Kursplan för

Tema intervention - Fysioterapi 3, 7,5 hp

Theme Intervention - Physiotherapy 3, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2020.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT16 , VT17 , VT18 , HT18 , VT19 , HT19 , VT20 , HT20 , HT21 , HT22 , VT23 , HT23 , HT24
Kurskod
1FY026
Kursens benämning
Tema intervention - Fysioterapi 3
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Fysioterapi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2016-05-13
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2019-10-08
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2020

Särskild behörighet

Idrott och hälsa 1, Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A15). Eller: Idrott och hälsa A, Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 17)

Mål

Kursen ska, utifrån ett evidensbaserat arbetssätt, integrera grundläggande och nyförvärvade fysioterapeutiska kunskaper och färdigheter i undersökningsmetodik och intervention, samt vidareutveckla ett professionellt förhållningssätt i en fysioterapeutisk kontext.

Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna

  •  känna till och diskutera kring kommunikation, bemötande och beröring och dess betydelse för det fysioterapeutiska förhållningssättet.
  •   beskriva och resonera kring sensoriska stimuleringstekniker och tillämpa metoder för sensoriska stimuleringstekniker
  • beskriva och resonera kring kroppsmedvetenhet samt tillämpa metoder för kroppsmedvetenhet.
  • beskriva och resonera kring grundläggande förflyttningskunskap
  • tillämpa fysioterapiprocessen anpassat vid skador och sjukdomar i rörelsesystemet, och andning- och cirkulationsorganen.
  • bemöta personer med akut neurologiskt tillstånd och stödja mobilisering.
  • analysera funktionstillstånd/funktionshinder med stöd av International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) och resonera kring kopplingen till hälsa
  • tillämpa fysisk aktivitet och träning som intervention för ökad kroppsmedvetenhet samt vid smärta, skador och sjukdomar i rörelsesystemet, och andning- och cirkulationsorganen samt diskutera utvärdering av dessa interventioner 
  • redogöra för nationella riktlinjer för prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor  samt diskutera dem i relation till fysioterapeutens roll.
  • känna till begreppet e-hälsa samt resonera kring utmaningar och möjligheter med att använda e-hälsa inom hälso- och sjukvården

Innehåll

Kursen är del av temat intervention och varvas med kursen Tema hälso- och sjukvård - Medicinska ämnen 1.
 

  • Teoretiska kunskaper om kommunikation och bemötande
  • Grundläggande principer och tillämpning av sensorisk stimulering
  • Grundläggande principer och tillämpning av metoder för kroppsmedvetenhet.
  • Grundläggande principer och färdigheter om förflyttningskunskap
  • Undersökningsmetodik samt av interventioner och utvärderingsmetoder vid smärta, skador och funktionsnedsättningar  i rörelsesystemet
  • Grundläggande principer och tillämpning om funktionshinder/funktionstillstånd och hälsa, fysioterapeutisk undersökning och interventioner för patienter i det pre-och postoperativa förloppet vid olika akuta sjukdomar, samt avseende skador och sjukdomar i nervsystemet och andnings- och cirkulationsorganen
  • Rekommendationer om fysisk aktivitet samt träningsrelaterade interventioner vid smärta, skador och sjukdomar i rörelsesystemet, nervsystemet och andning- och cirkulationsorganen
  • Grundläggande principer och tillämpning av utvärderingsmetoder vid exempelvis smärta, skador och sjukdomar i rörelsesystemet, och andning- och cirkulationsorganen
  • Grundläggande principer för att bemöta personer med akut neurologiskt tillstånd
  • Teoretiska kunskaper om nationella riktlinjer för prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor. 
  • Samtal kring levnadsvanor avseende tobak, alkohol, fysisk aktivitet eller kost
  • Teoretiska kunskaper om e-hälsa i Sverige

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är metodikundervisning, föreläsningar, seminarier, individuellt arbete och grupparbete. Fiktiva patientfall kommer användas i delar av kursen. Del av lärandet kommer också att ske interaktivt via lärplattform. Reflektion och kliniskt/teoretiskt resonemang ingår i lärandeaktiviteterna.


Obligatoriska utbildningsmoment förekommer som seminarier, metodik, föreläsningar och grupparbete.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Kursen examineras enligt följande:
Samtliga studieuppgifter och seminarier examineras.
Muntlig teoretisk och praktisk examination där integrerade kunskaper och färdigheter i kursen examineras.

Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning
får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering och kursanalys genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för grundnivå och avancerad nivå (KU).

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling, FYSS 2017
Kaltenborn, Freddy M.; Evjenth, Olaf Manual mobilization of the joints : joint examination and basic treatment Vol. I The extremities
Kaltenborn, Freddy M.; Evjenth, Olaf Manual mobilization of the joints : joint examination and basic treatment Volume 2 The spine
Lennon, Sheila.; Stokes, Maria. Pocketbook of neurological physiotherapy
Magee, David J. Orthopedic physical assessment
Main, Eleanor; Denehy, Linda Cardiorespiratory physiotherapy : Adults and Paediatrics
Nationella riktlinjer för prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor – Stöd för styrning och ledning
Sjukgymnastik vid nedsatt lungfunktion Olséni, Lone; Wollmer, Per
Swain, David P. ACSM's resource manual for Guidelines for exercise testing and prescription
Thomeé, Roland; Swärd, Leif; Karlsson, Jon Nya Motions- och idrottsskador och deras rehabilitering
Vetenskapliga artiklar, delar ur vetenskapliga rapporter och manualer tillkommer.