Vetenskap 3 - vetenskaplig teori, metod och studiedesign, 9 hp
Scientific methods 3 - scientific theory, method and study design, 9 credits- Kurskod
- 1AU063
- Kursens benämning
- Vetenskap 3 - vetenskaplig teori, metod och studiedesign
- Hp
- 9 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Audiologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2018-04-10
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2023-03-13
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2023
Särskild behörighet
För tillträde till kursen krävs att studenten klarat minst 105 hp från audionomprogrammets termin 1-4.
Mål
Kursen ingår i en vetenskaplig strimma om totalt 15 hp som löper genom hela audionomprogrammet. Det övergripande målet med den vetenskapliga strimman är att ge studenten kunskaper om forskningsmetodik och färdigheter i vetenskapligt arbetssätt.
Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- förklara, använda och tolka grundläggande vetenskapliga begrepp som förekommer inom hälso- och sjukvård
- förklara, delvis använda och tolka resultat av grundläggande forskningsmetoder som förekommer inom hälso- och sjukvård samt beskriva eventuella för- och nackdelar som forskningsmetoderna är förknippade med
- tillämpa - manuellt samt med den statistiska mjukvara som används i kursen - och tolka grundläggande deskriptiv och analytisk statistik av kvantitativa och kvalitativa variabler som förekommer inom det audiologiska fältet
- ställa upp en hypotes och genomföra stegvis hypotesprövning
- föreslå och motivera en idé och design till ett vetenskapligt projekt som kan leda fram till ett examensarbete i audiologi.
Innehåll
Kursen inbegriper grundläggande vetenskaplig teori, metod, studiedesign och statistik. Den omfattar två moment
Teori, metod och studiedesign, 7.5 hp
Detta moment behandlar bl.a. grundbegrepp, studiedesign, kvantitativ och kvalitativ metod, evidensbaserad medicin, deskriptiv och analytisk statistik, korrelation, regression, hypotesprövning, beroende, oberoende, parametriska och fördelningsfria tester och enkäter. Momentet ger en introduktion till analys med statistisk mjukvara samt en fördjupning i informationssökning och referenshantering. Momentet fokuserar på kvantitativ forskning, men tar också upp kvalitativ metod.
Projektidé, 1.5 hp
I detta moment ska studenten enskilt eller i par formulera en projektidé som kan leda till ett examensarbete i audiologi. Arbetet ger träning i hur man planerar och lägger upp ett vetenskapligt projekt.
Arbetsformer
Arbetsformer som förekommer är
- datorlaboration
- föreläsning
- grupparbete
- omvänt klassrum
- räkneövning
- seminarium
- workshop.
Examination
Teori, metod och studiedesign 7,5 hp
Examination sker genom
- skriftlig hemtentamen
- skriftlig laborationsrapport
- quiz
- närvaro vid obligatoriskt utbildningsinslag
Projektidé 1,5 hp
Examination sker genom
- muntlig redovisning
- skriftlig inlämningsuppgift.
- närvaro vid obligatoriskt utbildningsinslag
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Vid varje kursomgång ges ett ordinarie examinationstillfälle och två omtentamenstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov/inlämningsuppgifter ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Komplettering av skriftlig inlämningsuppgift räknas som ett examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som ett examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten har anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle.
Vid frånvaro från obligatoriskt utbildningsinslag ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Examinator bedömer om och hur en student kan ta igen missat obligatoriskt utbildningsinslag. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan genomföra andra delar av kursen, en avslutande examination eller ta igen utbildningsinslaget förrän nästa gång kursen ges.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Bedömningskriterier för examination, specifika instruktioner för vissa arbetsuppgifter samt schema med specificering av obligatoriska moment och lista över ansvariga lärare finns på aktuell lärplattform vid kursstart.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Kursutvärdering genomförs dels genom en skriftlig kursvärdering i slutet av kursen och dels genom muntligt kursforum minst en gång i anslutning till kursen.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 279 sidor ISBN:9789144122694 LIBRIS-ID:8jv80nr76h70c6m3 Sök i biblioteket
Femte, helt omarbetade upplagan : [Stockholm] : Nordic Medical Publications, 2019 - 106 sidor ISBN:9789188931368 LIBRIS-ID:7h4tznbs5c987j14 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
uuuu-uuuu ISBN:9780192518392 LIBRIS-ID:0bx3nzbjxrzp318z Sök i biblioteket
Studentlitteratur, 2010 URL: Länk
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 190 s. ISBN:9789144070490 LIBRIS-ID:13565774 Sök i biblioteket
Institutionen för filosofi och teknikhistoria, KTH, 2007 URL: Länk
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 412 s. ISBN:9789144101675 LIBRIS-ID:16763239 Sök i biblioteket
2. ed. : New York, NY : Oxford University Press, cop. 2012 - viii, 268 s. ISBN:978-0-19-975455-7 (pbk. : alk. paper) LIBRIS-ID:13454717 Sök i biblioteket
5., [moderniserade och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 178 s. ISBN:9789144115450 LIBRIS-ID:19616911 Sök i biblioteket
Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU), 2017 URL: Länk