För studenter på kursen Omvårdnad inom klinisk fysiologi 7,5 hp kurskod 1BL010
Syftet med kursen är att studenten ska förvärva teoretiska och praktiska kunskaper i omvårdnad relevanta för en biomedicinsk analytiker med inriktning klinisk fysiologi.
Kursplan
Kursinformation
Innehåll
Kursen omfattar två moment där teoretisk kunskap (moment 1) integreras med praktik under den verksamhetsförlagda utbildningen (moment 2)
- Omvårdnadens grunder (människa, hälsa, vårdande och miljö)
- Kvalitativ metod för insamling av data kring upplevelser av vård
- Personcentrerad vård
- Vårdandets etik utifrån begreppen autonomi, integritet, värdighet, delaktighet
- Transitioner under livet och i vården (vårdkedjan)
- Kommunikation mellan människor i vården med perspektiv på patientsäkerhet, genus, ålder (barn --> äldre), sociokultur och funktion (försämrad syn, hörsel, kognitiv svikt m.m.)
- Empati, medkänsla, döende och död samt utgångspunkten för ett palliativt förhållningssätt
- Medicinsk teknik och träning av praktiska färdigheter vid förflyttning (förflyttningskunskap och förflyttningsteknik), akut omhändertagande (NEWS2, SBAR) och insättande av PVK. Demonstration av urinkatetrar, sonder, centrala infarter (CVK, PICC-line, subkutan venport) och syrgas. Risker, komplikationer och patientsäkerhet i samband med medicinsk teknik och förflyttning.
- Teamsamverkan och interprofessionellt lärande
**0001 Omvårdnadens teoretiska grunder 4.5 hp**
Betygsskala: GU (Underkänd (U) eller godkänd (G)
Giltig från: H25
Under momentet ska studenten tillägna sig kunskaper om begrepp och teorier i området omvårdnad med relevans för yrkesutövningen som biomedicinsk analytiker med inriktning klinisk fysiologi. Studenten ska kunna förklara samt visa grundläggande kunskap om vad begreppen hälsa, lidande, vårdande och miljö kan innebära för människans transitioner under livet och i vården. Likaså ska studenten visa kunskap om etiska begrepp och värden, kunna applicera begreppen på egna möten i vården samt beskriva betydelsen av dessa och ett humanistiskt synsätt inom vården.
Studenten förbereds teoretiskt och praktiskt inför mötet med patienter genom föreläsningar, grupparbete, seminarier, demonstrationer och praktisk träning i interprofessionellt lärande (IPL), medicinsk teknik (olika infarter och utfarter och applicering av perifer venkateter), steril teknik, förflyttningskunskap, patientsäker kommunikation (SBAR), bedömning av vitala parametrar och akut omhändertagande. Moment 1 avslutas efter VFU-perioden med ett obligatoriskt seminarium där teori i omvårdnad och etik knyts till de egna erfarenheterna från möten i vården.
0002 Verksamhetsförlagd utbildning inom omvårdnad 3.0 hp
Betygsskala: GU (Underkänd (U) eller godkänd (G))
Giltig från: H25
Momentet genomförs som verksamhetsförlagd utbildning på en vårdavdelning under handledning av sjuksköterska. Under
momentet tränas kommunikation med patienter och deras närstående samt bedömning av omvårdnadsbehov. Studenten
deltar aktivt i omvårdnadsarbetet samt följer utvalda patienters möten med olika yrkeskategorier i vårdkedjan, genom att i
den grad det är möjligt auskultera under utredning, vård och behandling.
Under momentet ska studenten följa grundläggande författningar och regler inom vården gällande tystnadsplikt, säkerhet och patientens integritet. Studenten ska vidare tillämpa grundläggande vårdhygieniska principer, förflyttningskunskap samt utföra vissa medicintekniska moment såsom till exempel EKG, ven- och kapillärprovtagning. Om möjlighet finns förväntas studenten även sätta in perifer venkateter, delta aktivt vid såromläggning, bedöma vitala funktioner enligt NEWS2 samt kommunicera med vårdteamet enligt SBAR och delta vid palliativ vård.
Välkomstinformation
Schema
Senast två veckor innan kursstart ska schema anslås på kurswebbens hemsida. Se länk till schema i TimeEdit nedan, men observera att förändringar i schemat kan ske innan tid angiven ovan.
Kursanalys och kursvärdering