Kursplan för

Tema intervention - Fysioterapi 3, 7,5 hp

Theme Intervention - Physiotherapy 3, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2022.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT16 , VT17 , VT18 , HT18 , VT19 , HT19 , VT20 , HT20 , HT21 , HT22 , VT23 , HT23 , HT24
Kurskod
1FY026
Kursens benämning
Tema intervention - Fysioterapi 3
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Fysioterapi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2016-05-13
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2022-04-01
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2022

Särskild behörighet

Idrott och hälsa 1, Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.

Mål

Kursen ska, utifrån ett evidensbaserat arbetssätt, integrera grundläggande och nyförvärvade fysioterapeutiska kunskaper och färdigheter i undersökningsmetodik och intervention, samt vidareutveckla ett professionellt förhållningssätt i en fysioterapeutisk kontext.

Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna

  • känna till och diskutera kring kommunikation, bemötande och beröring och dess betydelse för det fysioterapeutiska förhållningssättet.
  • beskriva och resonera kring sensoriska stimuleringstekniker och tillämpa metoder för sensoriska stimuleringstekniker
  • beskriva och resonera kring kroppsmedvetande samt tillämpa metoder för kroppsmedvetande.
  • känna till och beskriva grundläggande förflyttningskunskap
  • tillämpa fysioterapiprocessen anpassat vid skador och sjukdomar i rörelsesystemet, och andning- och cirkulationsorganen.
  • känna till gott bemötande vid akut neurologiskt tillstånd och stödjande mobilisering.
  • tillämpa fysisk aktivitet och träning som intervention för ökad kroppsmedvetenhet samt vid smärta, skador och sjukdomar i rörelsesystemet, och andning- och cirkulationsorganen samt diskutera utvärdering av dessa interventioner 
  • känna till nationella riktlinjer för prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor samt diskutera dem i relation till fysioterapeutens roll.
  • känna till begreppet e-hälsa samt resonera kring utmaningar och möjligheter med att använda e-hälsa inom hälso- och sjukvården

Innehåll

Kursen är del av temat intervention.

  • Teoretiska kunskaper om kommunikation och bemötande
  • Grundläggande principer och tillämpning av sensorisk stimulering
  • Grundläggande principer och tillämpning av metoder för kroppsmedvetande.
  • Grundläggande principer och färdigheter om förflyttningskunskap
  • Undersökningsmetodik samt av interventioner och utvärderingsmetoder vid smärta, skador och funktionsnedsättningar i rörelsesystemet
  • Grundläggande principer och tillämpning om funktionshinder/funktionstillstånd och hälsa, fysioterapeutisk undersökning och interventioner för patienter i det pre-och postoperativa förloppet vid olika akuta sjukdomar, samt avseende skador och sjukdomar i nervsystemet och andnings- och cirkulationsorganen
  • Rekommendationer om fysisk aktivitet samt träningsrelaterade interventioner vid smärta, skador och sjukdomar i rörelsesystemet och andning- och cirkulationsorganen
  • Grundläggande principer och tillämpning av utvärderingsmetoder vid exempelvis smärta, skador och sjukdomar i rörelsesystemet och andning- och cirkulationsorganen
  • Grundläggande principer för att bemöta personer med akut neurologiskt tillstånd
  • Teoretiska kunskaper om nationella riktlinjer för prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor
  • Teoretiska kunskaper om e-hälsa i Sverige

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är metodikundervisning, föreläsningar, seminarier, individuellt arbete och grupparbete. Fiktiva patientfall kommer användas i delar av kursen. Del av lärandet kan också komma att ske interaktivt via lärplattform och/eller andra digitala plattformar. Reflektion och kliniskt/teoretiskt resonemang ingår i lärandeaktiviteterna.

Obligatoriska utbildningsmoment förekommer som seminarier, metodik, föreläsningar, individuellt arbete och grupparbete.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Kursen examineras enligt följande:
Samtliga studieuppgifter och seminarier examineras.
Muntlig och/eller skriftlig teoretisk och praktisk examination där integrerade kunskaper och färdigheter i kursen examineras.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.

Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. 

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering och kursanalys genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU).

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling, FYSS 2017
Kaltenborn, Freddy M.; Evjenth, Olaf Manual mobilization of the joints : joint examination and basic treatment Vol. I The extremities
Kaltenborn, Freddy M.; Evjenth, Olaf Manual mobilization of the joints : joint examination and basic treatment Volume 2 The spine
Lennon, Sheila.; Stokes, Maria. Pocketbook of neurological physiotherapy
Magee, David J. Orthopedic physical assessment
Sjukgymnastik vid nedsatt lungfunktion Olséni, Lone; Wollmer, Per
Swain, David P. ACSM's resource manual for Guidelines for exercise testing and prescription
Thomeé, Roland; Swärd, Leif; Karlsson, Jon Nya Motions- och idrottsskador och deras rehabilitering
Nationella riktlinjer för prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor : stöd för styrning och ledning
Vetenskapliga artiklar, delar ur vetenskapliga rapporter och manualer tillkommer.