Vetenskap 3 - vetenskaplig teori, metod och studiedesign, 9 hp
Scientific methods 3 - scientific theory, method and study design, 9 credits- Kurskod
- 1AU063
- Kursens benämning
- Vetenskap 3 - vetenskaplig teori, metod och studiedesign
- Hp
- 9 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Audiologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2018-04-10
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2018
Särskild behörighet
För tillträde till kursen krävs att studenten klarat minst 105 hp från Termin 1-4.
Mål
Kursen ingår i en vetenskaplig strimma vilken omfattar totalt 15 hp och löper genom hela utbildningsprogrammet. Det övergripande målet med den vetenskapliga strimman är att ge den studerande kunskaper om forskningsmetodik och färdigheter i vetenskapligt arbetssätt. Det specifika syftet med denna kurs – Vetenskap 3 – är att ge den studerande grundläggande kunskaper i vetenskaplig teori, metod, studiedesign och statistik samt god förberedelse till efterföljande vetenskapskurs i strimman.
Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för vetenskapsteoretiska begrepp och olika forskningstraditioner inom det audiologiska ämnesområdet
- förklara och definiera olika kvalitativa och kvantitativa metoder och begrepp
- tillämpa statistiska metoder och hypotesprövningar i beräkningar och resonemang
- formulera en projektidé och en frågeställning som kan leda fram till ett examensarbete med fokus på hypotes och frågeställning samt studiedesign med kvalitativa eller kvantitativa metoder
Innehåll
Kursen omfattar tre moment:
Vetenskapliga begrepp och forskningsmetodik, 3.0 hp
Momentet ger en introduktion till vetenskapliga begrepp för att ge förståelse för de olika forskningstraditioner som förekommer inom det audiologiska ämnesområdet. Dessutom behandlas evidensbaserad metod.
Momentet innehåller föreläsningar och seminarium kring kvalitativ metod, vetenskapsteori och evidens samt etik.
Kvantitativ metod och statistik, 4.5 hp
Momentet fokuserar på kvantitativ metod med betoning på deskriptiv statistik, enkäter och hypotesprövning med anknytning till ämnesområdet audiologi. Momentet ger också en introduktion till statistikprogram.
Projektidé, 1.5 hp
En projektidé som kan leda till ett examensarbete skall formuleras. Arbetet innebär träning i hur man planerar och lägger upp en studie. Som stöd för utformandet av projektidén genomförs uppföljande övning i litteratursökning i databaser, t.ex. pubmed, web of science på KIs bibliotek.
Arbetsformer
Föreläsningar, grupparbeten, övningar i form av räknestuga och datorlaboration samt seminarier.
Grupparbeten, datorlaboration och seminarier är obligatoriska. Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.
Kursansvarig bedömer hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Vetenskapliga begrepp och forskningsmetodik 3 hp
Aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier
Självtest om vetenskapsteoretiska begrepp
Självtest om statistiska begrepp
Kvantitativ metodik och statistik 4,5 hp
Individuell skriftlig hemtentamen med tillämpning av statistiska metoder baserat på artiklar
Obligatorisk närvaro vid laborationer
Pilotprojekt och Projektidé 1,5 hp
Muntlig presentation av självständigt producerat PM innehållande projektidé, hypotes och frågeställning
För godkänd kurs krävs även närvaro och aktivt deltagande vid obligatoriska delar. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Vid varje kursomgång ges ett ordinarie examinationstillfälle och två omtentamenstillfällen. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Komplettering av skriftlig inlämningsuppgift räknas som ett examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering genomförs dels genom en skriftlig kursvärdering i slutet av kursen och dels genom muntligt kursforum minst en gång i anslutning till kursen där studenterna kan framföra sina åsikter.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
2., moderniserade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 303 s. ISBN:978-91-44-07048-3 LIBRIS-ID:13374003 URL: Övningsmaterial Sök i biblioteket
4., [omarb.] uppl. : Stockholm : Karolinska University Press, 2007 - 106 s. ISBN:978-91-85565-12-2 LIBRIS-ID:10352883 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
5., [moderniserade och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 178 s. ISBN:9789144115450 LIBRIS-ID:19616911 Sök i biblioteket
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 412 s. ISBN:9789144101675 LIBRIS-ID:16763239 Sök i biblioteket