Tema intervention - Fysioterapi 3, 7,5 hp
Theme Intervention - Physiotherapy 3, 7,5 credits- Kurskod
- 1FY026
- Kursens benämning
- Tema intervention - Fysioterapi 3
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Fysioterapi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2016-05-13
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2018-04-13
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2018
Särskild behörighet
Mål
Kursen ska, utifrån ett evidensbaserat arbetssätt, integrera grundläggande och nyförvärvade fysioterapeutiska kunskaper och färdigheter i undersökningsmetodik och intervention, samt vidareutveckla ett professionellt förhållningssätt i en fysioterapeutisk kontext.
Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna
- beskriva och resonera om beröringen och den taktila stimuleringens betydelse inom fysioterapeutiska undersökningar och interventioner
- känna till principer för och tillämpa sensoriska stimuleringstekniker och metoder för kroppsmedvetenhet
- beskriva och resonera kring grundläggande förflyttningskunskap
- tillämpa fysioterapiprocessen anpassat vid skador och sjukdomar i rörelsesystemet, nervsystemet och andning- och cirkulationsorganen.
- analysera funktionstillstånd/funktionshinder med stöd av International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) och resonera kring kopplingen till hälsa
- tillämpa fysisk aktivitet och träning som intervention vid smärta, skador och sjukdomar i rörelsesystemet, nervsystemet och andning- och cirkulationsorganen samt diskutera utvärdering av dessa interventioner
- redogöra för Nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder samt diskutera dem i relation till fysioterapeutens roll.
- känna till begreppet e-hälsa samt resonera kring utmaningar och möjligheter med att använda e-hälsa inom hälso- och sjukvården
Innehåll
Kursen är del av temat intervention och varvas med kursen Tema hälso- och sjukvård - Medicinska ämnen 1.
Principer för fysioterapeutiska undersökningar och interventioner
- Grundläggande principer och tillämpning av palpation av musklers olika struktur, spänningsgrad och flexibilitet samt sensorisk stimulering t.ex. taktil stimulering, transkutan elektrisk nervstimulering, och kroppsmedvetenhet t.ex. avspänning och mindfulness
- Grundläggande principer och färdigheter om förflyttningskunskap
Fysioterapeutiska undersökningar och interventioner vid skador och sjukdomstillstånd
- Tillämpning av tidigare förvärvad och utökad undersökningsmetodik samt av interventioner och utvärderingsmetoder vid smärta, skador och andra sjukdomstillstånd i rörelsesystemet.
- Grundläggande principer och tillämpning om funktionshinder/funktionstillstånd och hälsa, fysioterapeutisk undersökning och interventioner för patienter i det pre-och postoperativa förloppet vid olika akuta sjukdomar, samt avseende skador och sjukdomar i nervsystemet och andnings- och cirkulationsorganen.
Anpassad träning samt levnadsvanor
- Tillämpning av rekommendationer om fysisk aktivitet samt träningsrelaterade interventioner vid smärta, skador och sjukdomar i rörelsesystemet, nervsystemet och andning- och cirkulationsorganen.
- Grundläggande principer och tillämpning av utvärderingsmetoder vid exempelvis smärta, skador och sjukdomar i rörelsesystemet, nervsystemet och andning- och cirkulationsorganen.
- Teoretiska kunskaper om Nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder
- Tillämpning av samtal kring levnadsvanor avseende tobak, alkohol, fysisk aktivitet eller kost
- Teoretiska kunskaper om e-hälsa i Sverige
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är metodikundervisning, föreläsningar, seminarier, individuellt arbete och grupparbete. Fiktiva patientfall kommer användas i delar av kursen. Del av lärandet kommer också att ske interaktivt via lärplattform. Reflektion och kliniskt/teoretiskt resonemang ingår i lärandeaktiviteterna.
Obligatoriska utbildningsinslag är:
- aktivt deltagandemetodikundervisningen i varje kursavsnitt
- inlämning av individuella- samt grupparbeten
- aktivt deltagandedeltagande vid seminarier samt ett antal föreläsningar
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras enligt följande:
Muntlig teoretisk och praktisk examination där integrerade kunskaper och färdigheter i kursen examineras.
Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering och kursanalys genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning vid KI.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Läkartidningen förlag, ISBN-nr 978-91-981711-2-9, 2017
FYSS, 2015 URL: Länk
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut, 2008 - 613 s. ISBN:978-91-7257-543-1 LIBRIS-ID:10734161 URL: http://www.fyss.se/ Sök i biblioteket
7. ed. : Oslo : Norli, 2011 - XVI, 319 s. ISBN:978-82-7054-070-9 LIBRIS-ID:13473525 Sök i biblioteket
6. ed. : Oslo : Norli, 2012 - 341 s. ISBN:978-82-7054-200-0 LIBRIS-ID:14226698 Sök i biblioteket
Sixth edition. : St. Louis, Missouri : Elsevier Saunders, [2014] - x, 1173 pages ISBN:9781455709779 LIBRIS-ID:15158838 Sök i biblioteket
Fifth edition. : Edinburgh : Elsevier, [2016] - xxi, 790 pages ISBN:9780702047312 LIBRIS-ID:19775503 Sök i biblioteket
Stockholm : Socialstyrelsen, 2011 - 128 s. ISBN:9789186885663 LIBRIS-ID:12511305 URL: Länk Sök i biblioteket
3rd ed. : Edinburgh : Churchill Livingstone, 2011 ISBN:978-0-7234-3560-0 LIBRIS-ID:12541906 Sök i biblioteket
2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 172 s. ISBN:978-91-44-06874-9 LIBRIS-ID:12309134 Sök i biblioteket
7th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, c2014. - xv, 862 p. ISBN:9781609139568 LIBRIS-ID:16251144 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : SISU idrottsböcker, 2011 - 344 s. ISBN:9789186323097 LIBRIS-ID:12130781 Sök i biblioteket