.
Ta bort Eduroamprofil
För vissa användare av Apple-enheter kan det vara nödvändigt att först ta bort en tidigare installerad Eduroamprofil. I vissa fall behöver man även radera sparade inloggningsuppgifter i Nyckelhanteraren innan man försöker ansluta igen. Genom att ta bort både den gamla profilen och eventuella sparade autentiseringsuppgifter säkerställs att anslutningen till Eduroam fungerar som den ska vid återanslutning.
Mac:
- Klicka på Systeminställningar från Apple-menyn.
- Gå till Profiler. I macOS Sequoia (15.x) ligger detta under Allmänt → Enhetshantering.
I tidigare versioner (Sonoma 14.x) kan du söka efter Profiler i sökrutan.
Om ingen Eduroam-profil finns hoppa till steg 5. - Markera profilen Eduroam och klicka på minusknappen (-).
- Bekräfta borttagningen genom att klicka på Ta bort.
- Klicka på WiFi-ikonen i menyraden och välj WiFi-inställningar.
- Klicka på Avancerat.
- Leta upp Eduroam i listan över kända nätverk, klicka på cirkeln med tre punkter och välj Ta bort från lista.
- Om problem kvarstår, rensa gamla autentiseringsuppgifter genom att öppna Keychain Access (nyckelhanterare) via Program → Verktyg. Sök efter poster relaterade till Eduroam och ta bort dessa manuellt.
iPhone:
Gå till Inställningar> Allmänt> VPN och Enhetshantering och radera eduroamprofilen därifrån.
