5 saker att fixa på din LinkedIn

Detta är en kort guide om hur du kan förbereda din LinkedIn-profil inför ett nätverksevenemang, eller bara generellt inför ditt framtida yrkesliv. Och kom ihåg att din LinkedIn-profil är ett levande dokument. Du måste fortsätta uppdatera den under hela din karriär.

1. Uppdatera det grundläggande i din profil

Foto

Om du inte har ett foto lägg till detta i din profil. Du kan använda ett professionellt porträtt, en actionbild från en labbsituation eller från en föreläsning eller karriärevent.

Rubrik

Rubriken är sökbar så se till att ha en sådan. Enklast är att använda nyckelord.

Sammanfattning

Fokusera på grunderna: vad du är, vem du hjälper, hur du hjälper dem och bevis och trovärdighet. Det behöver inte vara komplicerat men du borde ha minst en mening. Om du vill kan du också lägga till kontaktuppgifter i sammanfattningen.

Utbildning

Förutom dina examina kan du också inkludera andra aktiviteter som föreningar du har varit engagerad i under dina studier eller eventuella utmärkelser. Inkludera också titeln på din avhandling eller examensarbete.

Erfarenhet

Inkludera alla erfarenheter du haft som är relevanta, som du kan få en rekommendation för och som berikar din profil.

2. Rekommendationer

Detta bidrar till bevis och trovärdighet för din profil och vad många tittar på. Kanske kan du be om rekommendation från mentorer, lärare eller från dina kurskamrater.

3. Hitta och följ andra på LinkedIn

Om du deltar i ett evenemang – kolla in vilka arrangörerna är, vilka företagen är och vilka representanter som kommer att delta i evenemanget? Gå till deras LinkedIn-profil och följ dem.

4. Statusuppdateringar i ditt LinkedIn-flöde

Börja vara aktiv på plattformen och driv trafik till din profil. Du kan lägga upp uppdateringar om ett karriärevent du deltar på, dela och gilla uppdateringar från företag du är intresserad av och dela uppdateringar och utvecklingar inom ditt område.

5. Ta kontakt med de du vill träffa på karriäreventet

Före evenemanget, börja interagera med personerna du vill komma i kontakt med. Gå till deras flöde och gilla, kommentera eller dela deras uppdateringar. Du kan också försöka nå ut till de personer som kommer att vara på evenemanget redan på LinkedIn. Du kan presentera dig själv och kanske bestämma ett möte under evenemanget.

Den här guiden är baserad på seminariet av Mary-Rose Hoja för karriärservice. Se hela seminariet här (på engelska).

Studentkommuni…
2023-11-06