Vetenskap 3 - vetenskaplig teori, metod och studiedesign, 9 hp
Scientific methods 3 - scientific theory, method and study design, 9 credits- Kurskod
- 1AU063
- Kursens benämning
- Vetenskap 3 - vetenskaplig teori, metod och studiedesign
- Hp
- 9 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Audiologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2018-04-10
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2019-04-01
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2019
Särskild behörighet
För tillträde till kursen krävs att studenten klarat minst 105 hp från termin 1-4.
Mål
Kursen ingår i en vetenskaplig strimma om totalt 15 hp som löper genom hela audionomprogrammet. Det övergripande målet med den vetenskapliga strimman är att ge den studerande kunskaper om forskningsmetodik och färdigheter i vetenskapligt arbetssätt. Det specifika syftet med denna kurs, Vetenskap 3 - vetenskaplig teori, metod och studiedesign, är att ge den studerande grundläggande kunskaper i vetenskaplig teori, metod, studiedesign och statistik samt förberedelse till efterföljande vetenskapskurs i strimman.
Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för vetenskapsteoretiska begrepp och olika forskningstraditioner inom det audiologiska ämnesområdet
- förklara och definiera olika kvalitativa och kvantitativa metoder och begrepp
- tillämpa statistiska metoder och hypotesprövningar i beräkningar och resonemang
- formulera en projektidé och en frågeställning som kan leda fram till ett examensarbete inom området audiologi eller något närliggande område.
Innehåll
Kursen omfattar tre moment:
Vetenskapliga begrepp och forskningsmetodik, 3.0 hp
Momentet ger en introduktion till vetenskapliga begrepp för att ge förståelse för de olika forskningstraditioner som förekommer inom det audiologiska ämnesområdet. Dessutom behandlas evidensbaserad metod.
Momentet innehåller föreläsningar och seminarium kring kvalitativ metod, vetenskapsteori och evidens samt etik.
Kvantitativ metod och statistik, 4.5 hp
Momentet fokuserar på kvantitativ metod med betoning på deskriptiv statistik, enkäter och hypotesprövning med anknytning till ämnesområdet audiologi. Momentet ger också en introduktion till statistikprogram.
Projektidé, 1.5 hp
En projektidé som kan leda till ett examensarbete skall formuleras. Arbetet innebär träning i hur man planerar och lägger upp en studie. Som stöd för utformandet av projektidén genomförs uppföljande övning i litteratursökning i databaser, t.ex. pubmed, web of science på KIs bibliotek.
Arbetsformer
Datorlaborationer, föreläsningar, grupparbeten, redovisningar, räkneövningar, seminarier samt skriftliga inlämningsuppgifter.
Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.
Examinator bedömer hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Vetenskapliga begrepp och forskningsmetodik 1,5 hp
Självtest om vetenskapsteoretiska begrepp
Självtest om statistiska begrepp
Kvantitativ metodik och statistik 6 hp
Skriftliga laborationsrapporter
Individuell skriftlig hemtentamen
Projektidé 1,5 hp
Muntlig redovisning av självständigt producerad projektidé.
PM om självständigt producerad projektidé
För godkänd kurs krävs även närvaro och aktivt deltagande vid samtliga delmoments obligatoriska delar.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Vid varje kursomgång ges ett ordinarie examinationstillfälle och två omtentamenstillfällen. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Komplettering av skriftlig inlämningsuppgift räknas som ett examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering genomförs dels genom en skriftlig kursvärdering i slutet av kursen och dels genom muntligt kursforum minst en gång i anslutning till kursen där studenterna kan framföra sina åsikter.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 279 sidor ISBN:9789144122694 LIBRIS-ID:8jv80nr76h70c6m3 Sök i biblioteket
Femte, helt omarbetade upplagan : [Stockholm] : Nordic Medical Publications, 2019 - 106 sidor ISBN:9789188931368 LIBRIS-ID:7h4tznbs5c987j14 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
5., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 311 s. ISBN:9789144110622 LIBRIS-ID:18719204 Sök i biblioteket
Fourth edition. : Oxford : Oxford University Press, 2015. - xviii, 427 pages ISBN:978-0-19-958992-0 LIBRIS-ID:21898377 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 190 s. ISBN:9789144070490 LIBRIS-ID:13565774 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 292 s. ISBN:9789144053806 LIBRIS-ID:11770718 https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/43541/9789144053806_swe.pdf?sequence=7&isAllowed=y Sök i biblioteket
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 412 s. ISBN:9789144101675 LIBRIS-ID:16763239 Sök i biblioteket
2. ed. : New York, NY : Oxford University Press, cop. 2012 - viii, 268 s. ISBN:978-0-19-975455-7 (pbk. : alk. paper) LIBRIS-ID:13454717 Sök i biblioteket
5., [moderniserade och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 178 s. ISBN:9789144115450 LIBRIS-ID:19616911 Sök i biblioteket
*Hansson, Sven-Ove
Konsten att vara vetenskaplig. https://people.kth.se/~soh/konstenatt.pdf
*Statens beredningsverk för medicinsk och social utvärdering (SBU)
Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården och insatser i Socialtjänsten. En handbok. 2017
https://www.sbu.se/contentassets/d12fd955318f4feab3709d7ebcc9a72b/sbushandbok.pdf